Fordeling av husarbeid anno 2016

Sofia85

Glad i forumet
Aprillykke 2016
Nå som de fleste av oss snart skal ut i permisjon i mange måneder, har dere tenkt på hvordan arbeidsfordelingen blir hjemme i denne perioden (husvask, rydding, matinnkjøp, middag)? Jeg ser for meg at min og samboers nåværende 50/50 fordeling kommer til å endres til 90/10 eller 100/0.. Tror nok det forventes at jeg må gjøre det aller meste, nå som jeg "skal gå hjemme hele dagen". Hva synes dere blir riktig?

Er sånn det er her hele tiden. Har ikke så veldig mye imot det egentlig siden jeg er mer hjemme(han jobber stortsett hver dag fra 7 til 5-6-7-8) og jeg har bare halv stilling. Enkelte dager er jeg derimot så forferdelig sliten og lei av at jeg "må gjøre alt" men da hjelper han meg som regel. Veldig flink å rydde, støvsuge, vaske når han vet skal få besøk da, det er ikke jeg :-P vi er flinke å lage mat ilag da/bytte på å lage mat. Men dette kommer jo helt ann på person til person. Jeg liker som regel å vaske klær, vaske soverommene, stue, bad osv. Selv med disse bekkenproblemene så liker jeg jo å vaske og ha det rent her :-P høres jo ut som den gammeldagse husmora nå :-P men det er jo selvføgelig som med alt annet;man blir jo lei av og til. :-)

Vi har alltid gjort 50% hver når vi er i full jobb begge to. De siste månedene har det meste falt på han, så har jeg gjort det jeg har orka. Regner med at jeg kommer til å gjøre mest når vi har fått i gang rytmen med babyen, rett og slett fordi jeg er mest hjemme. Tror det blir 60/40 eller 70/30 ca jeg. Han gjør ting av seg selv heldigvis og liker å ha det rent og pent rundt seg :)

Vi bor sammen på 12. året, så vi er godt innarbeidet begge to :) Føler ikke behov for å avtale noe.

Vi har faste arbeidsoppgaver hver. Han har oppvask og støvsuging, jeg har klesvask og vasking av bad. Utover det så blir vel en del på meg siden jeg er hjemme og han jobber :) sann som støvtørking, gulvvask, vask av kjøleskap, bytting av sengetøy og alt annet. Men spør jeg han om å gjøre noe så gjør han det :) hender jo at jeg også sier at nei nå må vi ta en storrengjøring og da vasker vi begge to :)

Selvfølgelig kommer jeg til å ta mest når jeg er hjemme og hvis jeg får en baby som sover litt. Avtaler ikke noe i hverdagen, så gjør nok ikke det nå heller. Men jeg kommer ikke til å bruke all min tid på husarbeid. Babyen først. Så tar jeg det deretter. Sambo forventer ikke noe, men jeg gjør det allikevel, for han vil jo også ha tid med lille når han kommer hjem fra jobb, så forventer ikke at han bruker etermiddagen på husarbeid. Jeg ser ikke problem i at den som har tid gjør det. Mer trenger man ikke avtale, for det må uansett hvem som gjør det, gjøres:-) å nå er jeg så heldig at de blivende storesøsken er flink til å hjelpe til, pluss at jeg har vaskedame en gang hver 14 dag:-) gull verdt❤️

Blir nok ca 70/30 her:p sånn det har vært hele tida. Han har 2 hunder så forventer at han hjelper til. Mye ekstra husarbeid fordi han ønska seg hund:p

Ser det an på hvordan babyen er.. Eg gjør ikkje alt om det er ein "krevende" baby. Og eg gidder ikkje og bruke heile dagen på husarbeid. Gleder meg til og gå på tur ol. Har ein plan om og få vekk gravid kg fort. Så om babyen liker trilleturer så blir det nokk mye av det isteden for husvask.

Min kjære er superflink til å hjelpe til hjemme, og jeg ser ikke for meg at det kommer til å endres etter at babyen kommer :) Han har alltid vært flink til å ta sin del av "ansvaret". Men jeg gleder meg nesten til å servere han middag når han kommer hjem fra jobb å være litt husmor igjen :P Har vært i dårlig form i flere måneder nå så han har gjort det aller meste. Han har vært hjemme etter en kneoperasjon så det har klaffa bra :P

Her forandres ingenting selv om jeg er hjemme! Jeg er såpass feministisk av meg, og gjorde det klinkende klart for mannen sist at jeg var hjemme for å passe baby, IKKE for å gjøre husarbeid. :p

Blir det samme denne gangen, jeg og babyen skal da ikke være hjemme hele dagen for å rydde og vaske. Her skal det prioriteres turer, besøk, barselgruppe, åpen barnehage og andre koselige aktiviteter. :)

Mannen får fortsette å ha sine husarbeidsoppgaver i fred, og jeg gjør mine. Vasking etc fortsetter vi å gjøre sammen.

