For tidlig fødsel

Novo

Glad i forumet
Desemberskatter 2016
FebbisBebbis2021 ❄️
☀️Påskeliljene 2026☀️
♡ Babymais2026 ♡
Jeg har en følelse av at lillesøster vil komme noe før tiden (et par dager eller uker før). Jeg har mange smertefulle kynnere som per nå ikke gjør noe med livmorhalsen men jeg har født før og kan ikke tro at dette blir helt ubetydelig. Anyways gyn fortalte om når barn fødes for tidlig bla ved infeksjoner, flere barn, mye vann mv. Alt det hun nevnte virket usannsynlig som årsak hos meg, og jeg håper jo på å gå fulle tiden men det fikk meg til å tenke; hvorfor fødes noen for tidlig

Dere som har født tidligere enn termindatoen, om det så er dager eller uker; fikk dere noe info i ettertid om hvorfor det skjedde?

Jeg fødte nesten 5 uker for tidlig sist. Ingen spesiell grunn til det som jeg vet om.
I min familie føder alle tidlig. De holder seg inne til max 3 uker før termin og jeg kom selv mye for tidlig, de er litt uenige om hvor tidlig. Fra 1,5 til 2,5 mnd.
Jeg sa hele svangerskapet at han kom til å komme en mnd før :dead: Men han var klar, litt liten bare. Henta seg fint inn igjen og har ligget fremme i utvikling hele veien.
Sier det samme denne gangen. Fått innvilget keisersnitt i uke 36 /37 pga dette om alle målinger ser bra. Så vi slipper hastesnitt. Tror hun allerede er ute jeg da :dummy::dummy:

At et svangerskap skal vare 40+3 er jo bare et snitt-tall e har kommet frem til. Det er en grunn til at det regnes som normalt å føde både tre uker før og to uker etter termindatoen.

Min første ble født 38+0. Ikke noen spesiell grunn, men det var jo godt innenfor hva som regnes som å være født til normal tid.

Oftest er det ikke noe spesiell grunn og man vet jo fortsatt egentlig ikke hva som setter en fødsel i gang! Jeg synes det er utrolig spennende (og nervepirrende!) at baby bestemmer dette selv av ukjente årsaker utenfor vår kontroll. Det er variasjon på nesten fem uker mtp hva som er normal svangerskapslengde, og det er mye! Genetikk spiller inn og man er mest lik seg selv. Jeg fødte nesten tre uker før sist og har på følelsen at det blir slik denne gangen og, men ikke godt å si! Blir hvert fall en stk utålmodig fødekvinne om jeg nå må gå to uker over :hilarious:

Jeg har gått på overtid med begge guttene, og tror nok at jeg går litt over nå også.
Kjenner ei som gikk 8 dager over termin med første, og så fikk hun3 uker før tiden med nummer to og gikk noen dager på overtid igjen ned nummer 3, så tror det er veldig individuelt fra hvert svangerskap.
Er jo egentlig mer uvanlig å føde akkurat på termindatoen enn det er å føde ett par dager før eller etterpå.
Det kalles jo innenfor termin hvis barnet kommer mellom uke 37-42:-)

Jeg fikk førstemann 2 uker før termin, og nestemann et par dager over termin, så her var det ulikt fra barn til barn. Ingen tegn før fødsel. Kan tro jeg var lei på slutten med nummer 2 da både jeg og jordmor trodde hun ville komme før termin:D

Sniker.

Min første kom 6,5 uke før termin. Vet ikke grunnen.
Min andre kom 10 dager før termin, som er helt normalt.

Barn født fra uke 37+0 er født «til termin» :)

Min første kom i uke 23+ 2 hun levde i 7 uker . Gutt 2 kom i uke 38+6 er snart 5 år .. no i uke 34 no på tirsdag hun er fortsatt i magen ❤️ Men tror hun kommer slutten av januar / mulig 3 februar

Back
Topp