Forberede til positiv fødsel

NyttKapittel

Forelsket i forumet
Hei jenter!
Tenkte vi kunne ha en tråd med tips og triks som kan være med på å forberede oss til en positiv fødsel:happy:

Jeg har to å komme med her:

1. Nedkjølingsbind:
https://www.fodebagen.no/collection...oducts/nedkjolingsbind?variant=31868092383281

2. Fødselskurset "Positiv Fødsel".
Har nettopp kjøpt kurset og kan etter noen minutter inn i det allerede anbefale det!
Er noe som kalles hypnobirthing som går ut på å lære seg og komme inn i egen boble og lære seg pusteteknikker som gjør at man får en positiv fødsel. I tillegg lærer man seg hvor mye kraft tankene har. Fascinerende!!!
Minuset er at det er dyrt, men vi skal faktisk gjøre det tøffeste vi kan gjøre. Så for min del hvertfall er det vell anvendte penger. Er som trening til marathon. www.positivfodsel.no

Er det jeg har kommet over hittil hvertfall:happy:
 
Meditasjon er også fantastisk. Jeg har hatt litt angst rundt fødsel denne gangen og har funnet hjelp i å se på selve forløsningen. Ikke direkte oppi det hele men se gleden mor føler når babyen først er der.

Så har jeg begynt å snakke til mannen som om vi skal føde sammen, da føler jeg masse glede. :Heartred i teori er det jo kroppen som skal føde men vi skal hjelpe den så godt vi kan.:wav

Kjekt med slike bind, aldri sett før så denne tråden skal følges.
 
Jeg forbereder meg med rolig trening og pusteøvelser :angelic: Hører masse på Fødselspodden og The Birth Hour, rett og slett for å lære litt om hva som skjer og at mye er normalt. Er rolig i fht fødsel men keisersnitt høres veldig skummelt ut :android: Jeg ble tipsa av ei venninne om Positiv fødsel, og det er helt klart at gründere skal ha lønn for det de gjør, men jeg ble litt provosert over hvor dyrt det var. Men skjønner godt at det er verdt det om man føler uro knyttet til fødsel!
 
Jeg gjør egentlig ikke så mye, er ikke redd for fødsel og ser for meg at jeg kommer til å bli vel i varetatt på sykehuset. Får håpe det stemmer :p


Å betale 20% av månedslønna mi for et onlinekurs klarer jeg dessverre ikke se verdien i, uansett hvor fantastiske de er.
 
Ja, fikk kurset for 1600. Er dyrt ja...Men om man har noia slik jeg har etter 2 rævva fødsler fra før, så gjør man det man kan for å få en positiv opplevelse :happy:
Man er forskjellig, og tenker at det er bare fint jeg. Så kan man heller dele positive erfaringer enn å kritisere :rolleyes:
Er supergira på å lære å puste riktig, og det er for meg kjempe viktig når jeg sliter en del med angst også.. og den lille jævelen har hatt tendens til å snike seg inn under stressa situasjoner. Så ja, da unnet jeg meg det for de 1600,- fremfor en veske, klær, eller annet stæsj:woot::woot::woot:

Skal på samtale på barsel på sykehuset til torsdag. Da skal vi gå gjennom historien og forberede oss til neste fødsel.
DET er nok et punkt som er smart ifht å få en positiv fødsel: snakke med barsel om historikken i tillegg til fødebrevet:rolleyes:

Er spennende tid foran oss!:D:D
 
Ja, fikk kurset for 1600. Er dyrt ja...Men om man har noia slik jeg har etter 2 rævva fødsler fra før, så gjør man det man kan for å få en positiv opplevelse :happy:
Man er forskjellig, og tenker at det er bare fint jeg. Så kan man heller dele positive erfaringer enn å kritisere :rolleyes:
Er supergira på å lære å puste riktig, og det er for meg kjempe viktig når jeg sliter en del med angst også.. og den lille jævelen har hatt tendens til å snike seg inn under stressa situasjoner. Så ja, da unnet jeg meg det for de 1600,- fremfor en veske, klær, eller annet stæsj:woot::woot::woot:

Skal på samtale på barsel på sykehuset til torsdag. Da skal vi gå gjennom historien og forberede oss til neste fødsel.
DET er nok et punkt som er smart ifht å få en positiv fødsel: snakke med barsel om historikken i tillegg til fødebrevet:rolleyes:

Er spennende tid foran oss!:D:D
Veldig lurt av deg tenker jeg. Har også to ikke så hyggelige fødsler bak meg, og har vært på samtale på KK for et par uker siden. Der gikk vi (jordmor og jeg) gjennom begge to, og skrev en fødeplan sammen. Det var en veldig fin samtale, og jeg fikk så mye forståelse at jeg ble helt rørt. Godt å få bekreftelse på at det er vanskelige fødsler, og at det ikke bare er jeg som overreagerer. Skulle nok hatt den samtalen rett etter hver fødsel egentlig mtp opplevelsene.

