Fordelig søvn Mor og far

Serenity

Forelsket i forumet
Julistrålene 2025 ♡
Aprilspirene 2024❤️
Hei.

Jeg trenger å høre deres løsninger på rettferdig fordeling av baby på dag/natt for jeg trodde jeg hadde en god løsning, men opplever noe motstand fra far..

Jeg har sendt far på gjesterommet så han skal få 7-8 timer sammenhengende søvn for å så avlaste meg 1-2 timer før jobb. Da er det jeg som ammer og skifter bleier mellom 21-06/07 og far tar baby fra 06/07 til 0730/09 avhengig av kontor/hjemmekontor.

I dag diskuterte vi helgen og jeg ønsket å fortsette samme rutine og jeg fikk tilbake at han trengte MER søvn siden det var helg. Må innrømme det føltes som en slag i trynet når jeg opplever det som rimelig hensynsfullt av meg å sikre han sammenhengene søvn i helgen også selv om jeg fortsatt har samme natt rutine …

han mener forøvrig at jeg kan ta igjen søvn på dagtid siden jeg har permisjon, noe han ikke kan. Som teoretisk er riktig, men jeg får aldri mer en 2.5 timer sammenhengene søvn (på sitt lengste ) pga amming så det å få sove uten å våkne av enhver lyd baby lager gjør en total forskjell i dagen min.

Jeg har vel egentlig babyen 24/7, mens han tar de to andre på nettene om det er noe og litt mer på dagtid da jeg er litt fastlåst med babyen til tider. Men jeg har alle tre barna alene på morgenen når han ikke har hjemmekontor, altså 3-4 dager i uka. Han reiser på jobb før vi har stått opp. Hadde håpt på litt mer avlastning - ett bleieskift på natta av og til, men det er en periode, så går det seg til. Og ja, jeg er veldig trøtt, og jeg klarer sjelden å hente inn den søvnen på dagtid før de to store kommer hjem…

Høres ut som en fin ordning synes jeg. Blir litt samme som vi har nå, takket være at babyen sover så lenge :P Men hvis han vil ha mer, så burde vel du også få mer da? :) Hvis han skal få sove en time til, så får du også en time til. Evt med en ammepauser midt i.

Vi har nå fått barn nummer tre, og her har jeg har hatt alle tre alene om nettene, ikke fått noe avlastning av pappaen. Med førstemann var det ekstremt lite søvn. Kanskje 20-30 min sammenhengende det første halvåret. Da prøvde jeg be han om hjelp, men han var så trøtt at han ikke klarte :shifty: Andremann kunne sove rundt en time sammenhengende, så det var mye bedre og mer normal babytid kanskje. Men han var alltid urolig tidlig om morgenen, sovna bare på meg. Så da var jeg allerede våken med babyen da eldstemann våkna, så jeg stod opp med begge. Tredje babyen her er bare ni dager nå, men virker foreløpig som en sovebaby. Vi samsover, og ho kan sove flere timer i strekk før ny amming. Ho våkner ikke opp før sånn 8-9 på morgenen, så nå er det pappaen som står opp med de eldste, alt fra klokka 5-6-7. Det har jeg (iallfall omtrent) null dårlig samvittighet for etter alt styret med de to første som han slapp unna, så jeg nyter søvnen mens jeg kan. Ho sover faktisk så lenge at jeg som oftest står opp før ho. Det føles jo helt sykt, etter de to jeg har hatt før. Går dette an liksom? :hilarious:Men det varer nok ikke evig, så jeg nyter det, sover og lader opp til natteuroen starter. Den blir nok min denne gangen også :P

Vi bruker formiddagene helgene på å bytte på å sove. Spørsmålet blir jo når han legger seg? For om han trenger mer søvn kan han jo også forsøke å legge seg tidligere, også i hverdagen? Det hjelper verken barn eller far om mor er utslitt og går på en smell.
Husker far her klagde en dag i begynnelsen på at han ikke hadde fått satt seg ned for å få spise én eneste gang den dagen. Og da fortalte jeg pent at jeg hadde ikke sittet alene og spist på 4 mnd. Han hadde bare ikke klart å sette seg inn i det. Tror ikke de skjønner hvor krevende mangel på sammenhengende søvn er. Eller hvor krevende det er å ha en baby på dagen.

Kanskje han kan få prøve å ha baby på natten og gi han/hun til deg hver gang den våkner for amming. Så kan han merke at 8 timer med oppvåkninger ikke er i nærheten av 8 timer uavbrutt. Tror du må sette deg ned med han og forklare. Uten å angripe, men spill mer på følelser. Vær lei deg og gråt. Så han skjønner hvordan du har det.

Kan du legge deg tidligere og så kan han ha ansvar for lille på kvelden? Om du kan pumpe før du legger deg så kan han mate før han legger seg og legger lille hos deg?

