Fordeling av utgifter til barnet

Fossjinta

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Januarlykke 2020
Oktobergull 2022
Hvordan fordeler du og din samboer utgiftene i forhold til innkjøpene til det kommende barnet? Deler dere på utgiftene, du har ansvar for babyen og hun/han tar andre utgifter?

Det er jo ofte vi kvinner som er gravide som søker på nett, går rundt å handler og leiter etter gode kupp. Det ender kanskje med at det er du som drar kortet?

Vi skal spleise på de store tingene som vogn seng stellebord osv. Også de nødvendige småtingene.

Men noe kommer nok jeg bare til å kjøpe, spes det som har med amming å gjøre :)

Vi har en felleskontoen som blir brukt til felles ting, huset, strøm, forsikringer, bhg, drivstoff, mat, ting til ungen osv. Vi overfører en viss sum hver inn på kontoen hver måned og så bruker vi det kortet til kun felles saker. Så da er det ikke no problem når jeg skal handle ting ungen :)

Grunnen til at vi ikke har felles økonomi er at vi liker å bruke penger på ulike ting og ble bare sure på hverandre da den ene syns at den andre brukte penger på unødvendige saker. Så denne nye ordningen som vi har hatt i 7 år nå er vi veldig fornøyde med :D alt er rettferdig!

Jeg bruker penger når jeg har penger, og han handler når han har penger. Så det blir til at vi deler, men mannen tjener dobbelt av meg så det det blir ofte til at han betaler litt mer.:) Nå er det fjerde barnet vi skal ha sammen, så vi trenger heldivis ikke så mye utstyr:)

Sist tjente jeg best, og da bare handlet jeg uten noe regnskap eller noe (med unntak av dyre ting som vogn og bilsete og sånt). Nå har jeg vært gjennom ny runde med studier og har en litt dårlig betalt jobb, så kommer nok til å være litt mer gjerrig denne gangen :p Men merker jo at det fortsatt generelt er jeg som handler mest til han vi har fra før av også, så jeg kommer sikkert til å kjøpe mest denne gangen også. Men nå har vi jo så mye fra før, så det hjelper!

Vi har en felleskonto som vi bruker på alt av felles utgifter. Så innkjøp til barnet går fra den kontoen. Vi overfører en prosentandel av inntekten vår slik at den som tjener mest betaler litt mer i fellesutgifter :)

Det er jeg som står for det meste. Vi blir enige om hva og hvor mye men på grunn av at han tar seg av endel andre utgifter så er det jeg som har det til gutten vår.

Jeg tjener mye mindre enn kjæresten, han bruker å sette inn en grei sum penger med jevne mellomrom. Vi kommer til å handle de større, dyre tingene sammen(han betaler) alt av mindre ting kommer jeg til å stå for(med egen lønn og bidrag fra kjæresten). Høres ut som om han betaler alt, men jeg tjener penger selv også, bare for å ha det sagt:hilarious:

Hvordan fordeler du og din samboer utgiftene i forhold til innkjøpene til det kommende barnet? Deler dere på utgiftene, du har ansvar for babyen og hun/han tar andre utgifter?

Det er jo ofte vi kvinner som er gravide som søker på nett, går rundt å handler og leiter etter gode kupp. Det ender kanskje med at det er du som drar kortet?
Vi har felles konto til felles utgifter. Setter over et fast beløp hver måned. Vi har ganske lik lønn, så setter av like mye.

Vi har felleskonto som går til alt av felles ting vi skal ha. Jeg tjener kun 1/3 av det han tjener, så her betaler vi inn der etter evne. Vi har også fått en konto til babyen som vi setter inn penger på, slik at alle utgiftene ikke kommer på en gang. Dette blir til alt jeg og baby trenger, så blir det sparekonto til baby videre.

Felles økonomi her. Den som har penger på konto kjøper det som trengs om det er mat, klær eller andre ting.

Vi har en felleskonto som begge setter inn samme sum på hver måned. Vi tjener omtrent det samme. Alt av felles utgifter går derfra, og så har vi begge en brukskonto som vi kan bruke til det vi vil som er kun for oss selv. :) Synes det fungerer perfekt for oss.

Så absolutt alt av babyting kommer til å gå ut av felleskontoen. Ville ikke falt meg inn at jeg skulle betale for noe alene, det måtte i så fall være hvis det skulle være en overraskelse for mannen (av en eller annen grunn jeg ikke klarer å komme på nå). Det er jo hans barn, også. :)

Jeg shoppa og han overførte halvparten ;) når han har blitt eldre så er det ofte jeg som drar kortet, men da bruker mannen penger på andre ting vi trenger i stedet.

Vi har felles økonomi, og han haaaaater shopping. Så det blir gjerne jeg med felleskortet ;)
Han vil være med å handle første plagget etter vi vet kjønn. Han valgte noen klesplagg sist gang :Heartblue

Vi har ikke felles økonomi og jeg tjener dobbelt så mye som samboer. Så han betaler husleige hver mnd og nå som vi får to barn i barnehagen er tanken at han betaler den ene. Resten betaler egentlig jeg. Men planen vår er jo å være sammen resten av livet så handler mest om at vi har begge brent oss på felles økonomi tidligere og velger derfor ikke å ha det. Vi er flinke å kjøpe mye brukt. Sist kjøpte han vogn og noe klær så kjøpte jeg resten. Men i prinsippet fordeler vi utgifter etter evne og føler det er en rettferdig måte å gjøre det på for oss. Vi kjøper aldri noe sammen. Slik at vi fra starten har vert enig i at det jeg kjøper eiger jeg og det han kjøper eiger han, I tilfelle ett brudd så føler vi det er mest ryddig når økonomien er så skjevt fordelt

Der blir til at vi deler :happy: Han kjøper vogn, mens jeg tar alt det andre vi trenger tenker jeg :happy: så går det opp i opp til slutt :happy:

Er så glad vi har felles økonomi og slipper å tenke på det :)

Back
Topp