For tidlig svangerskapskontroll?

PrøverPåTredjemann

♡2014♡2023♡
Junibollene 2023
Mailykken 2025
Har fått time hos jordmor om et par dager. Da er jeg 6+0. Det føles altfor tidlig, jeg har jo ikke symptomer engang. Dette er tredjemann, så jeg har heller ikke noen spørsmål. Er det innenfor å be om å flytte timen?
 
Det bør gå helt fint, det er jo bare et tilbud. Føler det er mange som ikke får før sånn uke 12 selv om de vil :smiley-ashamed004 Kanskje lurt å ta det litt før uke 12 så du kan bli henvist til TUL :happy:
 
Det er helt vanlig. Om du søke opp svangerskapskontroller på helsenorge så ser du når de er.
 
Det er helt vanlig. Om du søke opp svangerskapskontroller på helsenorge så ser du når de er.
Jeg ser det står mellom uke 6 og 12, så det stemmer. Men jeg mener jeg har ikke fått innkalling såpass tidlig de to andre gangene. Da ble det rundt uke 9-10. Mulig de har endret rutinene?
 
Det bør gå helt fint, det er jo bare et tilbud. Føler det er mange som ikke får før sånn uke 12 selv om de vil :smiley-ashamed004 Kanskje lurt å ta det litt før uke 12 så du kan bli henvist til TUL :happy:
Ja, henvisning til TUL kan være lurt å få på plass i tide! Det hadde jeg ikke tenkt på. Jeg skal høre med dem i morgen om det er mulig å utsette kontrollen et par uker.
 
Man skal jo ta disse blodprøvene også, pluss legen søker både fødeplass og ultralydtimer, så her fikk jeg beskjed om at uke 7-8 var en fin tid med første kontroll :)
Det kommer kanskje an på hvor man bor, for husker jeg hadde en legetime rundt uke 8, da tok han blodprøver, men de som egentlig gjaldt måtte tas i uke 12, så jeg måtte tilbake igjen :smiley-ashamed004 Her jeg bor er det bare én fødeplass (med mindre man vil reise 2 timer da :p), så den var ikke så viktig. Men å bli henvist til TUL er hvertfall lurt, det tok bare et par dager før jeg fikk innkalling, men det kan jo ta lenger tid på forskjellige sykehus.
 
Jeg ser det står mellom uke 6 og 12, så det stemmer. Men jeg mener jeg har ikke fått innkalling såpass tidlig de to andre gangene. Da ble det rundt uke 9-10. Mulig de har endret rutinene?
De har endret ja for med mitt første svangerskap fikk jeg i uke 8. Skal bare være takknemlig og glad vi får det så tidlig, bedre det tilfelle det er dødt eller utenfor livmoren så de kan ta det før det utgjør fare for oss. :)
 
Jeg tok blodprøver rundt uke 6, hvis jeg ikke husker feil. Er det noen flere jeg må ta nå da? Er 15 uker i morgen.
 
Det kommer kanskje an på hvor man bor, for husker jeg hadde en legetime rundt uke 8, da tok han blodprøver, men de som egentlig gjaldt måtte tas i uke 12, så jeg måtte tilbake igjen :smiley-ashamed004 Her jeg bor er det bare én fødeplass (med mindre man vil reise 2 timer da :p), så den var ikke så viktig. Men å bli henvist til TUL er hvertfall lurt, det tok bare et par dager før jeg fikk innkalling, men det kan jo ta lenger tid på forskjellige sykehus.
Jeg tok også blodprøver i uke 8.. Fastlegen min sa at det gikk helt fint :smiley-ashamed004
 
Åja :p Sikkert greit å høre med legen hva de mener er innenfor da, for de som leser her, så de ikke potensielt må gå to ganger, som jeg gjorde :smiley-ashamed004
Altså, jeg liker jo å tro at jeg kan stole på legen min, men uken etter var jeg på en privat ultralyd og hun som utførte ultralyden (gynekolog) sa at det skal bli tatt i uke 12, så nå forventer jeg egentlig at jeg må ta det på nytt :smiley-ashamed004
 
