Foreldreansvar/testamente

*hage*

Gift med forumet
Mannen og jeg skal snart ut på en liten tur alene. I den forbindelse har jeg behov for å skrive hvem jeg ønsker skal ha ansvaret for A hvis det skulle skje noe med oss (noe det ikke gjør[:-]). Mannen syntes ikke det var vits, for han regna med at de kom til å finne fram til den beste løsninga for henne. Jeg er ikke enig, da jeg har relativt sterke følelser for at enkelte ikke skal "få" henne.

Så jeg lurer på, er det noen av dere som har tenkt i den banen? Skrevet ned no? Hvordan har dere i så fall gjort det? Og hadde dere stolt på at det beste som kunne skje for barnet deres hadde skjedd?

JA! Jeg har STERKE meninger!!!!
Har ikke skrevet "testamente" men sa det til alle før vi reiste [8|][X(]
Skrev det på face da, sånn at det skulle være skriftlig (på melding altså, ikke på statusen hehe)
Var så redd jeg [&o]

Klart det går bra, men skjønner deg godt! [:)]

Vi skal skrive testamente, der vi ytrer vår meining om kem vi vil ho skal bu med.
Men desverre er det sånn her i landet, at det ikkje er sikkert det blir sånn.

Er vel ei nemnd eller en rett som har den siste avgjerelsen, vist fleire melder at dei vil ha ansvaret.

ORIGINAL: Villemo26

Vi skal skrive testamente, der vi ytrer vår meining om kem vi vil ho skal bu med.
Men desverre er det sånn her i landet, at det ikkje er sikkert det blir sånn.

Er vel ei nemnd eller en rett som har den siste avgjerelsen, vist fleire melder at dei vil ha ansvaret.

Det er noe av det jeg er litt redd for ser du, at det er enkelte som mener at de burde hatt ansvaret. Og som jeg ikke ønsker skal ha det. Men, men... Skjer jo ikke noe med oss. Noen gang.

jeg trodde ikke man hadde mulighet til å bestemme noe sånt i det hele tatt selv jeg..trodde det var staten som fant di/den som skal ta vare på barnet dersom det skjer foreldrene noe..

Foreldrenes ønsker veier SVÆRT tungt, det eneste som egentlig veier tyngre er dersom de som foreldrene ønsker skal ha ansvaret IKKE ønsker det, eller at de er totalt uegnet (rusmisbrukere eller lignende) [:)]

Har jeg ikke tenkt stort på! Men jeg har sterke meninger på hvem jeg vil skal ha Daniel ja..
Hvordan skriver man testamente? Hvor går man liksom?

ORIGINAL: sommerfugler85

jeg trodde ikke man hadde mulighet til å bestemme noe sånt i det hele tatt selv jeg..trodde det var staten som fant di/den som skal ta vare på barnet dersom det skjer foreldrene noe..

Du kan feks. skrive etellerannet så du får sagt fra hva du vil og ønsker for barnet ditt og det vil veie veldig mye hvis det skulle skje noe.

Jeg og samboeren min har pratet om det. Vi skal få skrevet noe sånt etterhvert.

ORIGINAL: rico

legg merke til at det er forskjell på testamente og ehh fader hva heter det igjenn.

for gjerne et testamente bør tinlysesog slik.

mens det som jeg ikke husker navnet på er egentli nuk å bare nevne til et offentlig person. og at hun skriver det ned et sted. eller skriver det ned selv. signerer og evnetuelt gir til en offentlig person eller advokat å ta vare på.

edit1:tenker på hun som døde etter å ha født en prematur unge. og venninna overtok ansvaret for jenta. og selv fikk ei lita jente slik noen uker etter. klarer ikke å finne tilbake til artikkelen.

edit2: viljeserklæring heter det.
står litt om det her . i kapitell 5.4.4

http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/article593543.ece

Dette er noe vi også har sterke meninger om, vi har ikke skrevet noe men vi vet ikke hvem vi synes som bør ta ungene våre bare hvem som IKKE skal ha de . så langt er det vi har kommet til nå

Back
Topp