Fordeling av barnehageutgifter

Hjertestenen

Blir kjent med forumet
Jeg har akkurat blitt alene med lillegutt.

Han har 100% barnehageplass, koster 2100 inkl. kost.
Jeg får vel dekket 64% av dette når alle ting fra Nav er i orden.
De siste 36%, er det vanlig at mor og far deler dette? Eller er det noe jeg skal betale alene?

Han betaler 300 kr. i barnebidrag.
 
Får du kun 300kr i bidrag?? Det var da veldig lite..Det er nok vanlig at du skal stå for den alene, siden du får dekt litt igjennom Nav. Eller bli enig med han evt om å spleise på regningen i stedenfor de 300kr?[8D][;)]

Om du er student eller i arbeid, så kan du få 64% dekket av Nav. Noen kommuner har også etter inntekt, men da om du har kommunal bhgplass til barnet ditt.
 
Jupp, 300 kroner.. Må faktisk le litt :-P
Han er student og jobber ved siden av. Men hadde han hatt noen 1000´lapper mer ville bidraget blitt på 1500.. Men men.

Da får jeg betale den alene :) Syns ikke det hadde vært så alt for urimelig om vi hadde delt de siste 36% men..
 
da største min gikk i barnehagen delte vi barnehageutgiftene,men vi har hatt 50/50 deling siden gutten var 1,5år.

Minsten er hos sin far annenhver helg og en gang i uka,og jeg dekker barnehage selv. får også dekt litt fra nav.

jeg har ikke hørt om noen av mine venner/familie som deler barnehageregning om de ikke har 50/50 eller 40/60 deling.
hadde ikke falt meg inn å forlange at faren skulle betale utgifter til barnehage. det er tross alt jeg som har gutten i ukedagene og velger selv om jeg vil ha han i barnehage eller ikke.
 
Det kommer jo litt ann på hvor mye samvær bf har.
Jeg tar det som en selvfølge at jeg skal betale alt for snuppa, og her bet bf ikke en krone i barnebidrag.

Jeg betaler barnehagen, fritidsaktiviteter, nesten alt av klær og sko til både ute og inne, og annet som måtte komme. det er jeg som har hovedomsorgen, så derfor mener jeg at det er jeg som må betale.
 
Vi har 50-50 deling av ungeneog jeg får ikke bidrag eller barnetilsyn, derfor deler vi bhg-regningen. Men når vi hadde 40-60 deling, var det jeg som betalte.....
 
Barnehageutgifter er regnet med i barnebidraget.
Derfor man må huke av for om man får stønad til barnetilsyn i bidragskalkulatoren.
 
Det at han allikevel betaler bare 300 i bidrag er jo fordi han har så lav inntekt at du må forventes å dekke brorparten av utgifter.
Når han er ferdig med studiene og får ordentlig inntekt vil han betale tilsvarende mer.
 
Men når bidraget blir satt til mindre enn minstebidraget fra NAV, kan man ikke få resten med dem da? Haha, dèt var ei klønete setning..[8D]
Jeg mener, har du ikke rett på å få forskuddsbidrag fra NAV?
 
ORIGINAL: lilleiseptember

Men når bidraget blir satt til mindre enn minstebidraget fra NAV, kan man ikke få resten med dem da? Haha, dèt var ei klønete setning..[8D]
Jeg mener, har du ikke rett på å få forskuddsbidrag fra NAV?


Det skal hun ha rett på.. Med mindre hun tjener over 416000!? i året..
 
ORIGINAL: jabbadabbado

ORIGINAL: Minerva

Barnehageutgifter er regnet med i barnebidraget.
Derfor man må huke av for om man får stønad til barnetilsyn i bidragskalkulatoren.

Det at han allikevel betaler bare 300 i bidrag er jo fordi han har så lav inntekt at du må forventes å dekke brorparten av utgifter.
Når han er ferdig med studiene og får ordentlig inntekt vil han betale tilsvarende mer.


Jeg synes faktisk det er urimelig hvis du mottar f.eks mottar OS at han skal være med på det siste beløpet på barnehageregningen.

