Foreldrepenger og sånn..

Millamillo

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Hvordan fungerer det, egentlig?
Jeg fikk godt utbetalt da jeg gikk med datteren, og lurer egentlig på om de regner gjennomsnitt fra de siste x-antall årene, eller om de regner fra de 6 av 10 siste mnd man har jobbet? Noen som vet?

Og fedrekvote..
Må mor ha begynt å jobbe igjen før far tar noen dager permisjon? Her tenkte vi at han kunne ha permisjon under lamminga, sånn 20/4-10-5-ish, neste vår.. men det er vel ikke mulig, kanskje?
Vet at min onkel var hjemme bare en dag i uka, leeeeenge, og da var jo tante hjemme også.. Den ungen er 5 i dag,så det er jo ikke lenge siden..

Ang mor: det kommer litt ann på om du har vært fast ansatt eller drevet selvstendig.

Far: mor og far kan ikke ha betalt permisjon samtidig. Skal far være hjemme må mor enten tilbake i jobb eller ha permisjon uten lønn.
Mange damer som bare jobber 80% og da kan det jo hende at onkelen din var hjemme i perm på hennes fridag?

♡Jente 05.07.2013♡
♡Venter jente 04.01.2015♡

Når er det vi må begynne å søke om dette igjen? det virker så lenge til...

Ikke altfor lenge. Husk at de har omtrent 1 måned behandlingstid. Fikk det med meg når jeg hadde noen spørsmål til nav for noen dager siden

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg har hatt fast ansettelse i snart 6 år..

Man begynner vel ikke å jobbe 80%, 6 uker etter fødsel??

Jeg har hatt fast ansettelse i snart 6 år..

Man begynner vel ikke å jobbe 80%, 6 uker etter fødsel??
Da skal du i teorien ha full lønn hvis du velger 100% dekningsgrad om du ikke har hatt veldig varierende lønn iløpet av de 6 årene.

Du misforsto meg, prøver igjen: hvis din tante kun har 80% stilling på jobben, og er i permisjon, så har jo hun i teorien bare permisjon 4 dager i uka. Da kan det hende at din onkel har hatt sin permisjonsdag på den femte dagen i uka og siden det er den dagen din tante ikke er på jobb så kan begge være hjemme. Skjønner?
På 24 ukers kontrollen så skal du få bekreftelse av jordmor på at du fortsatt er gravid og når termin er. Den skal du levere inn sammen med søknadsskjema om foreldrepenger. Du trenger ikke å søke permisjon til far samtidig.
Alt dette står veldig godt forklart på NAV sine sider under familie og barn og foreldrepenger. Du kan også be om et møte med saksbehandler. Alt som dreier seg om penger er det best å snakke med forvaltning om. Jeg har fått best svar ved å ringe inn, de som står på kontoret der jeg bor kan nesten ingenting. Nå kan jeg snart så mye at jeg kunne fått jobb:p

♡Jente 05.07.2013♡

Ja, skjønner hva du mener :)
Tenker vi får ta oss en tur på kontoret og snakke med de ang permisjonene, hadde vært veldig lettvindt om han kunne være hjemme i lamminga, så jeg slipper det mde en 3mnd gammel baby :P

Jeg tok ferie når mannen min var hjemme i permisjon. Det gikk helt fint :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Ja, skjønner hva du mener :)
Tenker vi får ta oss en tur på kontoret og snakke med de ang permisjonene, hadde vært veldig lettvindt om han kunne være hjemme i lamminga, så jeg slipper det mde en 3mnd gammel baby :P
Tror nok ikke det er argumentet du bør bruke til NAV.... Hehe;) da skal man ha permisjon for å være med barnet... I såfall kan han jo ta ut tidlig ferie fra jobb eller be om permisjon uten lønn akkurat i lamminga?

♡Jente 05.07.2013♡

Back
Topp