Forberede søsken....:)

Tuppeline

Forumet er livet
VIP
Augustmødrene 2014
Ka gjør dokker for å forbered de kommende storesøsken på at d snart kjæm en baby i hus ?

Her har den kommende storebror blitt med på omvisning på sykehuset. Vi viser han ultralyd bilder og har forklart han hva som skjer og kommer til å skje flere ganger:) Jeg tror og håper han ser frem til å få en lillesøster/baby i huset. Han er veldig klar over at rommet ved siden av hans er Mathilde sitt;) at hun skal sove i springelsenga som han ikke lenger bruker. Graviditeten og fremtiden er et daglig samtaleemne:)

Her har gutten min vært veldig likegyldig heltfrem til jeg kjøpte en bok som heter "I magen bor en baby"! Gutten min elsker å lese i boka, forestille seg hvordan babyen har det og er veldig spent på det å få en lillebror nå!;)

Her er det ikke lenge siden hun ble storesøster, så har nettopp vært igjennom den overgangen :) Men vi prater ofte om at det snart kommer enda en lillebror og hun spørr masse rundt det :) Vi svarer så godt vi kan, og hun gleder seg. Skryter til alle om at hun snart får enda en lillebror :)

Gutten vår er veldig opptatt av magen i perioder, han snakker med den og synger og det er så koselig :) Vi har lånt noen bøker på biblioteket, "i magen bor en baby" og "jeg vil ha en søster" (lille prinsesse), men han var ikke så veldig opptatt av disse.. Han liker best å få fakta servert og tror ofte på det som blir sagt. Disse bøkene ble derfor litt rare for ham, med at babyen spiste vanlig mat og reddet seg opp på en brødskivebåt. "Det er jo ikke sånn!" sa han... :)

Siden lille gutt her kun er 19,5 mnd nå så er det ikke så veldig akktuelt tema. Han forstår nok ikke noe serlig av det vi sier. Men forklarer han jo at mamma har baby i magen men vi stryker på magen, også styrker han også på magen å ler, hehe. Også har han sett pappa kose med hode på magen så gjør jo han det samme Utrolig herlig alder<3 Elsker den gutten<3

Vi har snakket mye om det, men tror ikke han helt forstår hva som venter. Vi har lest litt i bøker og fortalt at lillesøster skal få sengen hans og vist små klær som lillesøster skal få. Han liker små babyer og steller fint med de små søskenbarna sine, så jeg tror det går bra. Han liker ikke at jeg bærer på andre, så det kan bli litt sjalusi, men det får vi ta som det kommer. Han vil jo være nesten 3 år når hun kommer og vil nok utvikle seg mye på de månedene...

Snuppa:) skrev:
Her har gutten min vært veldig likegyldig heltfrem til jeg kjøpte en bok som heter "I magen bor en baby"! Gutten min elsker å lese i boka, forestille seg hvordan babyen har det og er veldig spent på det å få en lillebror nå!;)

Den boka har vi også lest lest uuutallige ganger :-D Gutten min eelsket boka!

Snuppa:) skrev:

Den boka har vi også lest lest uuutallige ganger :-D Gutten min eelsket boka!

Eldste gutten min er ikke så veldig interessert egentlig, han sier han gleder seg, men han snakker ikke så mye om det i hverdagen :) jenta mi snakker mye om det og gleder seg VELDIG. Hun spør stadig om babyen sparker, vi kjenner mye på magen, koser, snakker om at babyen skal få pupp, hvordan man kan kose med babyen når hun kommer ( at man ikke skal være for mye opp i ansiktet osv og at babyen trenger ro når den skal sove osv.)

Vi snakker om lillebror, og han har fått sett ul-bilder.
Han snakker med magen innimellom og koser med den. Hvor mye han forstår vet jeg ikke...men er veldig opptatt av babyer viser stor omsorg for de små.
Blir spennende å se når lillebror kommer.

Jenta vår er bare 2 år, så vi har forklart henne at mamma har baby i magen og at hun skal få en lillebror, resten tar vi når han kommer 

Vi prater ofte om babyen i magen, og så får hun styrke og kjenne på magen.
Men føler at det ikke er så mye mer vi kan gjere siden hun sikkert ikke forstår så mye av lange taler om hvordan det blir når lillegutt kommer =) Hun er nettopp blitt 2 =)

Back
Topp