Forberedelser og innkjøp?

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Hei :)

Jeg lurer på hva dere som får sommerbarn kjøper av klær og utstyr?

Har funnet utstyrslister, men føler ofte de er litt for generelle og at man kanskje ikke trenger fullt så mye. Jeg tenker først og fremst å kjøpe så lite som mulig, kun nok til å komme gjennom den første måneden (muligens to). Så kan jeg heller kjøpe mer når hun er kommet.

Hva har dere kjøpt/skal kjøpe?
Kjøper dere bare langermede bodyer eller kjøper dere en blanding av lange og korte?

Jeg bor på østlandet så det pleier å bli varmt her, men man kan jo ikke alltid forutse om det blir en varm eller kald sommer. I fjor var det jo veldig kaldt, mens det året før var hetebølge og tørke.

Dere som har barn fra før, er det noe dere ikke kjøpte som dere måtte dra å kjøpe etter fødsel? Er det noe dere ikke brukte?

Jeg kommer ikke til å kjøpe noe kjoler eller type jeans, tenker primært bodyer med åpning foran og tights eller sparkebukser med åpning nede.

Hva har man forresten med på sykehuset?
Og er det lurt å kjøpe brystpumpe med en gang? Eller er det lurt å vente i forhold til om man klarer å amme eller ikke?
 
Jeg venter ei lita frøken i mai og kjøper kun langermede bodyer i de minste størrelsene. Men har noen singlettbodyer etter storesøster for å bruke under kjoler (i str 56). Jeg har hatt for lite klær i størrelse 50 hver gang.. ellers har jeg vel hatt det meste. På sykehuset hadde jeg med 2 nattdrakter og 3 sett med klær, lue og hentesett. Samt babyteppe :) (hvis det var til baby du tenkte).

ville ha ventet med brystpumpe til du ser an behovet :)
 
Jeg hadde kjøpt inn langermet bodyer og heller kjøpt kortermet hvis det blir veldig varmt.
Husker at jeg kjøpte mye fint og upraktisk tøy til nr 1. Ente opp med kun å bruke omslagsbody, bukse med ben/strømpebukse og heldresser frem til str 62 da begynte jeg med sparkebukser o.l

det jeg derimot ikke hadde kjøpt nok av var gulpekluter, det går mye gulpekluter i begynnelsen. Et tips er å legge gulpekluter under hode vogna og senga/vogge så slipper man å skifte laken ved gulp.

ville venter med å kjøpe brystpumpe til du ser ann behovet. Elektrisk pumpe er enklere enn manuell, men hvis det er snakk om pumping en sjelden gang er holder det fint med manuell. Hvis du skal pumpe mye vil en dobbel elektrisk pumpe være mest praktisk.

jeg har ikke hatt med så mye på sykehuset. Hatt med 2 skift til meg, toalettsaker, innesko, 2 skift til baby (har ikke hatt noe spesielt hentesett), bamse til baby,
Har brukt sykehus skjorter som natt tøy (svetter mye etter fødsel så praktisk å kunne hente ny ren natt skjorte) og nettingtruser (ikke akkurat pene, men utrolig praktiske).
 
Kortarma body brukte vi ikke. Litt ekstra solbeskyttelse med langarma. vi kjøpte veldig lite og er glad for det. Vokste fort og da slapp vi å bruke unødvendig mye penger på klær.
kjøpte kanskje 5-10 bodyer i 50-56 og det holdt lenge. Noen få bukser, men var veldig varmt (født i juli) så brukte nesten aldri bukser. Kjøp minimalt med alt og heller fyll på når du ser hva du trenger
 
Vi hadde litt langermet og kortermet. Nr 1 ble født i juli 13 og det var fryktelig varmt den sommeren. Etter 5 dager så lå Hu i bare bleia. Stakkar babyen kokte jo med klær, bleie og helseteppe holdt i massevis. Nr 3 ble født i august 19 og fikk ikke brukt noen sommerklær eller gått i kun bleie. Så kommer veldig ann på været. Vi hadde litt men hadde også en cubus veldig nærme med nr 1. Vi dro innom der ganske fort fordi vi hadde så lite i str 50 siden man ikke trengte så mye av det. Nr 1 veide kun 2705 gram og trengte en del i den str. Har du butikker i nærheten og kan sende gubben så er der bare å kjøpe det du føler for og heller kjøpe hva du trenger når babyen er der. Og noen babyer gulper mer enn andre så finne si grunn ingen fasit, ingen er like ang gulp eller hvor fort de vokser. Her feks så hadde vi nesten ingenting til nr 1, nr 2 kastet opp litt så kjøpte på, nr 3 er en skikkelig gulpe baby og har måtte kjøpe på i hver str hittil.

