Foranliggende morkake og sexforbud?

timeflower94

Forelsket i forumet
Februarlykke 2022❄️
Stjerneskuddene 2024
Hei dere!
Jeg har foranliggende morkake, og klarer ikke å la være å bekymre meg litt for dette i ny og ne. Jeg har lest litt på andre forumtråder, hvor det er mange av damene med foranliggende (placenta previa), som har fått streng beskjed om å ikke ha sex. Jeg fikk ikke denne beskjeden. Har dere andre med foranliggende morkake fått beskjed om det? Hva er isåfall risikoen?
 
Haha what? Aldri hørt om. Hadde dette vært noe tror jeg nok det ville vært godt kjent og formidlet ;)
 
Sniker
Det gjelder nok dersom man også blør :)
 
Aldri hørt om. Tror det hadde vært mer «allmen info» om dette gjalt alle med placenta previa. Tipper det handler om enkelttilfeller med tileggskomplikasjoner.
 
Åh, så godt å høre, dere! For jeg ble skikkelig forvirra! Har jevnlig sex, og ble plutselig redd for at jeg burde være avholds :bored:
 
Jeg hadde det med førstemann, og hadde blødninger pga det.. Fikk derfor beskjed om å unngå samleie.. Garantert ingen fare om man ikke blør :) Sex er bra for muskulaturen i bekkenbunnen, så kjør på :joyful:
Her i huset er det dessverre forresten null sex fra positiv test.. Mannen vil ikke, han føler seg ukomfortabel ved tanken på at det er en baby inni der :wacky:
 
Ingen sex gjelder kun ved tilleggskomplikasjoner, som større blødninger.
 
Jeg hadde foranliggende på oul og fikk ikke beksjed om at jeg ikke kunne ha sex. Som de andre skriver, mener jeg å ha lest at man skal unngå det ved blødninger. Det eneste jeg fikk beskjed om var at jeg måtte ta kontakt hvis jeg begynte å blød mer enn bare litt på papiret (mer som mensen) fordi jeg da må inn til observasjon. Tror dette har noe med evnt morkakesvikt å gjøre. Det kunne også blød fordi morkaka flytta seg, og det i seg selv tror jeg ikke var farlig. Men ved blødning skulle jeg ta kontakt med føden med en gang.
Kos deg med sex så lenge alt er som der har vært og du ikke blør ;-)
 
Jeg hadde foranliggende på oul og fikk ikke beksjed om at jeg ikke kunne ha sex. Som de andre skriver, mener jeg å ha lest at man skal unngå det ved blødninger. Det eneste jeg fikk beskjed om var at jeg måtte ta kontakt hvis jeg begynte å blød mer enn bare litt på papiret (mer som mensen) fordi jeg da må inn til observasjon. Tror dette har noe med evnt morkakesvikt å gjøre. Det kunne også blød fordi morkaka flytta seg, og det i seg selv tror jeg ikke var farlig. Men ved blødning skulle jeg ta kontakt med føden med en gang.
Kos deg med sex så lenge alt er som der har vært og du ikke blør ;-)
Takk for svar! :cat: Så fint! Slapper mer av nå! :rolleyes:
 
Haha, godt du ler og aldri hørt om det! Hvordan ligger morkaken din?
Ligger foran denne gangen :) har ligget bak de to andre gangene. Virker jo som veeeldig mange har den foran og jeg har aldri hørt noe om at sex skal være farlig med den foran i alle fall ;) kan det være at det er om den ligger foran åpningen eller noe annet spesielt? Har ikke peiling jeg altså! Her drives det i alle fall på som normalt :angelic:
 
Ligger foran denne gangen :) har ligget bak de to andre gangene. Virker jo som veeeldig mange har den foran og jeg har aldri hørt noe om at sex skal være farlig med den foran i alle fall ;) kan det være at det er om den ligger foran åpningen eller noe annet spesielt? Har ikke peiling jeg altså! Her drives det i alle fall på som normalt :angelic:
Jeg hadde foran både sist og nå, men denne gangen ligger den også foran åpningen - ingen beskjed om å unngå sex! :joyful: Så det er nok andre tilleggshensyn som ligger bak sexnekt vil jeg tro. :p
 
Ligger foran denne gangen :) har ligget bak de to andre gangene. Virker jo som veeeldig mange har den foran og jeg har aldri hørt noe om at sex skal være farlig med den foran i alle fall ;) kan det være at det er om den ligger foran åpningen eller noe annet spesielt? Har ikke peiling jeg altså! Her drives det i alle fall på som normalt :angelic:

Det er forskjell på foranliggende (ligger foran mormunnen) og at morkaka er foran (foran på magen).;)
 
Det er forskjell på foranliggende (ligger foran mormunnen) og at morkaka er foran (foran på magen).;)
Aha, det heter det da, ja! Aldri hørt om noe generelt forbud uansett, men kan vel sikker være tilfeller der det er risiko
 
Jeg hadde foranliggende morkake i starten av dette svangerskapet. Opplevde flere store blødninger og fikk derfor sexforbud og beskjed om å droppe alle aktiviteter som ga støt og nedpress frem til den var flyttet seg litt. Men tror nok dette kun var fordi jeg hadde ganske store blødninger, og det vil man helst unngå å trigge mer enn nødvendig.
 
Aha, det heter det da, ja! Aldri hørt om noe generelt forbud uansett, men kan vel sikker være tilfeller der det er risiko

Ingen som får forbud med mindre det er en spesiell grunn, sånn som f.eks. blødning ved foranliggende morkaka. Det er mer unntak enn regelen at man får forbud mot sex, slik jeg har oppfatta det.
 
Ingen som får forbud med mindre det er en spesiell grunn, sånn som f.eks. blødning ved foranliggende morkaka. Det er mer unntak enn regelen at man får forbud mot sex, slik jeg har oppfatta det.
neida, virka litt sånn på første innlegg, bare :)
 
Sniker. Placenta previa (forliggende) og placenta previa totalis (foranliggende og dekker livmorhalsåpningen. Sistnevnte fordrer ofte forsiktighet mtp sex fordi man da er utsatt for blødninger.
 
Sniker. Placenta previa (forliggende) og placenta previa totalis (foranliggende og dekker livmorhalsåpningen. Sistnevnte fordrer ofte forsiktighet mtp sex fordi man da er utsatt for blødninger.

Jeg har ikke fått noe beskjed om det selv med foranliggende som dekker hele åpningen. Skulle bare ta kontakt ved blødning som var på lik linje med en menstruasjon. Fikk beskjed om at det kunne komme blødning når morkaka flyttet på seg. Så ingen automatikk i forsiktighet selv om den dekker hele åpningen:)
 
Back
Topp