Foreldrepenge-magesår

Bl

hvor har du lest det om ferie? Har ikke funnet noe om det noen plass?
Nav Foreldrepenger på Facebook + en kollega av mannen som hadde slitt med å få ulønnet fordi hun la ferien til rett etter permen. Mulig jeg har missforstått altså :)

Dette er også hentet fra personalhåndboken min om det er til hjelp;

Ferieloven sier

Fastsettelse av ferie

Etter ferieloven (fl) § 9 nr 2 kan ikke arbeidsgiver pålegge en arbeidstaker som avvikler hel permisjon med foreldrepenger, å avvikle ferie i permisjonstiden. Ferien kan heller ikke, uten samtykke fra arbeidstaker, legges i de to ukene far eller andre omsorgspersoner har rett til permisjon i forbindelse med fødselen eller adopsjonen.

Dersom ferien er fastsatt, og feriedagene faller sammen med permisjonsdagene, har arbeidstaker rett til å kreve feriedagene utsatt.

Der arbeidstaker har delvis permisjon (tidskonto) eller ulønnet permisjon, kan ferie fastsettes og avvikles på vanlig måte.

Krav fra arbeidstaker om å avvikle ferie

En arbeidstaker som avvikler foreldrepermisjon med foreldrepenger, kan etter ferieloven (fl) § 9 nr 2kreve å få avviklet ferien i løpet av permisjonstiden. Dersom ferien avvikles kan arbeidstaker gjøre følgende valg:

• avvikle ferie med forlengelse av stønadsperioden
  • avvikle ferie parallelt med stønadsperioden uten at denne forlenges, hvilket innbærer at vedkommende mottar dobbelt kompensasjon i form av feriepenger og foreldrepenger.

IMG_2661.jpg

Mener ikke å være frekk, men hvis man beregner å ta ulønnet perm og så bruker av sparepengene man har satt av til den tida, da er man jo passelig dum. :p Vi skal ikke ta noe ulønnet perm, men skal love deg at hvis vi hadde gjort det så visste vi jo at vi var helt dødsavhengig av de pengene, så hadde vi holdt fingrene av fatet, og å bruke dem hadde ikke vært lett i det hele tatt om en krise oppstod. :p Men hvis vi først skulle tatt lang perm, hadde jeg garantert også valgt 100% utbetaling, for å gå glipp av tusenvis av kroner slik hadde jeg ikke gått med på. Kan gjøre mye med 13 000 kr liksom. For all del, andre får gjøre hva de vil, jeg bare kjenner det vrir seg i meg når jeg tenker på de pengene. For meg er det mye penger.
Problemet er at vi ikke er dødsavhengig av de pengene, har andre sparepenger... men er ekkelt å bruke opp så mye penger på å "leve". Men får se på det som investering i barnas barndom :) jeg er flink til å bruke penger, så lenge jeg ser det "er" penger i nettbanken, men gjerne dette hjelper på shoppingavhengigheten :p blir litt rehab for meg :hilarious::smug:

Nav Foreldrepenger på Facebook + en kollega av mannen som hadde slitt med å få ulønnet fordi hun la ferien til rett etter permen. Mulig jeg har missforstått altså :)

Dette er også hentet fra personalhåndboken min om det er til hjelp;

Ferieloven sier

Fastsettelse av ferie

Etter ferieloven (fl) § 9 nr 2 kan ikke arbeidsgiver pålegge en arbeidstaker som avvikler hel permisjon med foreldrepenger, å avvikle ferie i permisjonstiden. Ferien kan heller ikke, uten samtykke fra arbeidstaker, legges i de to ukene far eller andre omsorgspersoner har rett til permisjon i forbindelse med fødselen eller adopsjonen.

Dersom ferien er fastsatt, og feriedagene faller sammen med permisjonsdagene, har arbeidstaker rett til å kreve feriedagene utsatt.

Der arbeidstaker har delvis permisjon (tidskonto) eller ulønnet permisjon, kan ferie fastsettes og avvikles på vanlig måte.

Krav fra arbeidstaker om å avvikle ferie

En arbeidstaker som avvikler foreldrepermisjon med foreldrepenger, kan etter ferieloven (fl) § 9 nr 2kreve å få avviklet ferien i løpet av permisjonstiden. Dersom ferien avvikles kan arbeidstaker gjøre følgende valg:

• avvikle ferie med forlengelse av stønadsperioden
  • avvikle ferie parallelt med stønadsperioden uten at denne forlenges, hvilket innbærer at vedkommende mottar dobbelt kompensasjon i form av feriepenger og foreldrepenger.

