Foreldrepenger når far er kronisk syk

Ja, selve situasjonen blir annerledes mht sykdom. Men poenget var vel egentlig, at å få overført permisjonen hans til deg, om han er dårlig når hans permisjon nærmer seg, ikke skulle være noe problem :)

Satser på det. :)

Tror dere må bestemme dere for å søke eller ikke, har hørt om mange hvor det har blitt bare tull om de om om man må ta over under permisjonen. Da på far sykemeldes, mor søke om å ta over permisjon, vente på svar osv. Evt bruke sykt barn/barnepasser dager mens man venter.

Her gikk det fire dager fra sendt søknad om å overta allerede søkt om fedrekvote til positivt svar. Far i dette tilfellet er jo når han er på aap allerede "sykmeldt" og permisjonen har ikke startet enda seks uker før, så det eneste som må gjøres i datasystemet er å stoppe fars permisjon så den ikke starter i det hele tatt, og å utvide mors. Det er ca syv tastetrykk (ja, jeg kjenner systemene begge operasjonene gjøres i da jeg har jobbet innad i systemet.)
Ved akutt sykdom, altså ta over etter at permisjonen til far er startet kan det være noe mer knot, men allikevel ingen stor operasjon.

Her gikk det fire dager fra sendt søknad om å overta allerede søkt om fedrekvote til positivt svar. Far i dette tilfellet er jo når han er på aap allerede "sykmeldt" og permisjonen har ikke startet enda seks uker før, så det eneste som må gjøres i datasystemet er å stoppe fars permisjon så den ikke starter i det hele tatt, og å utvide mors. Det er ca syv tastetrykk (ja, jeg kjenner systemene begge operasjonene gjøres i da jeg har jobbet innad i systemet.)
Ved akutt sykdom, altså ta over etter at permisjonen til far er startet kan det være noe mer knot, men allikevel ingen stor operasjon.

Nei, det er det jeg mener, man bør velge før permisjonen til far starter om man tror det beste vil være å søke om at mor tar over eller ikke, for veldig mange opplever tull når far allerede har startet permisjonen sin.
Vet mange får beskjed om å bruke sykt barn/barnepasser, siden far ikke er blitt akutt syk og man har valgt at far selv skal ha permisjonen.
Og mange opplever masse kluss med penger osv.
Men far må uansett søke før 6 uker før fellesperioden er over, om han skal ta over når mor er ferdig, om han skal utsette er det nok å søke innen siste dagen av fellesperioden. Det var i allefall beskjeden vi fikk.
Og deretter kan man evt søke om at mor kan ta over :)

Vi har begynt å tenke litt på hvordan vi vil gjøre det i forhold til permisjonen som starter i desember, og for å si det med en gang, skal vi garantert ha et møte med nav i forkant for å drøfte problemstillingen der.

Det har seg slik at mannen har opptil flere sykdommer, og har allerede vært sykemeldt det meste av de siste tre årene. Han mottar aap.I perioder fungerer han greit, men slik det har vært for eksempel i sommer har han ikke vært i stand til å ta seg av noen baby, han klarer knapt å spise og er rett og slett veldig dårlig, har smerter, og sliter.

Dermed er det jo veldig uforutsigbart hvordan ståa er når det er tid for pappaperm. Jeg vet man kan få utsatt pappaperm, men det er liksom den eneste informasjonen jeg finner. Hvis han er for syk til å ha pappaperm, jeg må begynne å jobbe igjen fordi min perm er over, hva da? Han kan være syk på ukesvis av gangen hvor han knapt fungerer, så at jeg tar en og annen "syk barnepasser"-dag funker jo ikke som backupløsning om det verste skjer. Vi ønsker jo ikke å ha barnet i barnehagen ved 9 mnd akkurat, og det er jo slett ikke sikkert vi har noen mulighet til det heller, er jo ikke bestandig barnehageplasser er åpne når man trenger dem.

Jeg regner med at så mange som vi er her, er det sikkert noen som har måttet løse en lignende situasjon, så er veldig interessert i hva dere gjorde og hvordan NAV var. Jeg vet jo også at å få overført pappakvoten til mor er vel noe som skjer heller sjelden.

Tar imot alle erfaringer/råd med takk :)

En annen veg er at han blir sykemeldt i pappa permen, da kan den overføres til deg, da må du ha særskilt legeerklæring i tillegg til sykemelding der legen skriver at far ikke kan ta vare på barnet pga sykdom.
Her har mannen hatt litt av min perm pga sykdom hos meg, før jeg rakk å kontakte nav for samtale / rette skjema ringte det en fra NAV samme dag som legen sykemeldte meg, og sa hva de trengte..
vet også om andre der mor har fått overført fedrekvoten til seg.

Snakk med nav og fastlege ( eventuell din mann sine behandlere på sykehus om han har faste oppfølging med spesialister der) så ordner dette seg, lykke til :-)

Back
Topp