Foreldreansvar

Men det er jo helt ærlig å snylte på nav (altså staten) :shy:

Ja, jeg sier ikke at d er den rette måten å gjøre d på :eek: men d er jo en mulighet å gjøre d slik, som flere har gjort før de.... Sånn før fødsel... etter fødsel kan han skrive fra seg foreldreansvaret, men da må det vel advokater inn i bildet om jeg ikke tar helt feil. Skulle egentlig visst dette...
 
Jeg forholder meg til norske lover og regler. Det står jo svart på hvitt at begge foreldre SKAL betale for barnet, selv om den ene ikke har ansvar eller omsorg for barnet.
Ikke ved privat avtale. Da regulerer foreldrene selv hva som skal settes i bidrag :)
 
Javel. Det har jeg aldri hørt om at er mulig. Da regner jeg også med at du ikke får barnebidrag fra nav? For det er jo nettopp det de vil unngå, å betale ut penger til de som ikke har krav på det.
Du får ikke dobbelt bidrag da nei, får kun 970,- som alle andre. Privat avtale kan ikke forplikte offentlig part til å betale mer :)
 
Javel. Det har jeg aldri hørt om at er mulig. Da regner jeg også med at du ikke får barnebidrag fra nav? For det er jo nettopp det de vil unngå, å betale ut penger til de som ikke har krav på det.

Kan ikke få fra nav da nei. Da har hun valgt vekk bidrag helt. Hadde hun søkt nav nå ville de sjekket fars inntekt og hvis han har høy nok inntekt hadde de sagt at han måtte betale bidraget.
 
Du får ikke dobbelt bidrag da nei, får kun 970,- som alle andre. Privat avtale kan ikke forplikte offentlig part til å betale mer :)
Jeg hadde aldri godtatt at far ikke skulle betale for barnet sitt :angelic: har man vifta med tissen og fått barn så syns jeg man burde betale for dem! Men hver sin smak ser jeg
 
Jeg hadde aldri godtatt at far ikke skulle betale for barnet sitt :angelic: har man vifta med tissen og fått barn så syns jeg man burde betale for dem! Men hver sin smak ser jeg

Hadde det vært høy sannsynlighet for et elendig samarbeid med en pappa, og en pappa som kun tilførte negativitet på barnet, så er jeg ikke sikker på om jeg ønsket å ha han i livet til barnet mitt, om d ville skapt stress/uro/traume osv. Han har jo En del rettigheter om han har foreldreansvaret, og da må det jo være en vurdering rundt hva som et til det beste for barnet :) har du jo stabil økonomi som et god, så trenger mann ikke alltid bidrag. Så hver og en får velge hva som er mest rett for seg, sitt liv, sitt barn og fremtiden til barnet :)
Jeg snakker ut fra erfaringen med en storebror som hadde en far for fraskrev seg foreldreansvaret. Han hadde mest trolig hatt en ganske traumatisk oppvekst om biologisk pappa skulle hatt innvirkning på livet hans.
 
Jeg hadde aldri godtatt at far ikke skulle betale for barnet sitt :angelic: har man vifta med tissen og fått barn så syns jeg man burde betale for dem! Men hver sin smak ser jeg
Å det er ditt valg , andre velger annerledes og har sine grunner for det, fint man er forskjellig
 
Du får ikke dobbelt bidrag da nei, får kun 970,- som alle andre. Privat avtale kan ikke forplikte offentlig part til å betale mer :)
Dette stemmer nok ikke.

Alle alene forsørgere får dobbel barnetrygd fra NAV når de bor alene uten samboer. Dette er helt uavhengig av bidraget til far. Og er en støtte som gis til alle aleneforsørgere. Skatteklasse følger barnetrygd, ved dobbel trygd får skatteetaten informasjon om aleneforsørgere.
 
Hadde det vært høy sannsynlighet for et elendig samarbeid med en pappa, og en pappa som kun tilførte negativitet på barnet, så er jeg ikke sikker på om jeg ønsket å ha han i livet til barnet mitt, om d ville skapt stress/uro/traume osv. Han har jo En del rettigheter om han har foreldreansvaret, og da må det jo være en vurdering rundt hva som et til det beste for barnet :) har du jo stabil økonomi som et god, så trenger mann ikke alltid bidrag. Så hver og en får velge hva som er mest rett for seg, sitt liv, sitt barn og fremtiden til barnet :)
Jeg snakker ut fra erfaringen med en storebror som hadde en far for fraskrev seg foreldreansvaret. Han hadde mest trolig hatt en ganske traumatisk oppvekst om biologisk pappa skulle hatt innvirkning på livet hans.
Ikke alltid man får velge om far skal ha foreldreansvar eller ikke dessverre. Da var broren din heldig hvis pappaen faktisk sa fra seg ansvaret. Her nektet spermdonoren å gi fra seg ansvaret, så vi måtte dit annenhver helg og ferier om vi ville eller ikke. Spilte heller ingen rolle om vi ble hentet av barnevernet flere ganger, han fikk ha retten sin så lenge han ville. Helt til jeg ble 10 og jeg fysisk låste meg inn på rommet mitt å nektet å reise dit. Så bra for broren din at han slapp å ha en oppvekst med en udugelig far!
 
