Foranliggende morkake

Jeio

Flørter med forumet
Marsboere 2020
Jeg fikk vite at morkaken ligger i front, på UL i uke 11. Har lest litt om det nå og forstår det som at den da fort kan legge seg foran «utgangen» men at den som oftest flytter seg før fødsel. Fikk ikke vite annet enn at det da nok tar lenger tid før jeg kjenner liv.

Noen med erfaring som kan opplyse meg litt, eller dele erfaringer?
 
Har man morkaka foran betyr ikke det automatisk at den ligger foran «utgangen», man kan like gjerne ha en morkake som ligger bak og blokkerer utgangen. Kommer helt ann på hvor den er festet. Hadde morkaka foran med nr 1 og den lå høyt oppe hele veien. Nr 2 lå den høyt oppe bak. Nå med nr 3 lå den foran utgangen bak på oul. I de aller fleste tilfeller flytter den seg oppover etterhvert som barnet vokser. I uke 24 hadde morkaka flyttet seg oppover bakre vegg her.

Det er riktig at det kan ta litt lenger tid før du kjenner bevegelser med morkaka foran og at bevegelsene kan oppleves litt svakere gjennom svangerskapet. Morkaka blir som en støtpute.
 
Med nr 1 lå morkaka bak men langt ned så den lå nesten i åpningen og ga blødninger. Nr 2 lå morkaka foran på oul men ikke ved åpningen kg den flyttet seg lengre opp samme med livmoren. Nå med nr 3 er den bak og ikke i veien for noe som helst. Er nok ingen fasit på det der. Men de sa til med med nr 2 at de flytter seg som regel opp med livmora og så lenge de ikke ligger foran åpningen så har det ingen betydning.
 
Jeg har også morkaka i front denne gangen (første svangerskap lå den på bakre vegg), men den ligger høyt oppe og utgjør ikke noe problem. Jeg kjente også de første sparkene/bevegelsene på samme tid nå som første svangerskap, i uke 17, ble litt overraska fordi jeg hadde lest at man kunne kjenne bevegelser mye senere med morkake foran. Men det er vel forskjellig fra person til person det og.
 
Morkaka mi lå foran på magen med første ungen. Var ikke no problem det :)
 
Jeg fikk vite at morkaken ligger i front, på UL i uke 11. Har lest litt om det nå og forstår det som at den da fort kan legge seg foran «utgangen» men at den som oftest flytter seg før fødsel. Fikk ikke vite annet enn at det da nok tar lenger tid før jeg kjenner liv.

Noen med erfaring som kan opplyse meg litt, eller dele erfaringer?

Det er forskjell på om den er på fremre vegg eller foran utgangen, så du får spørre på neste ul hva som gjelder i ditt tilfelle. :)
Hvis det bare er at den ligger på fremre vekk, vil du nok kjenne liv senere og annerledes enn om den lå et annet sted. Dersom den ligger foran utgangen er det større fare for blødninger, men ofte trekker den seg oppover i løpet av svangerskapet :)
 
Tusen takk for svar alle sammen, nå er jeg litt klokere. Jeg skal på UL i forbindelse med genetisk veiledning om et par uker og skal spørre da om den ligger foran oppe eller foran nede.
 
Min lå foran åpningen på OUL i uke 17. Begynte å kjenne liv i uke 20. Ved kontroll i uke 32 hadde den flyttet seg laaangt vekk fra åpningen:D
 
I begynnelsen lå min fremme og nede. Ved senere UL hadde den flyttet seg. Du får oppfølgings UL og det ordner seg som oftest av seg selv :)
 
Her ligger den heeeeeelt inntil åpningen, så ny ul i uke 32. 19 uker i morgen. De trodde helst den flyttet seg oppover i takt med magen og babyen men ville holde ett øye med den. Min ligger frempå magen, men kjenner godt med liv lell. Dette er tredje barnet :)
 
Hadde langt nede på fremre vegg med første, null problem, flyttet seg vekk fra åpningen med god margin. Det var vanskeligere å kjenne liv (veldig kontrast med andre svangerskap hvor jeg hadde morkaka bak), men begynte å kjenne liv i uke 18 allikevel :)
 
Det er ikke uvanlig at morkaka ligger foran og selv om den ligger foran betyr ikke det at den ligger foran mormunnen. Hvis den ligger foran mormunnen tidlig i svangerskapet f. eks på OUL i 17 så vil den i de fleste tilfeller flytte seg oppover og den vil ikke være noen hindring for å føde vaginalt. Du vil sikkert få mer info når du skal på OUL.
 
Back
Topp