• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold mars 18. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

forbaska naboer!

FRK John Deere

Forumet er livet
Vi bor på landet, og sånn til at vi bor på en endevei, snuplass og ingen hus etter vårt gårdsbruk. Så har vi et nabobruk hvor de bl.a har en hund. Jeg er LIVREDD hunder. De har IKKE hunden i band, den løper allesteder hele tiden. Dette resulterer i at jeg bare kan gå 2min fra gårdsplassen før den helsikkes bikkja kommer bjeffende og hoppende til meg.. Atlså, jeg er innesperret såfrems jeg ikke kjører bil forbi gården og så tar barn og vogn ut å går tur..

Har snakka med både hun og han om dette, de skal sette i band sier de, men gjør det ikke..
(eldtesønnen er bestekompis med deres yngste sønn)

Hva skal jeg gjøre?

Da ringer du falken/viking og ber de taue inn hunden. Da koster det rundt 700penger for eiern å hente den ut igjen. Kanskje de investerer i et bånd etterhvert ;)

Når du snakker med falken/viking så sier du at du ikke aner hvem som eier hunden og at den skremmer vannet av deg og barna.

Dramadama skrev:
Da ringer du falken/viking og ber de taue inn hunden. Da koster det rundt 700penger for eiern å hente den ut igjen. Kanskje de investerer i et bånd etterhvert ;)

Når du snakker med falken/viking så sier du at du ikke aner hvem som eier hunden og at den skremmer vannet av deg og barna.

Det var lurt :) Det er også ulovlig å la hunden løpe løs, er jo båndtvang deler av året i alle fall.. Har ikke hund selv, så er ikke helt inni de reglene, men er ganske sikker på at hunden ikke har lov til å løpe løs.

Ta med deg en kjepp eller spruteflaske. :) Ikke slå, men for å holde hunden unna. :)

Hvis ikke det funker, så kan du bare nevne at loven sier at hvis man ikke har kontroll på hunden sin er det heller ikke lov til å ha den løs. :)
Husker ikke helt siden, men fant det på lovdata. :)

Er helt riktig at det er båndtvang. Hunden kan i verste fall bli skutt om den går i nærheten av storfe/småfe. (Om man da kommer over en skikkelig sur og teit bonde)  ;)

http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=190

Kapittel 2. Sikring av hunder

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller
b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd.

veien "deler" gårdsplassen dems, hus og fjøs på nersiden og redskapshus på øversiden.. Men bikkja holder seg langtfra innenfor deres tomtegrenser!

Jeg er ikke rystet, fordi det er så ufattelig mange hundeeiere der ute som mener at krapylene deres er de mest fantastiske i verden og at alle må elske disse dumme dyrene med de fæle øynene... Æsj... Var det ikke for at de var en Guds skapelse, hadde jeg hatet dem i tillegg... 

Så enig så enig MEYA!!!

I går på slektstreffet, mente ene niesa til sambo at hun skulle ha rotte-bikkja me seg inn i lokalet .. 90 stk i et urlite lokale..

HALLO!!??!

*Meya* skrev:
Jeg er ikke rystet, fordi det er så ufattelig mange hundeeiere der ute som mener at krapylene deres er de mest fantastiske i verden og at alle må elske disse dumme dyrene med de fæle øynene... Æsj... Var det ikke for at de var en Guds skapelse, hadde jeg hatet dem i tillegg... 

Vi har monsterhunder (store), og vet at resten av verden ikke synes de er like søte som vi gjør. De er derfor aldri løse, bortsett fra i vår egen hage. Hvor de er inngjerdet med 1.30m høyt gjerde. Hadde fått kav angst om de hadde stikki av sammen, for de to kunne funnet på å skremme vannet av den mest hardbarka, hundevante mann ;)
Og om de hadde møtt på TS så hadde hu vel daua av skrekk. Hehe

Back
Topp