Forandret søvmønster

anines

Elsker forumet
Fra mini har vært noen uker gammel har han kun spist en gang iløpet av natten, rundt 5 tiden. Legger han da rundt 9. De siste to ukene har han plutselig begynt å være våken utrolig mange ganger iløpet av en natt, og sover sjeldent mer en tre timer i strekk. Tenkte først at det kanskje var økedøgn og at det ville endre seg etter noen dager, men det er altså sånn fortsatt.

Mener å ha lest at det er mange som endrer søvnmønsteret ved 3 måneders alder? Noen som vet noe om dette, eller opplevd det samme?

Samme har skjedd meg. Gikk i fra å spise hver 4-5 t om natten til å gå ned i hver 2 t. Så nå spiser vi hver 2 t dag og natt.

Trodde det skulle gå over her å, men etter en uke så ser det ikkje sånn ut :(

Så henger meg på her.

Her er det litt omvendt, her har han spist hver tredje time, dag som natt, til han var 3 mnd. Siste uka har han begynt å sove på natta fra 23.00 til 05.30 i strekk uten mat!

Kan det være fordi de begynner å kreve mat som metter mer og at det er derfor fast føde kan introduseres snart?

Kan det være fordi de begynner å kreve mat som metter mer og at det er derfor fast føde kan introduseres snart?

Jeg begynte med litt smaksprøve på grøt for en uke siden. 1-2 teskjeder og har nå gått opp til 3-4. Er jo ikke veldig mye, så vet ikke om det metter veldig mye mer, men har ikke hjulpet noe. Godt synes han det er hvertfall! Litt vanskelig å skjønne hvordan han skal svelge det bare :p

Sånn er det her og...de siste nettene har ho våknet mye i løpet av natten. Er 12 uker i dag..vet ikke om det kan være noe utviklingsprang? Hvor gamle er deres?

Min e 3 mnd og 1 uke. Og dette skjedde rett etter hun ble 3 mnd.

Vi har ikkje begynt på fast føde, men kansje eg skal prøve dette en kveld for å se om det hjelper.

Dere som så vidt har begynt med mat. Hvordan reagerte barna deres ??

Var litt redd for at han kanskje kom til å bli treg i magen eller noe, men det ble han ikke. Er fler bæsjebleier nå enn det var. Før kunne det gå en uke mellom hver gang, mens nå er det en eller fler hver dag.

Bortsett fra det er ingenting annerledes :)

Min e 3 mnd og 1 uke. Og dette skjedde rett etter hun ble 3 mnd.

Vi har ikkje begynt på fast føde, men kansje eg skal prøve dette en kveld for å se om det hjelper.
De skal ikke ha fast føde før etter 4 mnd pga umodent fordøyelsessystem ;) Så du må nok vente litt med det.

De skal ikke ha fast føde før etter 4 mnd pga umodent fordøyelsessystem ;) Så du må nok vente litt med det.

"De skal ikke ha, så du må nok vente"? Det velger vel foreldrene selv. Disse anbefalingene endrer seg støtt og stadig, og har gått fra både 6, 4 og 3 måneder om ikke annet også! Det er ikke snakk om at man skal gikk en hel skål med grøt eller annen mat, men går fint å gi en teskjed eller to. Dette er noe man bare burde finne ut av selv. Her funket det kjempe fint da han var 3,5 måned. Og magen fungerer også veldig bra.

Skjønner at det er greit med anbefalinger, og at forskningen viser både det ene og det andre. Men det sies jo ved CA 4 måneders alder. Velger man å teste ut litt tidligere er vel det greit, og om man venter til feks 6 måneder er også det helt ok! Men da igjen mener forskerne at det er risiko for forsinket utvikling i hjerne og nervesystem.

"De skal ikke ha, så du må nok vente"? Det velger vel foreldrene selv. Disse anbefalingene endrer seg støtt og stadig, og har gått fra både 6, 4 og 3 måneder om ikke annet også! Det er ikke snakk om at man skal gikk en hel skål med grøt eller annen mat, men går fint å gi en teskjed eller to. Dette er noe man bare burde finne ut av selv. Her funket det kjempe fint da han var 3,5 måned. Og magen fungerer også veldig bra.

Skjønner at det er greit med anbefalinger, og at forskningen viser både det ene og det andre. Men det sies jo ved CA 4 måneders alder. Velger man å teste ut litt tidligere er vel det greit, og om man venter til feks 6 måneder er også det helt ok! Men da igjen mener forskerne at det er risiko for forsinket utvikling i hjerne og nervesystem.
Dårlig ordvalg fra min side, hørtes belærende ut. Var ikke meningen. Og du har tydeligvis erfaring. Men jeg har nå lært (på skolen) at de ikke skal ha før etter 4 mnd grunnet umodent fordøyelsessystem. Og at man fint kan vente til 6 mnd, men helst ikke lenger enn det. Men du får nå kjenne på det selv og gjøre det som er rett for dere :)

Dårlig ordvalg fra min side, hørtes belærende ut. Var ikke meningen. Og du har tydeligvis erfaring. Men jeg har nå lært (på skolen) at de ikke skal ha før etter 4 mnd grunnet umodent fordøyelsessystem. Og at man fint kan vente til 6 mnd, men helst ikke lenger enn det. Men du får nå kjenne på det selv :)

Ja, har jo selvfølgelig lest mye om det osv, og det er jo veldig greit å ha noe å forholde seg til, spesielt når man ikke har hatt barn tidligere. :) Men til syvende og sist tenker jeg at man bare må kjenne på det selv, og se hvordan barnet er :)

Var litt redd for at han kanskje kom til å bli treg i magen eller noe, men det ble han ikke. Er fler bæsjebleier nå enn det var. Før kunne det gå en uke mellom hver gang, mens nå er det en eller fler hver dag.

Bortsett fra det er ingenting annerledes :)
Min e litt treg i magen fra før :/
Har vært urolig i ca 4 dager nå. På fjerde dagen klarte hun endelig å bæsje.
Så e redd dette skal bli verre.

[QnUOTE="myfirstaug2014, post: 18319158, member: 95376"]De skal ikke ha fast føde før etter 4 mnd pga umodent fordøyelsessystem ;) Så du må nok vente litt med det.[/QUOTE]
Min søster fikk beskjed av hs å begynne. Da var datteren 3 mnd.

Men har enda ikkje bestemt med for ka eg gjør. Om eg skal vente til 4 mnd kontroll eller begynne før

Min e litt treg i magen fra før :/
Har vært urolig i ca 4 dager nå. På fjerde dagen klarte hun endelig å bæsje.
Så e redd dette skal bli verre.

Hm, har skjønt at det er flere som har litt sviskejuice i grøten sånn at barna ikke skal få treg mage. Jeg har ikke prøvd dette selv, både fordi jeg heldigvis ikke har fått det problemet og at jeg ikke har funnet sviskejuice noe sted:p

Hm, har skjønt at det er flere som har litt sviskejuice i grøten sånn at barna ikke skal få treg mage. Jeg har ikke prøvd dette selv, både fordi jeg heldigvis ikke har fått det problemet og at jeg ikke har funnet sviskejuice noe sted:p
Tror ikkje eg trenger å begynne enda allikavel :)
Ser ut som det har vært den bæsje bleien som har plaget henne. I dag har hun ikkje vært så ofte på puppen..
Men skal huske dette med sviskejuice når vi begynner.

Back
Topp