På sykehuset hadde vi med eget helseteppe. Alle 3 har ett hver i forskjellige farger. Hadde med det samme hentesettet til alle 3 og noen vanlige klær, lue og votter( fordi noen babyer klorer seg veldig mye i starten).
Pumpe ville jeg ventet til i forhold til behov.
 
Har et augustbarn. Hadde ikke behov for vogn..skulle ønske jeg hadde med bæretøy på barsel. Langerma bodyer med åpning foran, løse bukser som ikke strammer over navlestumpen. Brukte veldig lite sokker i starten siden alt bare datt av! Vi arva mye klær, og det var bra for hun var lita så vi brukte str 50 lenge. Og så får man jo litt gaver da! Mi fikk flere sett med t-skjorte og shorts, hun var jo sommerbaby.. Upraktisk men veldig søtt! Svigermor hadde kjøpt pumpe på apoteket der hun jobber, og den var veldig nyttig når jeg nesten fikk brystbetennelse. Hadde heldigvis lært forskjellige grep for håndmelking på barsel og av min kommunale jordmor som er ammeveileder. Det berga meg! Så det sier jeg til alle at de måååå lære seg.
 
Venter en liten i juli :) kjøper bare litt av hvert og fyller heller på - gylpekluter kjøper jeg altid nok av :)
Med på sykehuset (om vi kommer oss ditt) tar jeg med et par sett til baby og behagelige klær til meg! kamera og mobillader - babyteppe fra svigermor skal med og om jeg denne gange må kjøre ambulanse så har jeg et skopar i tasken også! (var litt dumt med nr3 å ta taxa hjem i regnet i bare sokkelesten)
 
Storesøster er juni-barn, og vi hadde mest langerma bodyer. Hadde noen korterma, som ble brukt på de varmeste dagene. Vi så an behovet og kjøpte deretter, men hadde ALT for mye klær. Mye som aldri ble brukt ☺️ Vi fikk masse kjoler, og det var så utrolig upraktisk på en liten baby synes jeg, den satt ikke godt på. Så ble ikke brukt mye kjoler her før hun ble større (ullkjoler på vinter bare).

Før fødsel hadde vi det meste klart: vogn, bilstol, stellebord, gulpekluter, seng osv.
Samboer løp ut på apoteket for å kjøpe brystpumpe mens vi lå på barsel, og den ble veldig mye brukt mellom amming (vi slet med amming og måtte gi oss etter iherdig prøving da hun var 2 mnd).
Bæresele hadde vi kjøpt på forhånd, men den ville hun ikke være i da hun var lita, ble brukt på sydentur en gang, men ellers ligger den enda i boden og støver ned.

På sykehuset var jeg veldig glad for at jeg hadde med meg drikkeflaske og lypsyl til meg selv, det er noe som sitter friskt i minne ☺️

Wow, kjente litt på stresset nå, har ingenting klart til lillesøster som kommer, tar visst livet litt med ro jeg. Glad jeg har vogn og stellebord, samt klær, men alt annet mangler enda :laughing002
 
Fikk barn mai 2018, hadde termin august. Vi hadde en blanding av bodyer med lang, kort og uten erme. Hadde også tynne bukser og shorts. Var en veldig varm sommer... Fra august brukte vi stort sett body med lang arm og tynne bukser. Tynne luer i bomull eller tynn ull bør du også ha. Vi hadde vanlige pysjer med lange bein og ermer.

Ellers det vanlige som vogn (solskjerm!), bilstol, seng, diverse tekstiler og lignende alle trenger :)
 
Dersom du er opptatt av pris er det veldig mange som selger på Facebook eller Finn i de minste størrelsene
 
Har et augustbarn. Hadde ikke behov for vogn..skulle ønske jeg hadde med bæretøy på barsel. Langerma bodyer med åpning foran, løse bukser som ikke strammer over navlestumpen. Brukte veldig lite sokker i starten siden alt bare datt av! Vi arva mye klær, og det var bra for hun var lita så vi brukte str 50 lenge. Og så får man jo litt gaver da! Mi fikk flere sett med t-skjorte og shorts, hun var jo sommerbaby.. Upraktisk men veldig søtt! Svigermor hadde kjøpt pumpe på apoteket der hun jobber, og den var veldig nyttig når jeg nesten fikk brystbetennelse. Hadde heldigvis lært forskjellige grep for håndmelking på barsel og av min kommunale jordmor som er ammeveileder. Det berga meg! Så det sier jeg til alle at de måååå lære seg.