Sniker, her er det fortsatt jeg som tar baby 24/7, og har ikke hatt sammenhenge søvn siden han ble født, for snart 11 mnd siden. Har kun ett barn. Jeg takler lite søvn utrolig godt, mens far takler det superdårlig! Så her har vi det sånn at (han jobber og står opp kl 06 hver dag) i helgene bytter vi på hvem som står opp. På lørdag står jeg opp meg gullet kl 05 (da er det morgen her i hus), og så får mannen sove til 08ish, mens på søndag så står han opp med han kl 05, og så får jeg sove til 08. Det er fortsatt jeg som tar han på natt, er ikke noe bleieskift eller flaske på natt, kun kos/pupp, så far har ikke vært mye til hjelp. Jeg har heller ikke pushet det, nettopp fordi det gjør meg ikke så mye å stå opp, mens det gjør veldig mye for far. Så føler det er bortkastet å ødelegge hele hans neste dag fordi han er så trøtt, mens jeg klarer dagen helt fint med lite søvn. Det har kun vært 1 gang hvor det bikket litt, fikk ikke sove pga sykdom hos junior og så hofteproblemer hos meg, så både smerter og hjernekjør holdt meg våken. Da vekket jeg mannen kl 06, og sa han måtte ta seg fri fra jobb. Jeg la meg kl 06, tok smertestillende og sovetablett, og sov til 14. Da var jeg oppladet igjen!

Det er ikke så lett det der med fordeling av ansvar og søvn. Det er lett for far å tenke at mor skal ta babyen. Her i hus er det fordelt slik at jeg tar baby, far tar de to andre. Han sover og på rom med dem nå i starten. Nybakt storesøster har litt utfordring med den nye tilværelsen, så når hun føler at hun har mistet mamma, så får hun mer pappa.

Barn nummer to her, og siden jeg fullammaer denne gangen så er det naturlig for meg å ha baby hele natten. Far har da ansvar for eldste barnet og må stå opp henne på morgen. Synes det er greit at far sover gjennom natten både ukedag og helg, vi er ikke tjent med at vi begge skal styre på nattestid og være trøtt på dagtid når vi nå har to barn.

Jeg og baby legger oss i 22-tiden på kvelden og står opp alt mellom kl 7 og 9.
Jeg går ikke ut av sengen på natten, har lyset av og skiftet bleier der ved behov. På den måten slipper jeg å bli så våken og forsøker å sove så godt jeg kan mellom ammingen. Det blir selvfølgelig aldri sammenhengende søvn, men tenker at jeg kan leve med det en periode. Takler lite søvn bedre mannen gjør ;) Jeg må alltid legge inn en soverunde sammen med baby på dagtid på 1-2 timer, og da føler jeg at jeg fungerer ganske greit.

Det kan føles ganske kvelende å være ammende mor, når barnet er så avhengig av en hele døgnet.. det blir heldigvis lettere, måned for måned :Heartpink

Her tar jeg minstemann og pappa de eldre ungene. Da tar han netter om nødvendig og står opp om morgenen. Da kan vi sove lengre om mini tillater det.

Om dette er første barn så synes jeg jo pappa kan ta litt mer i helgene når han sover fulle netter ellers. Og om han trenger mer søvn må han også legge seg tidligere. Livet må tilpasses baby - også for Far!

Hei.

Jeg trenger å høre deres løsninger på rettferdig fordeling av baby på dag/natt for jeg trodde jeg hadde en god løsning, men opplever noe motstand fra far..

Jeg har sendt far på gjesterommet så han skal få 7-8 timer sammenhengende søvn for å så avlaste meg 1-2 timer før jobb. Da er det jeg som ammer og skifter bleier mellom 21-06/07 og far tar baby fra 06/07 til 0730/09 avhengig av kontor/hjemmekontor.

I dag diskuterte vi helgen og jeg ønsket å fortsette samme rutine og jeg fikk tilbake at han trengte MER søvn siden det var helg. Må innrømme det føltes som en slag i trynet når jeg opplever det som rimelig hensynsfullt av meg å sikre han sammenhengene søvn i helgen også selv om jeg fortsatt har samme natt rutine …

han mener forøvrig at jeg kan ta igjen søvn på dagtid siden jeg har permisjon, noe han ikke kan. Som teoretisk er riktig, men jeg får aldri mer en 2.5 timer sammenhengene søvn (på sitt lengste ) pga amming så det å få sove uten å våkne av enhver lyd baby lager gjør en total forskjell i dagen min.
Syns det høres heeeeeeelt rettferdig ut. Han kan også sove i helgen mens baby sover?

Hei! Her har vi ei på 3 uker, 6 år og 8 år. Far tar morgenene med skole og matpakkesmøring, og jeg tar baby kveld, natt og dag. Fullamming, så far får uansett ikke gjort så mye! Sover på eget soverom for å fungere på jobb :) Jeg er litt i svime etter bare 3 og 3 timers soving, men prøver å få iallefall en syv timers soving til sammen! Ikke lett med amming, raping, magevondt og bæsjebleier om natta :) hjelper veldig om kvelden at babyen kan ligge litt på far og at han får tatt noen bleier! Man får litt klaus av å ha et lite klistremerke av en baby med seg overralt!

Back
Topp