Anbefaler deg å ta kontakt med en advokat vedrørende dette og for å få gjort korrekt papirarbeid. Og for å få riktige råd i forhold til barnet deres.

Ang. Barnebidrag skrives mye forskjellig her.
Vedkommede barnet bor fast hos har krav på bidrag fra den andre forelderen. I dette tilfellet er mor mottaker, far bidragspliktig.
Dersom mor ikke krever bidrag behøver heller aldri far å betale noe. Man må ikke skrive avtale.

Dersom mor vil ha bidrag og far ikke vil betale kan mor sende inn krav via nav. Da må begge sende inntektsopplysninger, størrelse på samvær osv. Inn til nav som foretar beregning av størrelse på bidrag. Dette koster et rettsgebyr som begge foreldrene må betale. Dersom inntektsopplysninger endres må man sende inn nytt krav om beregning og betale nytt rettsgebyr.

Etter dette er gjort kan man både velge privat betaling eller at betalingen skal kreves inn via nav.

Man kan også skrive en privat avtale og bli enige om hvor stort beløpet skal være, og så kan man også velge privat betaling eller at beløpet skal kreves inn via nav.
 
Ja, jeg sier ikke at d er den rette måten å gjøre d på :eek: men d er jo en mulighet å gjøre d slik, som flere har gjort før de.... Sånn før fødsel... etter fødsel kan han skrive fra seg foreldreansvaret, men da må det vel advokater inn i bildet om jeg ikke tar helt feil. Skulle egentlig visst dette...
Nei det må ikke advokat inn i bildet. Er ikke så lenge siden det ble gjort her. Alt far trenger å gjøre er å skrive under et dokument man finner inne på skatteetaten sine sider. Dette sendes inn og blir registrert i systemet. :)
 
Ja, jeg sier ikke at d er den rette måten å gjøre d på :eek: men d er jo en mulighet å gjøre d slik, som flere har gjort før de.... Sånn før fødsel... etter fødsel kan han skrive fra seg foreldreansvaret, men da må det vel advokater inn i bildet om jeg ikke tar helt feil. Skulle egentlig visst dette...
Jojo, det er jo for all del mulig, men enig med deg at det ikke er rette måten å gjøre det på :)
 
Dette stemmer nok ikke.

Alle alene forsørgere får dobbel barnetrygd fra NAV når de bor alene uten samboer. Dette er helt uavhengig av bidraget til far. Og er en støtte som gis til alle aleneforsørgere. Skatteklasse følger barnetrygd, ved dobbel trygd får skatteetaten informasjon om aleneforsørgere.
Er det ikke noe med hvis man er alene med et barn, så får man for to?hvis man er alene med to barn så får man for tre? And so on..
At man alltid får for et ekstra barn hvis man er aleneforelder? :) innbiller meg at jeg har hørt det :p
 
Man kan ikke fraskrive seg et barn som ikke er født :)

Den enkleste løsningen er jo å nekte å føre opp far.. Nav kommer ikke kreve at folk skal dna testes.. ingen far- ingen rettigheter- ingen plikter.

Det riktige (etter min mening ovenfor datteren din) er å føre han opp som far.. så lenge dere ikke er gift får du foreldreansvar alene og enten ikke krever bidrag eller inngår en privat avtale om at han ikke skal betale bidrag og ei heller ha samvær.. men skulle noe hende deg og datteren din ønsker å vite hvem hennes biologiske far er en dag kan hun faktisk finne det ut :)

Lykke til :Heartred
 
Er det ikke noe med hvis man er alene med et barn, så får man for to?hvis man er alene med to barn så får man for tre? And so on..
At man alltid får for et ekstra barn hvis man er aleneforelder? :) innbiller meg at jeg har hørt det :p

Ja, man får for ett barn ekstra :)
 
Du har 2 ulike alternativer

1) skrive ukjent far på fødselsattesten
2) skrive opp far, men inngå en privat avtale ift barnebidrag, arv, samvær

Ved alternativ nr 2 får datteren din en mulighet til å vite hvem biologisk far er
 
Javel. Det har jeg aldri hørt om at er mulig. Da regner jeg også med at du ikke får barnebidrag fra nav? For det er jo nettopp det de vil unngå, å betale ut penger til de som ikke har krav på det.
Nei jeg har ikke barnebidrag fra noen så det har du helt rett i. Hvorfor i all verden skal staten betale for mitt barn når det har to foreldre?
 
Back
Topp