Foranliggende morkake

Guttemammax2

Glad i forumet
Jeg fikk i dag bekreftet det jeg trodde. At morkaken ligger foran.

Noen som har erfaring med det? Hvor mye har dere evt kjent av bevegelser, og når? :/

Jeg hadde det sist, og kjente samtidig som nå (rundt uke 15). Men har inntrykk av at det er tidligere enn normalt, spesielt siden jeg var både førstegangs og hadde morkaken foran. Men hun lå i tverrleie så jeg kjente bevegelsene på sidene. :)

Noen som har erfaring med det? Hvor mye har dere evt kjent av bevegelser, og når? :/
Sniker litt fra marsforumet :)

Jeg hadde det sist jeg var gravid, var da førstegangs gravid i tillegg. Husker jeg ble spurt på ultralyden i uke 18 om jeg hadde kjent noe til babyen og det hadde jeg da ikke, fikk høre at det var helt normalt pga morkaken. Begynte å merke noe i uke 21 ca, og uke 24 kunne sambo så vidt kjenne sparkene hennes når han holdt hånden på magen min.

Jeg har vist det tror de. Håper på en bekreftelse på OUL neste uke. Er 17+3 førstegangs og har ikke kjent noe bevegelse. Helt normalt vistnok :)

Har hatt det i dei 2 første svangerskapa. Kjente liv ca i uke 19 begge gongene. Kjente utanpå ca uke 20 :-)
Veldig spent på plassering denne gangen, denne gangen kjente eg liv i uke 15.

Hadde det i første svangerskap. Kjente liv når jeg var ca 18 uker på vei, kunne kjenne utenpå ca en uke senere.

Jeg hadde det sist, og har visst det denne gangen også. Kjente liv sent forrige gang, men har så vidt kjent litt nå. Er 15+5. Men forrige svangerskap fant jeg ut at jeg var veldig lite sensitiv, da ungen nærmest måtte sparke seg ut av magen for at jeg skulle kjenne... Er nok veldig individuelt.

Jeg har også morkaken foran! Tror jeg kjenner liv sånn sporadisk, er 17+6 i dag. Var redd andre ikke skulle kunne kjenne det utenpå etterhvert, men det kan de altså? Eller er det noen som har opplevd at det ikke går? Er det vanskeligere å følge med på aktiviteten der inne enn vanlig utover svangerskapet, eller er det bare det at man kjenner det senere? (Sorry, ikke meningen å kuppe tråden altså, men tenker vi kanskje lurer på de samme tingene?)

Kjente uke 19, og slet med å finne hjertelyd med doppler selv.... Det er egentlig kjipt å ha den foran, har den bak nå og kjente bevegelser tidlig, veldig glad for det<3 men er nok bare noen uker så kjenner du spark :)

Jeg hadde det sist. Kjente litt bevegelse i uke 18. Nå jeg 18+1 og har forliggende morkake. Syns igrunn ikke jeg kjenner det no bedre nå. Så jeg kan jo bare håpe på at morkaka ligger litt på fremsiden også.

Jeg har også morkaken foran! Tror jeg kjenner liv sånn sporadisk, er 17+6 i dag. Var redd andre ikke skulle kunne kjenne det utenpå etterhvert, men det kan de altså? Eller er det noen som har opplevd at det ikke går? Er det vanskeligere å følge med på aktiviteten der inne enn vanlig utover svangerskapet, eller er det bare det at man kjenner det senere? (Sorry, ikke meningen å kuppe tråden altså, men tenker vi kanskje lurer på de samme tingene?)
Det er nok veldig individuelt. Men vi kjente det utenpå selv om jeg var lite sensitiv. Kraftige spark kjennes nok alltid, uansett. Var mest jeg som ikke kjente de svakere bevegelsene på innsida.

Hadde det første graviditet , da kjente jeg ikke noe før uke 23. Jordmor sa det var helt vanlig. Forrige gang lå den bak, å da kjente jeg faktisk i uke 14 allerede. Denne gangen ligger den bak, men enda ikke kjent noe , uke 16.

Sist kjente jeg i uke 15-16, denne gangen ligger morkaken fremme og jeg er like "bekymret" som deg :( Vil kjenne spark, helst i går :p

Fikk beskjed idag at min ligger også forann.. men føler jeg har kjent mye kiling og stryking på innsiden i 2 uker allerede:s så nå er jeg jaggu ikke sikker på om det er bebisen jeg kjenner :p i følge UL idag ble jeg satt tilbake ca 1 uke og er nå 16+4

Jeg fikk akkurat samme beskjed. Foraliggende morkake og at det kunne ta lenger tid for meg å kjenne spark. I tillegg nevnte hun at hvis den forble liggende slik (som regel flytter den seg mellom uke 12&19) ville det bli aktuelt med keisersnitt. Skjønner ikke helt hvorfor. -Nevnte de det for deg også?

Jeg fikk akkurat samme beskjed. Foraliggende morkake og at det kunne ta lenger tid for meg å kjenne spark. I tillegg nevnte hun at hvis den forble liggende slik (som regel flytter den seg mellom uke 12&19) ville det bli aktuelt med keisersnitt. Skjønner ikke helt hvorfor. -Nevnte de det for deg også?

Det er to typer såvidt jeg har forstått det, forliggende morkake og foranliggende morkake. :) Foranliggende morkake vil bare si at man har morkaken liggende foran på maven, slik at den demper for sparkene. Forliggende morkake ligger også foran utgangen til livmoren, og kan dermed blokkere når du skal føde.

Jeg hadde det på jenta jeg fikk i november. Kjente minimalt frem til uke 20 eller litt mer. Men trodde jeg skulle kjenne enda mindre Men hun sparket og dultet godt :)

Da mente hun at hos deg dekker morkaken over hele eller deler av livmorhalsen. Ofte vil den flytte seg opp når livmoren vokser, men hvis den ikke gjør det går det ikke an å føde vaginalt siden livmoren faktisk dekkes over, kan i verste fall være dødelig for dere begge. Krysser fingrene for at den trekker seg unna, så får vi bare være glade for teknologien som gjør at vi kan være så trygge som mulig under fødsel :)

Da mente hun at hos deg dekker morkaken over hele eller deler av livmorhalsen. Ofte vil den flytte seg opp når livmoren vokser, men hvis den ikke gjør det går det ikke an å føde vaginalt siden livmoren faktisk dekkes over, kan i verste fall være dødelig for dere begge. Krysser fingrene for at den trekker seg unna, så får vi bare være glade for teknologien som gjør at vi kan være så trygge som mulig under fødsel :)
Nå ble jeg rolig...

Nå ble jeg rolig...

Sier jo bare at det er derfor man tar ks hvis den ikke flytter seg, er ikke mer risiko enn ellers da. :)

Seriøst, var ikke meningen å bekymre deg, for jeg anså ikke det som en reell bekymring siden de nå følger med på det. Er bare informasjonsjunky selv, og blir personlig ikke egentlig heftet av å høre om skumle fødsler osv, anser det bare som fint å vite om mye forskjellig, og tenker at det går bra.

Back
Topp