Foranliggende morkake

Vetlemamma

Forelsket i forumet
Hei, var til ul og fikk beskjed om at morkaken var foranliggende. Er det noen som vet hva det vil si? Glemte jo å spørre om det da det var så spennende å se babyen på skjermen. Det er nå når man er kommet hjem at alle spørsmålene dukker opp....

Takk, det var jo betryggende å høre... Får ta det opp med jordmoren neste gang jeg skal til henne. Får håpe jeg blir fulgt opp fremover da, men det går nok bra allikevel?!

Eneste som eg har hørt er at man skal være forsiktig med samliv, og at man ikke kan føde vaginalt vist den ikke flytter seg. Eg har hatt delvis foranliggende morkake to ganger men den flyttet seg begge gangane. Fik ekstra UL pga dette da i uke 32,, kjempekoselig da.
Lykke til og for all del spør jordmora om dette

Ja, må nok spørre jordmora mi neste gang. Skal dit 8. desember. Føler det er en hel evighet til...

Det er mange som har det, dvs at morkaka ligger foran åpningen, men hos de aller aller fleste flytter den seg slik at babyen fritt kan komme seg ut :) Går helt sikkert fint! Du får en ekstra UL du da!!

ORIGINAL: Gika

Det er mange som har det, dvs at morkaka ligger foran åpningen, men hos de aller aller fleste flytter den seg slik at babyen fritt kan komme seg ut :) Går helt sikkert fint! Du får en ekstra UL du da!!

Oy.. Lenge siden du la inn det innlegget ser jeg... Du har jo vært til jordmor og alt nå, sa da er du vel klokere uansett [:)]

Ja,men det gjør ingenting. Jordmor mente nå at den ikke lå foran åpningen og at det nok skulle gå bra å føde normalt!

Hæ? Hjelp! Mener da tydelig at jordmor sa min morkake lå på forveggen, er det det samme??? Men , jeg spurte jo om d var "riktig", og d sa hun var fint! Har krysset av på "anterior" på ultralyddiagnostikken, men er det det dere snakker om??? Får jo litt panikk, nå...

min ligger også på forveggen, men tror ikke det er det samme, jordmora sa det var helt normalt.. tror det vil si at den ligger på forsiden av magen, der vi som regel kjenner babyen sparke, og ikke ned over åpningen slik som det er når det gjelder foranliggende morkake.. håper du skjønte hva jeg mente! [;)]

Det er ikke det samme som foranliggende morkake, da ligger morkaka foran åpningen slik at babyen ikke kjem seg ut. At morkaka ligger foran, er berre at den ligger på framsida av livmoren. Min morkake ligger f.eks på baksiden av livmora... har aldri hatt denne plasseringa før, har hatt den vanligvis enten på høgre eller venstre side og ganske langt nede... på UL pappirene heter dette anterior og posterior (foran og bak)

Lykke til vidare

ORIGINAL: Vetlemamma

Hei, var til ul og fikk beskjed om at morkaken var foranliggende. Er det noen som vet hva det vil si? Glemte jo å spørre om det da det var så spennende å se babyen på skjermen. Det er nå når man er kommet hjem at alle spørsmålene dukker opp....

hei... jeg fikk samme beskjed på ul. og jordmoren sa dette var helt normalt. nevnte ikke noe om at det ikke var iorden. hun hadde sikkert fortalt mer utdypende om det var grunn til bekymring[;)]

Back
Topp