Fordeling av permisjonen

SillySille

Flørter med forumet
Septemberhjertene 2018
har dere begynt å planlegge hvordan dere skal fordele permisjonen?

Jeg er i utgangspunktet for at vi skal dele permisjonen likt, samtidig så har jeg mye lenger reisevei til jobb så det er litt fristende å bare "gi" han fedrekvoten :p

Vi delte helt likt sist, og da syns jeg egentlig at jeg fikk litt lite av den koselige permisjonstida siden begynnelsen var veldig slitsom. Vil gjerne ha litt mere denne gangen. Men bare fedrekvoten, særlig med de nye reglene, synes jeg er veldig lite. Da får liksom ikke pappaen tid til å bli ordentlig kjent med ungen. Så blir nok noe midt i mellom denne gangen :)

Han skal ha fedrekvoten. Jeg tar alt det andre. Ingen diskusjon om noe annet her egentlig. Jeg er for likestilling ikke noe med det, men det er vi som bærer frem barnet og trenger ekstra tid på å komme oss etterpå og deretter litt mammatid, før hans permisjon begynner:) Han er også veldig glad i å jobbe da:)

Han studerer, så han har ikke mulighet til å ta noe av fedrekvoten. Håper vi får overført alt til meg. Må bare undersøke hva vi har krav på, da han jobber litt i tillegg til studiene. :P

Jeg tar alt jeg kan å han pappaperm. Jeg ammet sist å måtte slutte tidligere enn jeg ville siden jeg skulle på jobb igjen. Fullammet ikke, men gutten tok ikke flaske å ville ha mamma pupp på kvelden og morgen. Vanskelig å amme når jeg har litt over 1 time til jobb, å jobber ofte etter legge tid for småtassen :)

Han studerer, så han har ikke mulighet til å ta noe av fedrekvoten. Håper vi får overført alt til meg. Må bare undersøke hva vi har krav på, da han jobber litt i tillegg til studiene. :P

Det er noe som heter foreldrestipend som du får fra Lånekassen:) søk litt å gjerne ring dem, er ikke sikker på fedrekvoten dessverre:)

Det er noe som heter foreldrestipend som du får fra Lånekassen:) søk litt å gjerne ring dem, er ikke sikker på fedrekvoten dessverre:)
Tviler på at han har krav på noe stipend. Han tjener ganske mye i året på tilleggsjobben sin. Og har kun lån gjennom lånekassen da han er for gammel til å få stipend :)

Han skal ha fedrekvoten. Jeg tar alt det andre. Ingen diskusjon om noe annet her egentlig. Jeg er for likestilling ikke noe med det, men det er vi som bærer frem barnet og trenger ekstra tid på å komme oss etterpå og deretter litt mammatid, før hans permisjon begynner:) Han er også veldig glad i å jobbe da:)

Ja,jeg mener jo også at likestilling handler om å respektere at vi er forskjellige ;) min mann er ikke så glad i å jobbe, så han tar gjerne alt han :p

Vi delte helt likt sist, og da syns jeg egentlig at jeg fikk litt lite av den koselige permisjonstida siden begynnelsen var veldig slitsom. Vil gjerne ha litt mere denne gangen. Men bare fedrekvoten, særlig med de nye reglene, synes jeg er veldig lite. Da får liksom ikke pappaen tid til å bli ordentlig kjent med ungen. Så blir nok noe midt i mellom denne gangen :)

Man blir vel kjent med ungen sin selv om man ikke går hjemme hele dagen? :) Jeg kommer til å bruke rundt tre timer av dagen til pendling, han en time til halvannen. Tenker derfor at jeg burde ha hvertfall mer enn halvparten av permisjonen, men 10 uker til han blir kanskje litt snaut..

Ja,jeg mener jo også at likestilling handler om å respektere at vi er forskjellige ;) min mann er ikke så glad i å jobbe, så han tar gjerne alt han :p

Hehe:) ja det forstår jeg veldig godt hehehe:) viktig å respektere hverandre ja og alle er ulike :)

Jeg blir nok å ta mer enn han. Han har en jobb han elsker, og jobber turnus slik at han uansett får en del tid hjemme. Men vi kommer nok også til å ta ut ferie hver for oss i forbindelse med permisjonen, da blir det jo uansett minimum 15 uker han får hjemme alene :-)

Hos oss har jeg ikke helt skjønt hvordan det blir, siden jeg er fulltidsstudent og han jobber. Han har jo rett på foreldrepenger, men det har ikke jeg (tror jeg), da jeg har kun jobbet litt som ringevikar de siste månedene. :)

Hos oss har jeg ikke helt skjønt hvordan det blir, siden jeg er fulltidsstudent og han jobber. Han har jo rett på foreldrepenger, men det har ikke jeg (tror jeg), da jeg har kun jobbet litt som ringevikar de siste månedene. :)
Samme her, jeg studerer og han skal begynne i jobb fra høsten av. Tror vi kan få stipend fra lånekassen som tilsvarer beløpet for lån og stipend ellers. Men er ikke 100% sikker.

