Fordeler og ulemper med tidlig ultralyd?

Rabagast

Blir kjent med forumet
Jeg og mannen teller litt på knappene om vi skal bestille tidlig ultralyd eller ikke. Blir i så fall i uke 7 tenker jeg. Hva er fordeler og ulemper med så tidlig ultralyd? Man kan vel høre hjertslag så tidlig, men kan det også være at man ikke hører hjerteslag selv om alt er i orden?
 
fordeler:
Om du bestiller mellom uke 7-12 så er det en stor sjanse for å se hjertetdunke. de sier også at dersom en ser at hjertet slår så er det mindre sansynlig at det vil gå gale selv om du ikke er kommet til den "trygge uken"
du finner ut om du bærer 1 eller flere på et tidlig tidspunkt (ja de tar lyd opptak av hjertet når de finner "nåløyet som slår" )

ulemper:
i noen tilfeller er det vanskelig å finne hjertet og det kan skape mer uro enn beroligelse. (det betyr ikke at det har gått gale, det kan bety at legens utstyr ikke er helt 100% stabilt der og då. Samt at det er lydbølger så ekkoet er det gjerne ikke alltid at proben klarer å fange opp igjen. ;-)
 
fordeler:
Om du bestiller mellom uke 7-12 så er det en stor sjanse for å se hjertetdunke. de sier også at dersom en ser at hjertet slår så er det mindre sansynlig at det vil gå gale selv om du ikke er kommet til den "trygge uken"
du finner ut om du bærer 1 eller flere på et tidlig tidspunkt (ja de tar lyd opptak av hjertet når de finner "nåløyet som slår" )

ulemper:
i noen tilfeller er det vanskelig å finne hjertet og det kan skape mer uro enn beroligelse. (det betyr ikke at det har gått gale, det kan bety at legens utstyr ikke er helt 100% stabilt der og då. Samt at det er lydbølger så ekkoet er det gjerne ikke alltid at proben klarer å fange opp igjen. ;-)

Takk for fint svar! Det med flerlinger er et godt poeng! Mannen synes det må være et poeng i å dra på tidlig ultralyd, noe jeg for så vidt skjønner, og han har såååå lyst på tvillinger. :) Så da blir han nok overbevist av det. Det blir jo stressende hvis man ikke kan se hjertet slår, men jeg lurer på om jeg har lyst til å ta sjansen. Første barn for oss, så alt er veldig nytt og spennende (og skummelt)!
 
Hei :)
Jeg var på UL i dag. Vi så hjerte slå og jeg er bare 6 uker på vei. Jeg anbefaler det virkelig. Jeg forsto mer at jeg var gravid og det vat en fantastisk følelse.
MEN, ha i bakhodet at du kanskje ikke ser hjerteslag. Har hørt om flere som ikke har sett det, men det har allikevel gått bra. Jeg ville gjort det hvis jeg var dere:)
 
Hei :)
Jeg var på UL i dag. Vi så hjerte slå og jeg er bare 6 uker på vei. Jeg anbefaler det virkelig. Jeg forsto mer at jeg var gravid og det vat en fantastisk følelse.
MEN, ha i bakhodet at du kanskje ikke ser hjerteslag. Har hørt om flere som ikke har sett det, men det har allikevel gått bra. Jeg ville gjort det hvis jeg var dere:)

Takk for din erfaring, og gratulerer! Å se hjerteslag hadde jo vært fantastisk. :) Men, som du sier er jo ikke alltid man ser det... Alt man skal fundere på når man er gravid altså ;)
 
Har dere gjort det privat? Man må vel være i risikogruppe for å få det offentlig.. Eller?
Kjenner jeg og vil :p
 
Jeg gjør det privat. Koster 1000,-
 
Last edited:
Har dere gjort det privat? Man må vel være i risikogruppe for å få det offentlig.. Eller?
Kjenner jeg og vil :p


Jeg var heldig, fordi jeg fikk innkalling til å ta celleprøve. Så når jeg kom ditt så sa jeg at jeg var gravid også. Så det var vinn vinn. Gratis var det også :)

Men vet at andre private klinikker tar ca 1000 kr
 
Ulempen er at man jo dessverre ikke er sikker på noen ting, selv om man har hørt og sett hjertet ved tul.. Jeg hadde både tul i uke 6+3 og 9+1, og det er jo bare fantastisk, men allikevel ingen sikkerhet og jeg er stadig nervøs...
 
Fordel: veldig kjekt
Ulempe er jo om man mister. Er dyrt også
 
Jeg var i uke 7+2 og så hjertet slo, det var helt fantastisk å se! Og nå når jeg leser det som "turteldue" sier, blir jeg bare enda gladere! :D Da er det jo ikke såå farlig at jeg har sagt det til alt for mange allerede:)
Jeg skal igjen på torsdag, da er jeg 9+1, men kjenner jo selvfølgelig at jeg gruer meg litt også til dette, i tilfelle jeg ikke ser det samme denne gang.. Har fått en del sterkere symptomer nå enn forrige gang, så jeg satser på at det går bra denne gangen også:) Man må jo bare tenke positivt, det hjelper i hvert fall ikke å gå rundt å være redd.
 
Jeg hadde tidlig ul i uke 7, da fikk jeg ikke se noe foster eller bankende hjerte. Kun fostersekken. Jeg kan ikke si at jeg ble lite bekymret. Fikk ny time uken etter, da i uke 8, da fikk jeg se verdens nydeligste lille hjerte slå :)
 
Kan man miste på grunn av selve ultralyden?
Nei man skal ikke miste av å ha ultralyd. Men er veldig kjedelig om man har sett en liten sprellende baby, åså mister man noen uker etterpå.. Man vet jo ikke om man kommer seg til 12 uke. Men de fleste gjør jo heldigvis det :)
 
Jeg har hatt tidlig ul med alle tre. Uke 8 på første og denne, og uke 6 med mellomste. Så hjertet slå på alle tre, innvendig ul på alle tre :)
 
Nei man skal ikke miste av å ha ultralyd. Men er veldig kjedelig om man har sett en liten sprellende baby, åså mister man noen uker etterpå.. Man vet jo ikke om man kommer seg til 12 uke. Men de fleste gjør jo heldigvis det :)
Åja, slik ja:) Ja, det er jo kjedelig da.
 
Back
Topp