Håper du får godt utbytte av kurset❤️ Vel verdt pengene dersom det er til hjelp i neste fødsel! Jeg har ikke tenkt å ta kurs, men har fått anbefalt modningsakupunktur for å korte ned både latensfasen og fra 3-7 cm. Sistnevnte er det som går tregest hos meg. Vurderer sterkt å bruke penger på akupunktur, selv om jeg har hørt fra veldig mange at det ikke har gitt resultater. Man blir liksom litt desperat og vil prøve alt :hilarious:
 
Har bare en fødsel bak meg, og det var igangsettelse før termin, så føler sånn sett at jeg står ganske på bar bakke og har ingen anelse om hva jeg skal forvente. Føler meg litt som førstegangs igjen, med alt det fører med seg av positive og negative ting :wacky: Kommer nok til å bli nervøs ettersom det nærmer seg! Så denne tråden er fin å følge :happy:

Mitt beste tips for førstegangsfødende er vel å være forberedt på alt som kan skje, så godt det lar seg gjøre, og så bare ta det som det kommer. Det er umulig å vite hva man går til og hvordan fødselen blir, så sånn sett vanskelig å forberede seg på akkurat sin fødsel. Samtidig kan det være lærerikt å lese fødselshistorier fra andre og se f.eks jordmødrene, det synes jeg var veldig greit sist gang i alle fall. Det kan være mye skremmende, men bedre å være forberedt på at ting kan skje enn å få helt sjokk når man ligger der og ting plutselig skjer. :) For min del var alt som skjedde sist kjent, frem til pressriene starta. De var IKKE sånn som jeg hadde sett for meg :hilarious: Så det er for så vidt en ting jeg har med seg til neste gang. Nå er jeg forberedt på dem også!:wacky:
 
Veldig lurt av deg tenker jeg. Har også to ikke så hyggelige fødsler bak meg, og har vært på samtale på KK for et par uker siden. Der gikk vi (jordmor og jeg) gjennom begge to, og skrev en fødeplan sammen. Det var en veldig fin samtale, og jeg fikk så mye forståelse at jeg ble helt rørt. Godt å få bekreftelse på at det er vanskelige fødsler, og at det ikke bare er jeg som overreagerer. Skulle nok hatt den samtalen rett etter hver fødsel egentlig mtp opplevelsene.

Håper du får godt utbytte av kurset❤️ Vel verdt pengene dersom det er til hjelp i neste fødsel! Jeg har ikke tenkt å ta kurs, men har fått anbefalt modningsakupunktur for å korte ned både latensfasen og fra 3-7 cm. Sistnevnte er det som går tregest hos meg. Vurderer sterkt å bruke penger på akupunktur, selv om jeg har hørt fra veldig mange at det ikke har gitt resultater. Man blir liksom litt desperat og vil prøve alt :hilarious:

Jeg hadde akkupunktur under fødsel første gangen. Husker ikke for hva men tror jeg hadde en i hånden, en oppi hodet og en i øret. Det endte opp ganske komisk da de av en eller annen grunn ikke fikk nålene ut igjen av hodet og øret. :wtf: de satt bom fast.
 
Snakk med jm om man er bekymret. Det hjalp meg veldig å få høre hva som skjer under hastesnitt osv. Det er første gangen jeg har tatt opp slikt med jm. Jeg var ung og ubekymret før. Nå kan jeg gjøre meg selv skikkelig uvel av grubling. Det hjelper ikke at jeg har alt for mye tid alene til å gruble heller.

Når jeg ble gravid var jeg veldig på å unngå å se alt osv men der har jeg endret syn totalt nå. Nå vil jeg vite mest mulig. ❤
 
Jeg hadde akkupunktur under fødsel første gangen. Husker ikke for hva men tror jeg hadde en i hånden, en oppi hodet og en i øret. Det endte opp ganske komisk da de av en eller annen grunn ikke fikk nålene ut igjen av hodet og øret. :wtf: de satt bom fast.
Hehehe, ja jeg har hatt akupunktur i begge fødslene. Hadde 11 nåler sist, og den ene var midt oppå hodet. Den glemte de å ta ut, så jeg fant den tilfeldigvis dagen etterpå:hilarious:
 
Et tips jeg ble overrasket over at fungerte under første fødsel var det å ikke stramme noe i kroppen under riene. Instinktet sier jo stram hender, kjeve og alt av muskler når det kommer smerte, men da jeg klarte å slappe helt av (åpne hender, åpne føtter, åpen munn) var riene langt mer håndterbare. Jeg var også veldig overrasket over hvor mye pusten hadde å si og hvor mye jeg fikk ut av yogakurset jeg var på (som jeg tenkte på som avslapning i svangerskapet og nada mer). Jeg har sålangt ikke gjort noen forberedelser dette svangerskapet, men håper formen tar seg opp litt så jeg kan gjøre litt mer yoga og trene litt mer.
 
Jeg gleder meg sånn til rier og alt som hører med jeg.. Hatt KS på første og vanlig med kun lystgass på andre. 44t med vannavgang og rier :p Ikke lette noen av dem men jeg skal klare det enda bedre denne gangen. Jeg er vell kanskje litt spesiell :p
 
Jeg gleder meg veldig til fødsel og å bli ferdig med denne elendige graviditeten heheheh.

av ting jeg tok med meg fra første fødsel så er det å være tydelig på at jeg ikke skal tas så mye i, og at jeg ikke vil prates så mye med.
Jeg skal ikke håndmelkes rett etter fødsel heller det var i ettertidens følelser ganske over mine grenser på tross av de 25 stykkene på rommet som så min åpne hooha som akkurat fødte babyen min.

jeg vil også være flinkere å gi beskjed på smerter. Jeg spydde som en gris med styrtrier etter igangsettelse forrige gang og hadde ikke tid til å tørke opp engang. Var på et 4 mannsrom hvor hun ved min side hadde tatt så mye plass jeg knapt kunne være mellom vegg og seng.

jeg føler at dette med pust er utrolig viktig og gjorde veldig mye mindfullness før fødselen og dette kom godt med.
Som over skriver det å klare å slappe av o kroppen men fokusere på jobben du skal gjøre er det absolutt beste rådet.

å føde er fantastisk for du får den beste gaven og det er godt å bli ferdig med halsbrann mm.
 
Back
Topp