Vi har outsourcet husvask, får levert 4 middager per 14. dgr, 3/4 av matvarer bestiller vi på nett og får levert hjem/ plukker opp.
Resten deler vi på. Nå som jeg er hjemme sm, liker jeg hvis jeg orker, å ta klesvask, rydde og lage middag.
Vi har hatt/ har svært utfordrende situasjon med vår førstes søvn, selv nå 2-3 år etter fødsel, så dette må til for oss.

For tiden syns jeg det er tøft å orke levering bhg, henting bhg går litt bedre, men noen dager er det også tøft.
Etter fødsel er jeg litt spent på å finne rytmen med våre bhg rutiner. Hvis vi får en baby som liker å sove denne gangen, vil jeg prøve og finne en god balanse mellom hvile, husarbeid, trilletur osv.

Vi har outsourcet husvask, får levert 4 middager per 14. dgr, 3/4 av matvarer bestiller vi på nett og får levert hjem/ plukker opp.
Resten deler vi på. Nå som jeg er hjemme sm, liker jeg hvis jeg orker, å ta klesvask, rydde og lage middag.
Vi har hatt/ har svært utfordrende situasjon med vår førstes søvn, selv nå 2-3 år etter fødsel, så dette må til for oss.

For tiden syns jeg det er tøft å orke levering bhg, henting bhg går litt bedre, men noen dager er det også tøft.
Etter fødsel er jeg litt spent på å finne rytmen med våre bhg rutiner. Hvis vi får en baby som liker å sove denne gangen, vil jeg prøve og finne en god balanse mellom hvile, husarbeid, trilletur osv.
Her leverer mannen fast nå, og jeg henter. Tror vi fortsetter med det etter at babyen er født. Så kan jeg samkjøre en spasertur med henting i BHG. :)

Må se det an her og ut fra hvordan baby er, sover han mye får jeg mer tid til andre ting. Men vil prioritere turer, aktiviteter ute, barseltreff, babysvømming, litt trening osv før husvask tenker jeg :) er bare spent på hva sambo konmer til å forvente. Blir spennende å se hvordan hverdagen blir. Aldri gått hjemme før, er vant til å jobbe mye (og mye mer enn samboer).

Hvis det er mulighet gjør jeg mest mulig, for da får familien mest mulig familietid når alle sammen kommer hjem:)

Vi har ikke noe fordeling som er avtalt, men da jeg gikk hjemme med førstemann ble det naturlig nok en del husarbeid på meg. Men det opplevde jeg ikke som noe problem; det blir mer klesvask i begynnelsen som man tar unna så ofte som mulig og når ungen begynner med krabbing er det naturlig å støvsuge litt oftere.
Jeg elsker å lage mat, mens han tar seg av vinduer og vask av gulv. Resten deler vi opp når det trengs og gjør litt når vi har tid/energi.
Vi er nok mer late enn hva våre mødre hadde foretrukket, men vi klarer oss fint :)

Vi krangler sjeldent om husarbeid, og mannfolket er meget flink å bidra og å avlaste meg når det trengs. Så her fortsetter vi nok på sammen måten, hver av oss gjør så mye vi klarer. Så lenge det er rene klær og kopper og vi har mat på bordet gjør det ikke noe om det er litt støv i krokene eller at det ligger litt rot rundt omkring innimellom ;)

Her leverer mannen fast nå, og jeg henter. Tror vi fortsetter med det etter at babyen er født. Så kan jeg samkjøre en spasertur med henting i BHG. :)
Det gjør vi og, etter at vi begynte med det fast er både morgenene og ettermiddagene roligere, men unger som vet hva de kan forvente...

Vi har ikke pratet om det, men håper virkelig ikke mannen forventer at jeg skal gjøre ALT mens jeg går hjemme. Selvfølgelig skal jeg gjøre det jeg orker og ikke la huset forfalle, men babyen først. Det kommer også ann på hvordan babyen er.

Selvfølgelig kommer jeg til å ta mest når jeg er hjemme og hvis jeg får en baby som sover litt. Avtaler ikke noe i hverdagen, så gjør nok ikke det nå heller. Men jeg kommer ikke til å bruke all min tid på husarbeid. Babyen først. Så tar jeg det deretter. Sambo forventer ikke noe, men jeg gjør det allikevel, for han vil jo også ha tid med lille når han kommer hjem fra jobb, så forventer ikke at han bruker etermiddagen på husarbeid. Jeg ser ikke problem i at den som har tid gjør det. Mer trenger man ikke avtale, for det må uansett hvem som gjør det, gjøres:-) å nå er jeg så heldig at de blivende storesøsken er flink til å hjelpe til, pluss at jeg har vaskedame en gang hver 14 dag:-) gull verdt❤️

Her må det rett å slett gjøres en avtale fordi sambo ikke ser at det må gjøres :/ men det fungerer bra da :)
Vaskedame hver 14 dag hørtes helt fantastisk ut! Hva betaler du for det? :)

Det bekymrer jeg meg ikke for - vi gjør vårt begge 2 og huset er stort sett alltid ryddig! Har vaskedamer et par ganger per mnd og så lenge alt har en plass er det enkelt å rydde til det. Jeg vasker stort sett klær, men mannen hadde gjort det hvis ikke jeg tok det!
Harmonisk fordeling av "plikter" her hjemme gitt:p

Back
Topp