Forbrenner mye kalorier ved amming?

Løvepote

Flørter med forumet
Dette er et spørsmål til de som har vært gravide før og ammet/ammer:

Jeg har hørt at man forbrenner utrolig mange kalorier når man ammer, og kjenner til og med ei som gikk mye ned i vekt over en kort tidsperiode under ammeperioden. Er det amminga som er den "skyldige"? Merker dere noe på dere selv fysisk sett på den måten?

Bare nysgjerrig.:anyone

Jeg har hørt at man forbrenner utrolig mange kalorier når man ammer, og kjenner til og med ei som gikk mye ned i vekt over en kort tidsperiode under ammeperioden. Er det amminga som er den "skyldige"? Merker dere noe på dere selv fysisk sett på den måten?

Ja det stemmer ;) MEN for mange (inkludert meg) er amming som graviditet og gir cravings :p:p så sitter man å spiser litt her og litt der (for hvis man ikke spiser og drikker så produseres det ikke nok melk) og vipps så legger man på seg igjen :knegg:

Ja, det gjør man!
Men de fleste spiser også ganske mye mer, spesielt i begynnelsen. Og så blir det jo lett dårlige vaner da, for en del i hvert fall.
Så jeg er enig med hun over her :)

Jeg gikk ned 33 kg på 10 mnd i 2011, da ammet jeg døgnet rundt, spiste som en hest, og gikk veldig mye tur.

Jeg gikk også ned mye i 2016, 20 kg på noen mnd, ammet også da døgnet rundt, gikk mye tur og spiste veldig mye mat ikke sånn unødvendig mye, men mye mer enn jeg vanligvis gjør.
Amminga gjorde meg veldig sulten.
Jeg svetta også ekstremt mye og hadde høy puls i begynnelsen. Jeg måtte skifte klær 2-3 ganger om dagen. Så vil tro det hadde innvirkning på forbrenninga

Men om man ikke fullammer, spiser mye, samt er veldig inaktiv, så tror jeg ikke man går veldig mye ned i vekt

Sniker.

Jeg går ikke ned i vekt når jeg ammer, at all! Spiller ingen trille om jeg går 20 mil om dagen og spiser next to nothing, eller om jeg sitter på ræva og spiser bare dritt. Og jeg vet om mange som har det slik.

Sniker.

Jeg går ikke ned i vekt når jeg ammer, at all! Spiller ingen trille om jeg går 20 mil om dagen og spiser next to nothing, eller om jeg sitter på ræva og spiser bare dritt. Og jeg vet om mange som har det slik.

-sniker her og,

fullammet småen i 6 mnd, delammet til 8 mnd- og vekta sitter pokker meg som spikra!! :wtf:

-sniker her og,

fullammet småen i 6 mnd, delammet til 8 mnd- og vekta sitter pokker meg som spikra!! :wtf:

Har ammet i to år nå i juni, vektnåla står fast der den har stått helt siden før fødsel. :arghh:

Interessant - det varierer fra person til person da, som alt annet :D Takk for tilbakemeldinger!

Spent på hvordan kroppen min reagerer når den tid kommer. Håper jo den vekta jeg legger på meg vil renne av igjen :rolleyes:

Eg gikk veldig ned i vekt med førstemann men tror nok ikke bare det er ammingen, da eg bare ammet til hun var 6 uker. Var skikkelig tynn, beinrangel. Med andremann som eg ammet gikk eg også ned i vekt men ikke like mye. Tror det har med hormoner og ikke bare ammingen å gjøre.

Jeg raste ned i vekt etter fødselen. Mistet mye blod under fødselen, og ble forespeilet for lite melk så jeg ammet døgnet rundt de første to ukene. Da hadde jeg rast ned de 20+kg svangerskapet ga meg. Holdt meg ganske stabil på 2-3kg under før svangerskapsvekt til jeg sluttet å amme.. Så kom de snikende tilbake gitt :shifty:

Jeg har gått opp i vekt etter fødsel med begge mine. Først gått ned disse ca 12kg som svangerskapet veier, så lagt på meg ca 10kg :shifty:

Sniker fra mai ;)
Har 2 ammeperioden bak meg, henholdvis 9 og 14 mnd
Jeg var en av de heldige hvor jeg ikke forbrant et gram mer under amming :shifty:La på meg 25 kg begge gangene og brukte halvannet år å komme ned igjen til startvekt
Har lagt på meg like mye denne gangen og er innstilt på at det vil ta tid før kiloene går av igjen

Jeg gikk ned i vekt, men tror ikke det bare var amming. Heller kombinasjonen av at jeg amma hele døgnet, glemte å spise og bar i sjal konstant. I tillegg holdt jeg på å gjøre ferdig bacheloren min, både eksamener og bacheloroppgave :)

Jeg gikk mye ned i vekt, veide nesten 10kg mindre enn "startvekt" relativt fort- og var tynn som en sterk før svangerskapet. For min del var det nok fordi jeg fikk svangerskapsdepresjon med første. Ville bare sove. Så de første ukene/månedene gikk det i soving og amming når ungen var sulten. Med andre glemte jeg rett og slett å spise. Kom på at jeg var sulten hver gang han satt med puppen i munnen :P

Veldig varierende og spennende erfaringer å lese om!
Da er det bare å vente i "spenning" og se hva som skjer da :D:smiley-angelic006

Jeg gikk opp 16kg i graviditeten, og de var borte 10dager etter fødsel. Jeg gikk ned enda 6kg etter det.. Ammet til han var 15mnd gammel. Husker hvor sykt mye vann som skulle ut av kroppen (svette) etter fødsel og hvor sykt tørst jeg ble av å amme, måtte ha ei vannflaske i hånden før jeg begynte:hilarious:

Last edited:
Back
Topp