Samme her, jeg studerer og han skal begynne i jobb fra høsten av. Tror vi kan få stipend fra lånekassen som tilsvarer beløpet for lån og stipend ellers. Men er ikke 100% sikker.

Det stemmer, dere kan få foreldrestipend fra Lånekassen, som utgjør litt mer enn vanlig lån og stipend. Og slipper å betale noe som helst tilbake igjen, altså det blir utbetalt som kun stipend. Ring dem og hør, faren får også sin pappaperm hvis du er fulltidsstudent. Itillegg kan du få permisjonspenger hvis du jobber uten om også:)

Det stemmer, dere kan få foreldrestipend fra Lånekassen, som utgjør litt mer enn vanlig stipend. Og slipper å betale noe som helst tilbake igjen. Ring dem og hør, faren får også sin pappaperm hvis du er fulltidsstudent. Itillegg kan du få permisjonspenger hvis du jobber uten om også:)
Jøss :) Da skal jeg ringe :) Men han får vel fort ikke permisjon når det blir første året han jobber?

Jøss :) Da skal jeg ringe :) Men han får vel fort ikke permisjon når det blir første året han jobber?

Jo det skal han gjøre, har han arbeidet i to måneder (tror det er kun to) så har han rett på permisjon mens du går tilbake til studiene dine.

Jo det skal han gjøre, har han arbeidet i to måneder (tror det er kun to) så har han rett på permisjon mens du går tilbake til studiene dine.
Så fint :) Hadde jo vært hyggelig om han også fikk tid alene hjemme med babyen, ikke bare jeg. Ikke at jeg klager på det, men tenker for hans skyld :)

Vi gjør som sist, jeg tar alt jeg kan og han fedrekvoten. Vurderer også å ta noen måneder ulønnet :)

Man blir vel kjent med ungen sin selv om man ikke går hjemme hele dagen? :) Jeg kommer til å bruke rundt tre timer av dagen til pendling, han en time til halvannen. Tenker derfor at jeg burde ha hvertfall mer enn halvparten av permisjonen, men 10 uker til han blir kanskje litt snaut..
Ja selvfølgelig :) men det er jo noe annet å være alene med ungen og være den som har hovedansvaret. Her er lillegutt og pappaen veldig nærme, han er en sikkelig pappadalt, jeg tror mye av grunnen til det er at pappaen hadde så lang perm. Så med neste vil jeg ha lengre så kanskje jeg får en mammadalt denne gangen :)

Det med amminga syntes jeg forresten ikke var noe problem selv om jeg begynte å jobbe når lillegutt var 6 mnd. Med en time ammefri og en gutt som var veldig lett å venne til fast føde og som helst spiste grøt og smoothie mens jeg var på jobb uansett gikk det helt smertefritt. Men det er jo selvfølgelig ekstremt avhengig av ungen :)

Det stemmer, dere kan få foreldrestipend fra Lånekassen, som utgjør litt mer enn vanlig lån og stipend. Og slipper å betale noe som helst tilbake igjen, altså det blir utbetalt som kun stipend. Ring dem og hør, faren får også sin pappaperm hvis du er fulltidsstudent. Itillegg kan du få permisjonspenger hvis du jobber uten om også:)

Ja det er jeg klar over :) ;) Men jeg leste også at foreldrestipendet fra lånekassen stopper opp den perioden hvor far tar ut foreldrepenger. Får jo fortsatt stipend da vil jeg tro, men det vil jo da bli noe redusert. For å få rett på foreldrepenger må en ha jobbet minst 6 av de siste 10 månedene, dersom en ikke har rett på foreldrepenger har en rett på en engangsstønad, men jeg vet ikke om dette gjelder studenter. Jeg får sjekke opp litt mer etter hvert :) (Jeg skal ta permisjon hele studieåret da, etter som jeg har skjønt at det påvirker ikke fars permisjon om en tar ett eller to semestre!?.. Dessuten funker det ikke å begynne på vårsemesteret i mitt utdanningsløp).

Last edited:
Back
Topp