Foreldrepenge-magesår

Soskenjakten

Elsker forumet
Noen som vet når man regner ut inntekten de 3siste årene? Regner de med dette året da? Eller blir 2013-2014-2015? Ungen kommer jo neste år men permisjonen min starter jo helt i slutten av 2015?

Og ja. Jeg får magesår av å regne på dette her....

Noen som vet når man regner ut inntekten de 3siste årene? Regner de med dette året da? Eller blir 2013-2014-2015? Ungen kommer jo neste år men permisjonen min starter jo helt i slutten av 2015?

Og ja. Jeg får magesår av å regne på dette her....
I foreldrepengeveilederen skal man fylle inn 13,14 og 15. Men jeg har hørt at det alltid skal være i mors favør så om du feks nylig har gått opp i lønn skal dette iberegnes. De ber jo også om brutto lønn i veilederen. Jeg feks tjener mer nå enn tdiligere år, men hadde totalt sett høyere årslønn i 2014 pga styreverv, så det gir meg mer permpenger.

Får magesår selv. Jeg er så forvirret over så mye!

Tenkte meg det....
Blir så usikker på om jeg har regnet rett... Og hva som lønner seg. Og har jeg regnet rett taper vi 13 500kr på å velge 80%. Så er det liksom om det er verdt å stresse med å spare hver mnd for 13k :p klarer ikke bestemme meg :(

Tenkte meg det....
Blir så usikker på om jeg har regnet rett... Og hva som lønner seg. Og har jeg regnet rett taper vi 13 500kr på å velge 80%. Så er det liksom om det er verdt å stresse med å spare hver mnd for 13k :p klarer ikke bestemme meg :(
Samme her. Er jo ikke såååå mye penger man taper. Her må jeg tilbake i jobb 14.9 ved 100% og 22.11 ved 80%. Hva skal man velge? Synes jeg har fortjent fri fra jobb haha, men perm er jo garantert med slitsomt en jobb *knis* Her ombestemmer vi oss annenhver dag.

Samme her. Er jo ikke såååå mye penger man taper. Her må jeg tilbake i jobb 14.9 ved 100% og 22.11 ved 80%. Hva skal man velge? Synes jeg har fortjent fri fra jobb haha, men perm er jo garantert med slitsomt en jobb *knis* Her ombestemmer vi oss annenhver dag.
Jaa det er så vanskelig velge! Hvorfor får man valget egentlig! Burde bare få beskjed den dagen går du i perm, den dagen må du på jobb igjen ;p klarer ikke å ta det valget kjenner jeg!

Tenkte meg det....

Er jo bare å sette opp et fast trekk på en sum hver mnd med en gang dere får penger, så er det ikke noe styr :)

Ja men er stygt redd for at de pengene er lette å bruke :p også føler man seg såå rik frem til de ulønna mnd kommer...

Mener ikke å være frekk, men hvis man beregner å ta ulønnet perm og så bruker av sparepengene man har satt av til den tida, da er man jo passelig dum. :p Vi skal ikke ta noe ulønnet perm, men skal love deg at hvis vi hadde gjort det så visste vi jo at vi var helt dødsavhengig av de pengene, så hadde vi holdt fingrene av fatet, og å bruke dem hadde ikke vært lett i det hele tatt om en krise oppstod. :p Men hvis vi først skulle tatt lang perm, hadde jeg garantert også valgt 100% utbetaling, for å gå glipp av tusenvis av kroner slik hadde jeg ikke gått med på. Kan gjøre mye med 13 000 kr liksom. For all del, andre får gjøre hva de vil, jeg bare kjenner det vrir seg i meg når jeg tenker på de pengene. For meg er det mye penger.

sniker fra mars 2017. Om du er så heldig å ha kontrakt med fastlønn så er det rett og slett bare den lønna du har den dagen du går ut i permisjon og ikke værre enn det. Om du derimot har f.eks bare 80% stilling, men tar jevnlig på deg ekstra vakter er det selvsagt mer komplisert for da må de beregne et snitt av hvor mye du pleier å tjene.

sniker fra mars 2017. Om du er så heldig å ha kontrakt med fastlønn så er det rett og slett bare den lønna du har den dagen du går ut i permisjon og ikke værre enn det. Om du derimot har f.eks bare 80% stilling, men tar jevnlig på deg ekstra vakter er det selvsagt mer komplisert for da må de beregne et snitt av hvor mye du pleier å tjene.

