Foreldrepenger eller engangsstønad?

MammaTilN<3

Glad i forumet
Aprilbarna`15
Eg er veldig usikker på hva eg skal gjøre for tida. Eg har nettopp fått meg jobb, hatt ett par opplæringsvakter.. Og no er eg heilt utslitt. Kvalmen har slått til for fullt, og enkelte daga komme eg meg ikkje opp av senga en gang..

No vurdera eg å bare ta engangsstønad, då eg ikkje har jobba nok til å få foreldrepenger eller sjukemelding.. Noen som har erfaring med ditta? :)

På meg blir det engangsstønad.. Har ikke jobb, så nå er jeg hjemme og slapper av ;)

Men hvis du begynner i jobb nå, kommer du jo til å ha opparbeidet rett til foreldrepenger før fødsel!!! Og du kan jo være syk nå også, bare at du ikke får betalt (tror jeg). Og etter noen uker/mnd har du rett på sykemelding evt. Snakk med NAV, men jeg tror definitivt det vil lønne seg å stå i jobben.

Hadde gjort alt for å bite tenna sammen, slik at du får penger gjennom hele permisjonen. Engangsutbetalingen holder ikke til mere enn utstyr/klær, så er de penga borta... Men du må jobbe 6 mnd for å få rett på sykemelding, og du måtte jobbe 6 av de 10 siste mnd for å ha rett på permisjonspenger. Evt kan du jobbe litt til, og søke om svangerskaps penger. Dvs at sjefen din kan tilrettelegge arbeidet for deg, slik at du kan klare å jobbe one way or another. Om det ikke er muligheter for tilrettelegging så får du betalt fra nav.

Og du får feriepenger av permisjonspenger/sykepenger og svangerskaps penger. Pluss at hvis vi tenker langt frem i tid, så er det en fordel å få inntekt mtp pensjonssparing.. Så alt taler for at du ikke bør ta den engangsstønaden, men når alt kommer til alt så er det bare du som kan avgjøre hva som er det rette å gjøre.

Du kan sykemelde deg etter 4 uker.. anbefaler deg sterkt å prøve å holde ut å jobbe så du får permisjons penger.

Okei, takk for svar alle sammen :) Viss eg kan sjukemelde meg etter 4 uker ser eg litt lysere på det :) Men då er eg 13 uker på vei, så håpa no forsåvidt eg slippe det då :D

Okei, takk for svar alle sammen :) Viss eg kan sjukemelde meg etter 4 uker ser eg litt lysere på det :) Men då er eg 13 uker på vei, så håpa no forsåvidt eg slippe det då :D
Søk det opp på NAV, er 4 uker ja! Lurte på samme selv igår skjønner du :p Og da lurer jeg på om NAV betaler når det er svangerskap og? Min jobb betaler hvertfall ikke sykepenger før etter 2 mnder, men det går jo selvsagt an å sykemelde seg før.. Er man syk så er man syk :) Lykke til! :)

Søk det opp på NAV, er 4 uker ja! Lurte på samme selv igår skjønner du :p Og da lurer jeg på om NAV betaler når det er svangerskap og? Min jobb betaler hvertfall ikke sykepenger før etter 2 mnder, men det går jo selvsagt an å sykemelde seg før.. Er man syk så er man syk :) Lykke til! :)

Det er ditta eg og er litt usikker på.. Meina å ha hørt at når man er sjukemeldt grunna graviditet skal NAV betale sjukepenger fra dag 1. og ikkje etter dag 16.. Men veit ikkje om det stemmer? :)

Men dersom mor ikke har rett på foreldrepenger så mister dere fedrekvota, mener jeg å ha lest...
Vi har ikke så mye valg, jeg er nødt til å jobbe og opptjene rett til foreldrepenger!

Back
Topp