Foreldre- /fødselsforberedende kurs

Ariell98

Glad i forumet
Skuddårsspirene 2024
Noen som skal på foreldreforberedende kurs? Vi tenker å melde oss på kurs som skal holdes i desember :) Tror kurset er to kurskvelder med jordmor, fysio og helsesøster og er gratis her.

Lurer på om noen har prøvd hypnobirthing-kurs som er på nørs med betalt abonnement? Så at det fantes i dag og synes det høres spennende ut! Og synes andre kurs (positiv fødsel ol) er veldig dyre... Frister ikke å bruke et par-tre tusen kroner :dead:
 
Jeg og mannen skal på kurs, tenker det kan være greit for ham spesielt å vite litt mer om f.eks hvordan en fødsel foregår og sånn.

Jeg synes også slike positiv fødsel-kurs er ganske dyre... Sikkert verdt det for noen, da. Ante ikke at nørs hadde hypnobirthing, kanskje det burde sjekkes ut!
 
Jeg og mannen skal på kurs, tenker det kan være greit for ham spesielt å vite litt mer om f.eks hvordan en fødsel foregår og sånn.

Jeg synes også slike positiv fødsel-kurs er ganske dyre... Sikkert verdt det for noen, da. Ante ikke at nørs hadde hypnobirthing, kanskje det burde sjekkes ut!
Fikk opp en liten artikkel på nørs denne uken om dette kurset og ble interessert. Går nok ikke like mye i dybden som de dyre kursene da, det står at kurset består av fem korte videoer og verktøy for mental trening. Tror positiv fødsel ol. ofte inkluderer noen live-sendinger der man kan spørre og sånn :) Men det koster jo kun 44 kr i måneden så jeg tror jeg skal prøve! Kan oppdatere her etterhvert.Screenshot_20231019-213640~2.png
 
Jeg og mannen skal på fødselsforberedende kurs på familiens hus. En dag i november og en i desember.

Kommer ikke til å betale for noe annet.
 
Vi tok kurset til Positiv Fødsel med førstemann. Da var det Covid og ikke akkurat flust av fysiske tilbud…Syntes det kosta mye, men syns også det var verdt hver ei krone. I tillegg til fødselsforberedende med info om smertelindring, hva som skjer i kroppen, hvordan hormonene funker og påvirker fødselen og hva partner kan gjøre, så får man også amme- og barselforberedende kurs. Noe som også var gull :) Siden jeg tok det sist får jeg nå fornyet tilgangen til kurset og tar det igjen nå. Om Nørs tilbyr kurs i hypnobirthing ville jeg definitivt sjekk ut det :D

Uansett hva man velger så tenker jeg at det er kjempefornuftig å ta et fødselsforberedende kurs. Man får litt mer innsikt i fødsel og hva som skjer, og ikke minst så er det nok veldig fint for partner å lære litt mer om det og hva han kan bidra med inn i fødselen :)

Når det er sagt så skal man ikke kimse av det å forberede seg litt på tiden etterpå; barselkroppen, amming og det fjerde trimester. Det finnes mange fine kurs på dette som man kan ta om man ønsker. Det som fulgte med hos Positiv Fødsel er laget av Monica Skog som heter Femme_ammeveileder_doula på insta, feks. Men om man syns det koster mye så ville jeg enten oppsøkt enkelte kilder og lest litt om det, eller som jeg tipser venninner om; følg enkelte folk på insta så får du små drypp med info her og der. Fine kontoer å følge på insta er ammehjelpen, femme_ammeveilder_doula, fødebagen, barselhjelpen, lillemini (denne er fin til senere også). kvinnehelse_fysio og thisiswomanhood er fine mtp kvinnekroppen og barseltid. Tipser alltid venninner om dette da jeg selv fikk tips om å lese meg opp på amming osv og er så glad for det i ettertid. Akkurat det å bare lese seg opp føltes litt overveldende, for hvor skal man starte? Men da syns jeg det funka så fint å følge noen på insta. Jeg ble selvsagt ingen utlært ammeekspert, men jeg fikk flere verktøy og kunnskap jeg kunne ta med meg og visste mer hva jeg gikk til, hva er riktig og hva er galt osv. Ikke minst så følte jeg meg litt tryggere også, ikke bare på amming men også mye annet. :)
 
Har vært med på det som arrangeres igjennom helsestasjonen to ganger tidligere og er usikker på hvor stort utbytte vi kommer til å ha av det denne gangen. Har to positive fødselsopplevelser uten smertelindring bak meg, så kjenner ikke behov for mer kurs eller lignende.
 
Har vært med på det som arrangeres igjennom helsestasjonen to ganger tidligere og er usikker på hvor stort utbytte vi kommer til å ha av det denne gangen. Har to positive fødselsopplevelser uten smertelindring bak meg, så kjenner ikke behov for mer kurs eller lignende.
Er dette noe man får tilbud om, eller må man spørre? Og er det gratis? :happy:
 
Er dette noe man får tilbud om, eller må man spørre? Og er det gratis? :happy:
Vi fikk info og beskjed om at vi var påmeldt når vi var på jordmortime i uke 20 :laughing002 Hvis vi ikke kunne måtte vi avbestille i resepsjonen. Det er gratis hos oss.
 
Vi fikk info og beskjed om at vi var påmeldt når vi var på jordmortime i uke 20 :laughing002 Hvis vi ikke kunne måtte vi avbestille i resepsjonen. Det er gratis hos oss.
Så greit da :p Får spørre på første (og sikkert siste) jordmortimen jeg har fått, om ca 1 1/2 uke! Bor i en bydel i Oslo med mye unge kvinner i gravid-alder, så har måttet gå til lege fram til nå :bag:
 
Men ble litt usikker nå på om det tilbys gjennom sykehuset man skal føde (Bærum for meg), eller der man bor nå og dermed helsestasjonen man «sokner til»? :)
 
Er dette noe man får tilbud om, eller må man spørre? Og er det gratis? :happy:
Her får vi tilbud om fødsels- og foreldreforberedende kurs gjennom jordmor (helsestasjon), det er gratis. Med på kurset er både jordmor og familieveileder. :)
Har god opplevelse med det.
 
Så greit da :p Får spørre på første (og sikkert siste) jordmortimen jeg har fått, om ca 1 1/2 uke! Bor i en bydel i Oslo med mye unge kvinner i gravid-alder, så har måttet gå til lege fram til nå :bag:
Så kjedelig med dårlig kapasitet. Jeg har vært 4 ganger hos jordmor allerede. Her er det helsestasjonen som holder kursene :)
 
Back
Topp