Her er kommende storebror snart 3,5 år. Mye går jo an å forklare, og vi har forberedt han en god stund nå at det skal komme en baby, at han skal bli storebror, at babyen kommer til å være litt "kjedelig" i starten og må bli litt større før han kan leke, at mamma/pappa blir glade for hjelp osv.
Likevel er det ting jeg er usikker på hvordan vi skal forberede han.
Hvordan forklarer man til en 3,5-åring at mamma (og pappa) skal på sykehuset når lillebror kommer, men at han da ikke får være med? At mamma og lillebror skal være igjen på sykehuset, og i disse coronatider at han ikke får komme på besøk? Hvordan planlegge første møte? Hadde tidligere tenkt ut at lillebror skulle ligge i denne balja, slik at jeg fikk tatt i mot eldstemann med en god klem sånn at fokuset ble på han og ikke babyen, men det går jo ikke nå.
Oooog ikke minst; hvordan løse den potensielle krisen som kan oppstå med at storebror skal i barnehagen mens mamma og lillebror er hjemme?
Likevel er det ting jeg er usikker på hvordan vi skal forberede han.
Hvordan forklarer man til en 3,5-åring at mamma (og pappa) skal på sykehuset når lillebror kommer, men at han da ikke får være med? At mamma og lillebror skal være igjen på sykehuset, og i disse coronatider at han ikke får komme på besøk? Hvordan planlegge første møte? Hadde tidligere tenkt ut at lillebror skulle ligge i denne balja, slik at jeg fikk tatt i mot eldstemann med en god klem sånn at fokuset ble på han og ikke babyen, men det går jo ikke nå.
Oooog ikke minst; hvordan løse den potensielle krisen som kan oppstå med at storebror skal i barnehagen mens mamma og lillebror er hjemme?
men at etterhvert som lillesøster blir større, så vil hun kunne være mer og mer en lekekamerat. Vi bruker mye erfaringene til storesøster og forteller ofte om da hun også var baby og drar paralleller til lillesøster som kommer, også ser vi på bilder og videoer av henne selv som baby, noe som har vært veldig fint for oss.