Vis vedlegget 202416
Åå takk! Da blir det 4uker 1dag her og! Tenkte at mannen tar permisjon de ukene når jeg har ferie, så tar han ferien sin! Da får vi 9uker ferie sammen!! Og god hjelp for meg med babyen :D

Åå takk! Da blir det 4uker 1dag her og! Tenkte at mannen tar permisjon de ukene når jeg har ferie, så tar han ferien sin! Da får vi 9uker ferie sammen!! Og god hjelp for meg med babyen :D
Det var lurt :) Tenkte jeg skulle chatte med nav på mandag og høre om jeg har tenkt rett før jeg sender inn søknaden.

Her kan ikke fra ta sine 10 uker (jobber for seg selv) så jeg tar alt. Men jeg kan ikke få de 10 ukene hans, desverre! Så vi gjør som vi gjorde med førstemann som nå er 20 mnd, jeg tar 80 % lønn for å kunne være hjemme lenger. Tar i tillegg ferie i denne perioden. Alt for å kunne være hjemme med tvillingene litt lengre. Aller helst over ett år. Jeg var OVERHODET ikke klar for at lillemor skulle begynne i barnehagen da hun var 9-11 mnd. Så jeg var veldig glad for det valget vi tok. Nå ble det jo slik at hun ikke fikk bhgplass før hun var 14,5 mnd så jeg måtte ta 2 mnd ulønnet. Det er klart at det ikke er ideelt, men for oss så var det vel verdt det. På de to få månedene ble hun mer klar for barnehagestart også, og det gjorde godt i mammahjertet. Og de ordens skyld, det var ikke bare lett å gå to måneder ulønnet, og jeg har full forståelse for at det kan bli vanskelig for noen og ikke passer alle. MEN nå er de små bare små en liten periode av livet, ❤ Nå som vi får tvillinger får jeg 7 uker "ekstra" perm ved å velge 80% lønn eller 5 uker ekstra ved 100%lønn. Det er da også noe. :)

Men er jeg garantert ulønnet? Og kan jeg feks ta 10 uker før pappaen tar sin perm? Eller må han ta sin rett etter fellesperioden?..
Du kan ta din ulønnede periode med en gang etter permisjon, søker bare om utsettelse av fars permisjon. Han kan ta sin når som helst, men må brukes opp før dere eventuelt får et nytt barn :) Rett på å få innvilget ulønnet permisjon frem til barnet er to år :) Bare å snakke med arbeidsgiver om at du kommer tilbake da og da etter permisjon og ulønnet permisjon, lever en søknad til arbeidsgiver som dere begge signerer, så er det ok :)

Du kan ta din ulønnede periode med en gang etter permisjon, søker bare om utsettelse av fars permisjon. Han kan ta sin når som helst, men må brukes opp før dere eventuelt får et nytt barn :) Rett på å få innvilget ulønnet permisjon frem til barnet er to år :) Bare å snakke med arbeidsgiver om at du kommer tilbake da og da etter permisjon og ulønnet permisjon, lever en søknad til arbeidsgiver som dere begge signerer, så er det ok :)
Høres bra ut :)

Det med ferie og 4 uker og 1 dag er med forbehold... jeg fikk dette svaret av Nav. (Se bilder) ImageUploadedByBV Forum1476475889.594087.jpgImageUploadedByBV Forum1476475905.428269.jpg

Spar heller penger og ta ulønnet :) Da har du i teorien tjent litt penger :)
Joda, men da blir det mindre inntjening netto i aktuelt år, og dette kan påvirke sykepengerettigheter og pensjonsavsetning.

Joda, men da blir det mindre inntjening netto i aktuelt år, og dette kan påvirke sykepengerettigheter og pensjonsavsetning.
Nei, for permisjonspenger totalt for din lønn er det samme om du velger 100% eller 80%. Er bare perioden summen betales ut som endrer seg (tapet ved 80% gjelder hvor mor tjener minst og far mest) Ved 100% får du 100% lønn i lønnet perm og ved 80% får du 80% lønn i lønnet perm :)

Hmmm oki så om han tar perm samtidig som jeg tar ferie kan jeg ta alt samtidig? Man må altså ikke ta ferdig fellesperioden før pappaperm?

Jeg tror pappaperm kvoten begynner å telle så fort pappa er i perm. Uansett når han tar. Vi tok gradert (samtidig) og da så det iallefall ut på NAV papirene at de telte ned pappapermen først når samboern var hjemme og så når den var tom telte de ned av fellesperioden på han også.