Altså, jeg liker jo å tro at jeg kan stole på legen min, men uken etter var jeg på en privat ultralyd og hun som utførte ultralyden (gynekolog) sa at det skal bli tatt i uke 12, så nå forventer jeg egentlig at jeg må ta det på nytt :smiley-ashamed004
Er så irriterende at helsepersonell sier forskjellige ting hele tiden :rolleyes: Helsestasjonen min visste ikke engang om at UL i uke 12 ble innført da jeg var gravid, så de nektet å henvise. Det var den ene positive tingen med at jeg dro til legen i uke 8, han hørte på meg og henviste :smiley-ashamed004
 
Er så irriterende at helsepersonell sier forskjellige ting hele tiden :rolleyes: Helsestasjonen min visste ikke engang om at UL i uke 12 ble innført da jeg var gravid, så de nektet å henvise. Det var den ene positive tingen med at jeg dro til legen i uke 8, han hørte på meg og henviste :smiley-ashamed004
Oida! Greit nok at det er en ny greie, men det har da vært en greie et par år alt!
 
Oida! Greit nok at det er en ny greie, men det har da vært en greie et par år alt!
Dette var i august / september 2022, og september ble det innført for alle på Vestlandet. Dette fikk jeg vite av jordmor på privat TUL i august. Men det ble jo vedtatt i 2020! Tok dessverre enda lenger tid andre steder i landet. Håper virkelig at det er kapasitet overalt så alle får det nå
 
Jeg var også til legen min (for en annen grunn) i uke 8 og tok blodprøver når jeg først var der. Fikk da beskjed om å begynne å ta d vitamin i uke 12 og jern i uke 18, så hun klarte tydeligvis å se hva jeg ville ha behov for ut ifra svarene noen uker tidligere enn uke 12. Vil tro erfarne leger klarer det:think005 Regner med legen min hadde sagt det hvis det var for tidlig i uke 8 :smiley-ashamed004
 
Jeg var også til legen min (for en annen grunn) i uke 8 og tok blodprøver når jeg først var der. Fikk da beskjed om å begynne å ta d vitamin i uke 12 og jern i uke 18, så hun klarte tydeligvis å se hva jeg ville ha behov for ut ifra svarene noen uker tidligere enn uke 12. Vil tro erfarne leger klarer det:think005 Regner med legen min hadde sagt det hvis det var for tidlig i uke 8 :smiley-ashamed004
Hmm, kanskje fordi du lå litt lavt allerede da? Kanskje man blir tappet en del i første trimester, og at det er derfor noen venter til uke 12? :scratch Jeg hadde masse av alt i uke 8 og 12, men da jeg tok noen ekstra prøver sammen med glukosetesten, var jernet veldig lavt, så det var flaks at det ble sjekket :smiley-ashamed004
Nå googlet jeg, finner bare at det er blodprøve ved første kontroll / i første trimester. Men fant tilfeldigvis dette (se tabell under ferritin): https://blodsjekk.no/svangerskapskontroll-og-blodprover-hva-anbefales/
 
Jeg var også til legen min (for en annen grunn) i uke 8 og tok blodprøver når jeg først var der. Fikk da beskjed om å begynne å ta d vitamin i uke 12 og jern i uke 18, så hun klarte tydeligvis å se hva jeg ville ha behov for ut ifra svarene noen uker tidligere enn uke 12. Vil tro erfarne leger klarer det:think005 Regner med legen min hadde sagt det hvis det var for tidlig i uke 8 :smiley-ashamed004
Jeg fikk også beskjed om å starte med jern fra uke 18 :smiley-ashamed004 Du kan se prøveresultatene dine om du logger inn på fürst så det gjorde jeg. Jern lå på 30 som var innafor, men helt i nedre referanseområde.
 
Back
Topp