Med bæretøy, mener du sånn type bæresele/omslag?
 
Storesøster er juni-barn, og vi hadde mest langerma bodyer. Hadde noen korterma, som ble brukt på de varmeste dagene. Vi så an behovet og kjøpte deretter, men hadde ALT for mye klær. Mye som aldri ble brukt ☺️ Vi fikk masse kjoler, og det var så utrolig upraktisk på en liten baby synes jeg, den satt ikke godt på. Så ble ikke brukt mye kjoler her før hun ble større (ullkjoler på vinter bare).

Før fødsel hadde vi det meste klart: vogn, bilstol, stellebord, gulpekluter, seng osv.
Samboer løp ut på apoteket for å kjøpe brystpumpe mens vi lå på barsel, og den ble veldig mye brukt mellom amming (vi slet med amming og måtte gi oss etter iherdig prøving da hun var 2 mnd).
Bæresele hadde vi kjøpt på forhånd, men den ville hun ikke være i da hun var lita, ble brukt på sydentur en gang, men ellers ligger den enda i boden og støver ned.

På sykehuset var jeg veldig glad for at jeg hadde med meg drikkeflaske og lypsyl til meg selv, det er noe som sitter friskt i minne ☺️

Wow, kjente litt på stresset nå, har ingenting klart til lillesøster som kommer, tar visst livet litt med ro jeg. Glad jeg har vogn og stellebord, samt klær, men alt annet mangler enda :laughing002

Det med vannflaske og leppepåmade må jeg skrive ned! Det blir vel det aller viktigste for meg Er ikke en som smører meg hele tiden, men vil klassifisere meg som avhengig så det er veldig viktig. Spesielt når man skal puste og pese litt, blir fort tørr da! Takk for tips! :Heartred

Jeg har kjøpt en ting, og det er en søt pysjamas. Ellers har vi ikke kjøpt noe. Vi har sett litt og vet hva vi skal ha av bilstol og vogn, men har ikke fysisk kjøpt noe enda. Driver å pusser opp huset så har ikke så mye lagringsplass enda. Så tenkte å vente til det var litt bedre plass. Lurte på om jeg skulle begynne smått med klær og sånt som ikke tar så mye plass, bare for å føle at jeg har gjort noe
 
Hatt to sommerbarn (mai og juni). Brukt litt blanding av langermet og kortermet, langermet er praktisk hvis baby er litt i sola for solbeskyttelse, og siden vi bare har bært og ikke brukt vogn har det vært greit :) I starten har vi foretrukket omslagsbodyer og myke joggebukser, brukt strømpebukser minimalt. Men klær er mye smak og behag, så ville heller kjøpt litt av hvert og fyllt på med det du liker. Her har vi mislike alle typer bukser med føtter, andre elsker det.

ellers bleier, bilstol og litt vippestol har vært brukt, men begge mine har mer eller mindre bodd i bæretøy. Med eldste foretrakk jeg elastisk (close Caboo) og deretter angelpack, med yngste likte jeg ikke elastisk overhodet og brukte meh dai, angelpack og etterhvert lennylamb babysela.

pumpe brukte jeg litt med eldste, strevde med ammingen og hadde to (heldigvis korte) runder med brystbetennelse, men likte aldri å pumpe og fikk etterhvert til ammingen. Med yngste har ammingen vært knirkefri siden fødestua, så pumpa har vært nedpakket hele tida.

ang sykehuset er det litt ulikt hva man får, så spør jordmor. Jeg har foretrukket sykehusklær til både meg og mini i starten, men andre foretrekker egne klær. Jeg liker dog å svette ut, blø ut og få navlegugge på klær som blir godt vasket på vaskeri heller enn å vaske det selv hjemme :p Så har hatt med et par skift til hver, men det er til hjemreise. Ellers er vannflaske gull. Ellers ikke fått bruk for såå mye. Kamera, mobil og lader er også greit da.
 
Med bæretøy, mener du sånn type bæresele/omslag?
Tenker på elastisk sjal eller noe lignende, ja. Skal definitivt ha med meg neste gang, siden jeg allerede er bæremamma og veit at jeg vil bære neste også. Første bare hyla i vogna fram til hun var 7 mnd..
 
Back
Topp