Foreldrepenge-magesår

Men alle må sette opp et regnestykke for sin familie :) Bare husk at far også bare får 80% lønn i sin permisjon om en velger 80%, og her kan det være store summer en taper om far tjener mest :)

Med mindre far tjener så langt over 6g at forskjellen uansett blir utjevnet der. :p mye å regne på :p

Hvor far tjener mest er det penger å spare på å velge 100%
Fant disse eksemplene på nett :)
ImageUploadedByBV Forum1476518393.158494.jpg
ImageUploadedByBV Forum1476518412.248705.jpg
ImageUploadedByBV Forum1476518425.921048.jpg
Men hver familie må regne med sine egne inntekter.

Klart man taper for de ti ukene uansett, jeg bare sier at det er spesielt der forskjellen blir så stor at vi ikke kan ta oss råd til å ta noe lengre perm. Bare stusset litt siden du skrev at perm-lønna var den samme, og at den bare ble fordelt ut ved 100 el 80 prosent, for totalen er jo ikke lik. Det hadde vært mye bedre da, at det ikke het 100% el 80%, men at man fikk en perm-pott som enten ble fordelt over 49 eller 59 uker. For slik det er nå syns jeg systemet snyter folk for masse penger fordi de enten ikke kan regne ut forskjellen eller syns det blir for tungvindt å spare selv og søke ulønnet perm og sånt.
Den som har høyest lønn vil så og si alltid tape, feriepengene blir jo mindre året etterpå også ved å velge 80% siden en får av de første 48 dagene av nav. Systemet er rottette og tungvint, la ut noen regnestykker eg fant som viser at så lenge far tjener mest så taper en penger, forskjellen blir lik 0 om mor tjener mest :) Men som nevnt tidligere alle må regne med sine inntekter :) Her blir det 100% da far tjener mest og vi taper veldig mye penger på 80% :)

Hmmm oki så om han tar perm samtidig som jeg tar ferie kan jeg ta alt samtidig? Man må altså ikke ta ferdig fellesperioden før pappaperm?

Mulig jeg bare blir mer og mer forvirret. Men hvorfor skal far ta ut perm når mor har ferie? Kan han ikke bare ta ut sine egne ferieuker??

Mulig jeg bare blir mer og mer forvirret. Men hvorfor skal far ta ut perm når mor har ferie? Kan han ikke bare ta ut sine egne ferieuker??

Det går vel på om man ønsket å ha lengst mulig tid sammen eller hvordan man vil løse det. For dere kan ikke begge ha perm samtidig, så da må den ene være i perm mens den andre tar ferie, eller selvsagt at begge tar ferien sin, som du sier. Ved at man ikke tar ferieukene samtidig kan man vel få flere uker sammen.

Det går vel på om man ønsket å ha lengst mulig tid sammen eller hvordan man vil løse det. For dere kan ikke begge ha perm samtidig, så da må den ene være i perm mens den andre tar ferie, eller selvsagt at begge tar ferien sin, som du sier. Ved at man ikke tar ferieukene samtidig kan man vel få flere uker sammen.

Aha! Sånn sett ja! For vår del tror jeg heller vi har "bruk for" fedrekvoten etter at jeg er ferdig med min (og forhåpentligvis fram mot barnehageplass i januar 2018), enn at han skal ta det ut mens jeg har ferie. Da tar han heller egne ferieuker :)

Det skjønte eg, men tar du kun 10 uker blir summen lik :) En får og kun feriepenger av de 48 første dagene av permisjon med mindre arbeidsgiver dekker mellomlegget, så har du 100% får du mer enn ved 80% :) Så i de aller fleste tilfeller kommer en bedre ut med å ta 100% lønnet perm, spare 20% og ta 10 uker ulønnet permisjon :) Da taper heller ikke far på sin permisjon, med mindre han tjener mer enn maks beløpet :) Står mange saker om dette, at 100% og sparing for å ta ulønnet lønner seg fremfor å ta 80%, lurt å regne nøye på dette for kan være snakk om veldig mange tusen å spare :)
Vi sparer nesten ingenting på å ta 100%, ettersom jeg tjenter 200.000 mer enn mannen min. Differasen mellom 100% og 80% der vi splitta de siste 10 ukene 50/50, var kun 11.000. Så vi velger 80% - der far har 16 uker - og jeg tar 5 uker ferie på slutten av hele permisjonen :)

Vi sparer nesten ingenting på å ta 100%, ettersom jeg tjenter 200.000 mer enn mannen min. Differasen mellom 100% og 80% der vi splitta de siste 10 ukene 50/50, var kun 11.000. Så vi velger 80% - der far har 16 uker - og jeg tar 5 uker ferie på slutten av hele permisjonen :)
Hver sitt valg, 11.000 er en del penger, men da slipper en også å legge av penger hver måned :)

Aha! Sånn sett ja! For vår del tror jeg heller vi har "bruk for" fedrekvoten etter at jeg er ferdig med min (og forhåpentligvis fram mot barnehageplass i januar 2018), enn at han skal ta det ut mens jeg har ferie. Da tar han heller egne ferieuker :)
Vi planlegger (foreløpig) at mannen tar sine ferie uker som normalt ila året. Noen uker om sommeren og en uke her og der også tar han sin perm når jeg går tilbake i jobb. Vi synes begge det er viktig at de to får vært alene :) Han gleder seg skikkelig hehe

Hmmm oki så om han tar perm samtidig som jeg tar ferie kan jeg ta alt samtidig? Man må altså ikke ta ferdig fellesperioden før pappaperm?

Slik jeg skjønte det kan han ta ut pappapermen sin når jeg har ferie. Han kan ikke bruke av fellesperioden mens jeg tar ferie gir da er det arbeidsplikt på motsatt part :) Vi velger å gjøre dette istedenfor at far tar ut ferie for da tjener vi på at han ikke blir trukket. Vi klarer likevel å trekke permisjonen så langt vil vil :)

Får også bare mer magesår av det her!

Men ferien var for å få 9uker ferie sammen. Da vi ikke er avhengig av at han skal ha sin perm etter min, fordi jeg vil gå lenge hjemme ulønnet. Så var egentlig bare for å få brukt litt opp av hans perm og :p

Får også bare mer magesår av det her!

Men ferien var for å få 9uker ferie sammen. Da vi ikke er avhengig av at han skal ha sin perm etter min, fordi jeg vil gå lenge hjemme ulønnet. Så var egentlig bare for å få brukt litt opp av hans perm og :p

Da forstår jeg, og det er jo ganske logisk :)
Trodde jeg hadde grei oversikt jeg - men det er stadig nye vinklinger som dukker opp. Og man er jo pissredd for å gjøre noe feil...

Back
Topp