Forandret bevegelsemønster

Karoline_

Flørter med forumet
Er nå i uke 30,og har denne uken kjent på en del bekymring. Babyen har forandret seg i bevegelsemønster,kjenne fremdeles liv men mer forsiktige bevegelser og ikke så ofte som før..de dagene jeg har vætt bekymret har jeg lagt med ned å da har eg kjent en del bevegelse .flere som har merket endring i uke 30?

Jeg er ikke kommet til uke 30 enda, men det varierer veldig hvor mye babyen beveger på seg. Noen dager masse og andre mye mindre. Jeg forstår at du fort blir bekymret, det tror jeg er helt normalt. Jeg blir også fort bekymret, i dag har jeg kjent lite liv og da tenker jeg og bekymrer meg fort. Jeg er nesten alltid redd for at jeg har spist noe galt, men prøver å ikke bli hysterisk heller når det gjelder mat. Da blir det bare enda mer slitsomt tror jeg.

Jeg opplevde det i forrige uke, da var jeg i uke 33. Babyen har hatt et veldig lett gjenkjennelig mønster, og reagert på ting helt likt i flere uker, da han plutselig ikke gjorde det. Det var liv, men veldig svakt, og ikke de typiske reaksjonene på hverken mat, drikke, lyd, eller dulting. Det starta søndag morgen, og fortsatte mandag. Ringte føden mandag, fikk beskjed om å ringe jordmor, fikk heldigvis komme inn der. Hun sjekket hjertelyden, og sendte meg på føden. Til meg sa hun at hjertelyden var helt fin, på telefonen til føden sa hun at den var mye høyere enn tidligere registrert. Vet ikke helt hva jeg tror om det..

Uansett, på føden fikk jeg CTG-registrering, og alt var fint. Satt med CTG i rundt 40 min, og på slutten der kom de kjente bevegelsene tilbake. Og siden da har alt vært som normalt. De vet ikke hva som skjedde, mulig han hadde snudd seg, men alt var hvertfall fint. De anser og 3 bevegelser på 1 time som normalt, noe som var rart for meg som er vant til 10+ bevegelser på max 10 min etter å ha drukket noe kaldt og søtt.

Mest sannsynlig er det hverken farlig eller problematisk, men det er greit å ta en sjekk. Ring føden og hør med dem hva de tror, om ikke annet er det greit å snakke med noen om det.

Jeg er 29uker i morgen og babyen min endrer fra en til andre dag. Jeg ville ikke bli hysterisk men til slutt ringte jeg føden og forventet at de skal si at jeg bør slappe av men jordmor sa å komme med en gang. Så,de tok urinprøve,blodtrykk og CTG. Alt var ok og jordmor sa at leie har noe å si men at jeg bør gjøre neste: 30min etter hovedmåltider jeg bør slappe av uten forstyrrelser,ha hånd over magen og føle minst 3 sterke sparker. Hvis babyen sover bør jeg prøve på nytt etter en time(de kan sove opp til 45min). Hvis jeg tror at noe er galt etter det bør jeg ringe. Så,du kan prøve samme eller ringe. De er der å hjelpe og de tar bekymret mødrene på alvor!

Godt å høyra at fleire har opplevd likt,no når eg ligge gynge heile magen på seg,så tydelig at hu e der inne..her har hu tidligare vært heilt turbo,og kan sparka meg så långt nede i utgangen;)og andre ganger oppi ribbebeina,så tenke at bevegelsene har nok mye med hvordan hun legger seg..føle at jeg er over hysterisk viss jeg ringer når det er liv,men kommer så absolutt å ringe viss da blir veldig roligt igjen..tuuusen takk for svar flotte damer:happy:

Godt å høyra at fleire har opplevd likt,no når eg ligge gynge heile magen på seg,så tydelig at hu e der inne..her har hu tidligare vært heilt turbo,og kan sparka meg så långt nede i utgangen;)og andre ganger oppi ribbebeina,så tenke at bevegelsene har nok mye med hvordan hun legger seg..føle at jeg er over hysterisk viss jeg ringer når det er liv,men kommer så absolutt å ringe viss da blir veldig roligt igjen..tuuusen takk for svar flotte damer:happy:
Husk at de sier man skal ringe når man føler det er mindre liv eller svakere bevegelser enn tidligere, ikke bare hvis du ikke kjenner noe som helst. Masse god informasjon på kjennliv.no. :)

Jeg synes det er mange dager med mindre liv... aldri voldsomt mye. Men snuppa vokser jo som hun skal, og med morkaken foran kan det være det som er hovedårsak til at det blir sånn...
det er jo liv, men det er varierende og ikke noe heftig. Har tenkt flere ganger at jeg synes det er litt kjipt og litt frustrerende at det er sånn... 30+0 i dag.

Har du høyrt om siden kjennliv.no?
Den er eit veldig godt utgangspunkt når babyen endrer bevegelsesmønster i magen.
Om ein er bekymret skal ein -alltid- ta ein telefon til føden for å høyre :)

Back
Topp