Forberede amming

Lillym

Blir kjent med forumet
Hei!
Forrige gang jeg fikk barn slet jeg veldig med ammingen da jeg hadde brystvorter som gikk innover. Var sår i mange måneder og grudde meg til hver gang baby skulle ha mat. Denne gangen spratt brystvortene ut med en gang jeg fikk positiv test, men tenkte likevel at jeg skulle prøve å forberede de litt på hva som kommer [emoji23] jordmor tipset om at jeg burde gå uten bh og la «puppene strutte», som hun så fint sa. Jeg har også lest tips om at man kan dra litt i niplene, men nå har ikke jeg så mye å dra i, heller ikke struttende pupper [emoji23]

Finnes det noen andre tips der ute? :)

Det er ikkje anbefalt med såkalt herding av brystvortene nei. Det har ingenting for seg anna enn unødvendig smertepåføring. Eg hadde slappa av, det kan gå mykje bedre denne gongen(det satser eg på). Merker at brystvortene allerede er større, mørkare og hardare enn sist, men nå er det jo bare 6-7 mnd sidan eg slutta å amme mi jente da, og ho var 20 mnd. Trur det og kan hjelpe på, at dei allerede er «herda» frå forrige gong. Kjøp heller inn gode ammeinnlegg i ull og f eks bambus, og ein god ammesalve (lykkelig som liten, bepathen, purelan, mepilex plaster) og ver forberedt på den måten. Og ver klar til innsats så går nok dette bra[emoji1303]

Jeg sleit en del med første barnet, sårhet, smerter og brystbetennelse. Da pumpet jeg mesteparten av maten hennes og ga på flaske, og gjorde en gradvis tilvenning til amming ved hjelp av ammeskjold. Det var helt avgjørende for meg at jeg ikke følte meg tvunget til å amme på vanlig måte midt i de verste smertene, og at hun likevel fikk kun min melk. (Ammet til hun var 14 mnd pga hyperemesis i ny graviditet.)

Jeg har ikke erfaring med innovervendte brystvorter men mener det finnes hjelpemidler dersom det skulle bli et problem igjen. I så fall ville jeg hørt med ammehjelper på sykehuset eller Ammehjelpen.

Da jeg skulle amme nr 2 gikk det som en drøm, var ikke sår ett sekund, og jeg skulle veldig gjerne visst grunnen til dette nå! (Ammet henne til hun var 20 mnd.)

Det gikk 8 mnd fra jeg sluttet å amme nr 1 til nr 2 kom, det kan jo være at puppene "husket" det?

Men prøvde faktisk å forberede dem litt, ved å dra og klemme litt og "skrubbe" litt med et håndkle om jeg ikke husker helt feil. Brystvortestimulering kan også sette i gang fødsel, så jeg gjorde nok dette ganske mye rundt termin ihvertfall (men hun kom 5 dager over da).

Er veldig i tvil om hva jeg burde gjøre denne gangen, nå er det 3,5 år siden jeg sluttet å amme så har vel ikke noe hjelp av det i hvert fall... har litt lyst å bare ta det som det kommer og evt pumpe og amme med skjold om det blir problemer igjen. Men hadde også vært deilig om det bare gikk knirkefritt fra første stund...

Tenker at det ikke skader å prøve å herde litt sånn som du fikk tips om fra jordmor, bare du ikke begynner alt for tidlig og kjører i gang prematur fødsel selvsagt.

Men mitt beste tips er å ikke stresse, det finnes andre metoder å "amme" på midlertidig mens man utforsker hva som funker på seg selv, og søk hjelp! Det finnes utrolig mye erfaring og god hjelp der ute, det var ammepoliklinikken på sykehuset som reddet meg med nr 1. [emoji5]

Det skal finnes noe hjelpemiddel ift innovervendt brystvorter, men husker ikke hva eller når eller noe.
Kikket på ammehjelpen/ammebutikken?
Evt snakk med JM

Er som de sier over her ikke anbefalt å herde og styre med brystvortene før fødsel ellers, men er litt annet ift ekte innovervendte.
Viktig å passe på at babyen har ordentlig og riktig tak alltid når man legger til og ikke tillate feil teknikk

Jeg hadde innovervendte brystvorter før amming med førstemann, og slet også lenge med smerter og sår. Men så skal jo babyen ha mye mer enn brystvorta inn i munnen ved amming, så med nr to konsentrerte jeg meg veldig om taket. Jeg kjøpte Cozyfix-ammepute for å ha begge hendene helt fri når jeg skulle legge henne til. Jeg holdt c-grepet med den ene hånda og bak i nakken hennes med den andre. Når ho gapte «kjørte» jeg ho på. Kjentes det feil løste jeg opp vakuumet, og la henne til på nytt. Kombinasjonen av den metoden og at brystvortene sto mer ut etter ammingen med nr 1, så ble jeg nesten ikke sår i det hele tatt. Det hadde jeg aldri trodd jeg skulle oppleve. Lykke til[emoji3]

Back
Topp