Nei, for permisjonspenger totalt for din lønn er det samme om du velger 100% eller 80%. Er bare perioden summen betales ut som endrer seg (tapet ved 80% gjelder hvor mor tjener minst og far mest) Ved 100% får du 100% lønn i lønnet perm og ved 80% får du 80% lønn i lønnet perm :)
Jeg mener hvis du tar ulønnet permusjon fra jobben, for å bruke oppsparte midler.

Nei, det stemmer faktisk ikke. Jeg får utbetalt ca 12000 kr mindre totalt dersom jeg velger 80%, enn jeg ville fått for den kortere permen med 100% dekning. Har regnet på det :p

Og forskjellen blir jo mye større når man legger på det man ville tjent de ekstra 10 ukene hvis man hadde begynt å jobbe fullt rett etter permen, for oss utgjør det et tap på rundt 80 000 kr brutto, og det har vi bare ikke råd til. Og da må man vel tro at en forskjell på den summen, også vil slå ut på for eksempel neste års feriepenger? Men skatten ville man jo så klart (antakelig) skrudd ned dersom man velger 80% dekning, så det jevner jo ut littegrann :)

Jeg mener hvis du tar ulønnet permusjon fra jobben, for å bruke oppsparte midler.
Det skjønte eg, men tar du kun 10 uker blir summen lik :) En får og kun feriepenger av de 48 første dagene av permisjon med mindre arbeidsgiver dekker mellomlegget, så har du 100% får du mer enn ved 80% :) Så i de aller fleste tilfeller kommer en bedre ut med å ta 100% lønnet perm, spare 20% og ta 10 uker ulønnet permisjon :) Da taper heller ikke far på sin permisjon, med mindre han tjener mer enn maks beløpet :) Står mange saker om dette, at 100% og sparing for å ta ulønnet lønner seg fremfor å ta 80%, lurt å regne nøye på dette for kan være snakk om veldig mange tusen å spare :)

Nei, det stemmer faktisk ikke. Jeg får utbetalt ca 12000 kr mindre totalt dersom jeg velger 80%, enn jeg ville fått for den kortere permen med 100% dekning. Har regnet på det :p

Og forskjellen blir jo mye større når man legger på det man ville tjent de ekstra 10 ukene hvis man hadde begynt å jobbe fullt rett etter permen, for oss utgjør det et tap på rundt 80 000 kr brutto, og det har vi bare ikke råd til. Og da må man vel tro at en forskjell på den summen, også vil slå ut på for eksempel neste års feriepenger? Men skatten ville man jo så klart (antakelig) skrudd ned dersom man velger 80% dekning, så det jevner jo ut littegrann :)
Prøver liksom å få folk til å skjønne at de lønner seg å ta 100% lønn i permisjonen selv om man ønsker lengre permisjon :) En taper jo de pengene for de 10 ukene om en har lønnet permisjon eller ulønnet permisjon uansett :) Velger en 80% så er en jo hjemme 10 uker lengre og kan ikke jobbe, velger en 100% og er hjemme 10 uker har en ikke tapt de pengene om en allikevel ønsket like lang permisjon som ved 80% :)

Men alle må sette opp et regnestykke for sin familie :) Bare husk at far også bare får 80% lønn i sin permisjon om en velger 80%, og her kan det være store summer en taper om far tjener mest :)

Prøver liksom å få folk til å skjønne at de lønner seg å ta 100% lønn i permisjonen selv om man ønsker lengre permisjon :) En taper jo de pengene for de 10 ukene om en har lønnet permisjon eller ulønnet permisjon uansett :) Velger en 80% så er en jo hjemme 10 uker lengre og kan ikke jobbe, velger en 100% og er hjemme 10 uker har en ikke tapt de pengene om en allikevel ønsket like lang permisjon som ved 80% :)

Klart man taper for de ti ukene uansett, jeg bare sier at det er spesielt der forskjellen blir så stor at vi ikke kan ta oss råd til å ta noe lengre perm. Bare stusset litt siden du skrev at perm-lønna var den samme, og at den bare ble fordelt ut ved 100 el 80 prosent, for totalen er jo ikke lik. Det hadde vært mye bedre da, at det ikke het 100% el 80%, men at man fikk en perm-pott som enten ble fordelt over 49 eller 59 uker. For slik det er nå syns jeg systemet snyter folk for masse penger fordi de enten ikke kan regne ut forskjellen eller syns det blir for tungvindt å spare selv og søke ulønnet perm og sånt.

Back
Topp