Så greit. :) har fast månedslønn selv :)

Spar heller penger og ta ulønnet :) Da har du i teorien tjent litt penger :)

Vi også har tenkt og tenkt og regnet ut hver dag hehe men vi velger 80 % så får en litt lengere tid med babyen. Førstegangs her, Og hører fra de fleste at det tar tid å sette seg i rutiner, bli kjent med babyen, kanskje tar tid med kroppen, tilbake til hverdagen og plutselig er det september. Så utsetter til desember jeg hehehehe
En må tenke hva er viktigere penger eller baby tid :) min mening :)

Vi også har tenkt og tenkt og regnet ut hver dag hehe men vi velger 80 % så får en litt lengere tid med babyen. Førstegangs her, Og hører fra de fleste at det tar tid å sette seg i rutiner, bli kjent med babyen, kanskje tar tid med kroppen, tilbake til hverdagen og plutselig er det september. Så utsetter til desember jeg hehehehe

Men man kan få både-og gjennom å legge av 20% selv og så ta ulønnet perm, da får man som regel mer penger :)

Spar heller penger og ta ulønnet :) Da har du i teorien tjent litt penger :)
Men er jeg garantert ulønnet? Og kan jeg feks ta 10 uker før pappaen tar sin perm? Eller må han ta sin rett etter fellesperioden?
Førstegangs vi også, så vi aner jo ikke hva vi går til. De fleste kollegaene til mannen har valgt 80% men om vi (jeg) kan ta ulønnet de 10 ukene tjener vi på på det :) Tror man har lovmessig krav på et år ulønnet om jeg ikke husker helt feil. Begynner å bli surrete av alt jeg har lest hehe..

Men er jeg garantert ulønnet? Og kan jeg feks ta 10 uker før pappaen tar sin perm? Eller må han ta sin rett etter fellesperioden?

Førstegangs vi også, så vi aner jo ikke hva vi går til. De fleste kollegaene til mannen har valgt 80% men om vi (jeg) kan ta ulønnet de 10 ukene tjener vi på på det :) Tror man har lovmessig krav på et år ulønnet om jeg ikke husker helt feil. Begynner å bli surrete av alt jeg har lest hehe..
Ja det er mye å lese og sette seg i. Derfor vi bare velger enkelt hehehehe eneste at mannen skal dele sin tid, så han blir hjemme og jobb.
Men husk hvis ikke tar feil om dere velger ulønna da kan en miste rett til sykepenger eller noe sånt. Vet at leste flere steder her. Sikkert noen andre vet bedre enn meg om det :)

Ja det er mye å lese og sette seg i. Derfor vi bare velger enkelt hehehehe eneste at mannen skal dele sin tid, så han blir hjemme og jobb.
Men husk hvis ikke tar feil om dere velger ulønna da kan en miste rett til sykepenger eller noe sånt. Vet at leste flere steder her. Sikkert noen andre vet bedre enn meg om det :)
Ja, om man blir syk de første ukene kan man ikke bruke egenmelding så så lenge - samme regler som når man er nyansatt.

Men jeg TROR jeg omsider har knukket koden *weee*

- 3 uker før termin
- 10 uker mammaperm
- ca halve fellesperioden
- 4 uker + 1 dag ferie (det er alt du har lov til å ta ut under permisjonen)
- resterende del av fellesperioden
- ulønnet perm
- resterende feriedager
- så begynner pappaen sin perm og jeg begynner på jobb :)

Jeg håper dette stemmer for nå gidder jeg snart ikke mer. Vi går såfall for 100% og setter av penger til mine ulønnende uker og krysser fingerne for barnehageplass januar 2018 :)

Ja, om man blir syk de første ukene kan man ikke bruke egenmelding så så lenge - samme regler som når man er nyansatt.

- 3 uker før termin
- 10 uker mammaperm
- ulønnet perm
- resterende feriedager

Jeg håper dette stemmer for nå gidder jeg snart ikke mer. Vi går såfall for 100% og setter av penger til mine ulønnende uker og krysser fingerne for barnehageplass januar 2018 :)

Sorry. sniker inn igjen jeg. Bare husk at far må søke om utsettelse av fedrekvota hvis den ikke tas rett etter foreldrepengeperioden er over. Det er bare et skjema som må sendes inn, men glemmes det risikerer man å miste fedrekvota så viktig å gjøre det.

Bl

- 3 uker før termin
- 10 uker mammaperm
- ulønnet perm
- resterende feriedager

hvor har du lest det om ferie? Har ikke funnet noe om det noen plass?

Sorry. sniker inn igjen jeg. Bare husk at far må søke om utsettelse av fedrekvota hvis den ikke tas rett etter foreldrepengeperioden er over. Det er bare et skjema som må sendes inn, men glemmes det risikerer man å miste fedrekvota så viktig å gjøre det.
Snik i vei - er bare utrolig takknemlig for alle råd :) Det skal vi passe på. Skulle gjerne sendt den avgårde allerede nå, men leste at barnet må være født først *makan* haha

Back
Topp