BF var også student her frem til barnet vårt var ett halvt år, men begynte ikke å jobber før h*n var blitt 1. Og jeg fikk minstebidrag på 680 siden han ikke var bidragsdyktig [:)]


Det er slett ikke urimelig, siden utregningene tar hensyn til DIN INNTEKT vs. HANS INNTEKT.
Så dersom en mor lever på OS mens BF tjener over 400K i året, så er det "urimelig" at han skal betale en andel av barnehageregningen? [;)]
Det er jo ikke BARE det bidraget skal være til, det skal være til livsopphold med hus, mat, klær, osv., og dekke en andel av løpende utgifter som f.eks. barnehageregningen.
Tjener BF minst, betaler han vanligvis veldig lite bidrag, og veldig liten andel av barnehageregningen - slik din BF gjorde.
Her får jeg 500 kroner fra PtG i bidrag, noe som stemmer med utregningen på NAV sin bidragskalkulator.
Sånn går det når jeg tjener mest. [;)]
 
Du er jo alenemor, så da skal vel ikke bf betale noe? Du får jo dekt laaangt over halvparten, det er jo FORDI du er alene! Hadde dere hatt 50-50 hadde du jo måttet betale mer enn det du betaler nå som alenemor...
 
ORIGINAL: Hjertestenen

Jeg har akkurat blitt alene med lillegutt.

Han har 100% barnehageplass, koster 2100 inkl. kost.
Jeg får vel dekket 64% av dette når alle ting fra Nav er i orden.
De siste 36%, er det vanlig at mor og far deler dette? Eller er det noe jeg skal betale alene?

Han betaler 300 kr. i barnebidrag.



Hvis dere regner ut bidrag gjennom nav, så tar bidragskalkulatoren høyde for at du får stønad til barnetilsyn når de regner ut bidraget. Dvs han skal fremdeles betale forholdsmessig stor del av barnehageregningen. Jeg fikk stønad til barnetilsyn da jeg gikk ned i stillingsprosent, og bf betaler derfor mindre bidrag. Men, han betaler fremdeles sin del av det som gjenstår av regningen. Hvis jeg klarer å forklare riktig.. [:)]
 
ORIGINAL: jabbadabbado

ORIGINAL: Minerva

ORIGINAL: jabbadabbado

ORIGINAL: Minerva

Barnehageutgifter er regnet med i barnebidraget.
Derfor man må huke av for om man får stønad til barnetilsyn i bidragskalkulatoren.

Det at han allikevel betaler bare 300 i bidrag er jo fordi han har så lav inntekt at du må forventes å dekke brorparten av utgifter.
Når han er ferdig med studiene og får ordentlig inntekt vil han betale tilsvarende mer.


Jeg synes faktisk det er urimelig hvis du mottar f.eks mottar OS at han skal være med på det siste beløpet på barnehageregningen.

BF var også student her frem til barnet vårt var ett halvt år, men begynte ikke å jobber før h*n var blitt 1. Og jeg fikk minstebidrag på 680 siden han ikke var bidragsdyktig [:)]


Det er slett ikke urimelig, siden utregningene tar hensyn til DIN INNTEKT vs. HANS INNTEKT.
Så dersom en mor lever på OS mens BF tjener over 400K i året, så er det "urimelig" at han skal betale en andel av barnehageregningen? [;)]
Det er jo ikke BARE det bidraget skal være til, det skal være til livsopphold med hus, mat, klær, osv., og dekke en andel av løpende utgifter som f.eks. barnehageregningen.
Tjener BF minst, betaler han vanligvis veldig lite bidrag, og veldig liten andel av barnehageregningen - slik din BF gjorde.
Her får jeg 500 kroner fra PtG i bidrag, noe som stemmer med utregningen på NAV sin bidragskalkulator.
Sånn går det når jeg tjener mest. [;)]


Nå var jo BF til TS også student så synes forsatt at det er urimelig at han skal være med å betale på den regningen når han ikke er bidragspliktig på mere enn 300 kr. Sånn går det vel når hun tjener mest kan man vel si i denne situasjonen??


Det jeg sier er jo at barnehageregningen er INKLUDERT i de 300 han skal betale!
Han betaler altså sin del av barnehageregningen GJENNOM BIDRAGET, og når han er student blir det satt så lavt som 300. [:)]
Det er jo fordi han i forhold til mor/behov for livsopphold tjener så lite at hans "forholdsmessige del" av barnehageregningen blir deretter.
Når han får jobb og tjener normalt vil hans andel av utgiftene øke - INKLUDERT barnehageregningen.

Med andre ord: Mor kan ikke kreve at far er med på å betale barnehageregningen siden han allerede ER det, i forhold til sin inntekt. [:)]
 
Back
Topp