For streng ang røyking?

Solstråle

Andre møte med forumet
Hei!

Jeg er veldig i mot å utsette barna mine for røyking.
Har sagt at bestemor ikke kan røyke når hun er barnevakt etter at baby kom hjem fra henne og det luktet røyk av h*n.
For min del er det mange som ikke respekterer og kritiserer meg fordi jeg er streng på dette. Har forsøkt å forklare meg å henvise til forskning, men blir bare avvist.

Jeg lurer på hvordan holdningene rundt dette er hos andre familier?

Æsj. Jeg hadde heller ikke tillatt røyking rundt barna mine. Bare det å røyke i 2021 er jo helt utrolig spør du meg:wideyed:
Da får hun velge om hun vil røyke eller om hun vil være barnevakt. Får ta seg nikotintyggis de timene hun skal passe barnebarnet sitt. Det hadde vært et krav herfra.

Edit: redigert skriveleif :hungover:

Last edited:
Er det folk som røyker inne fortsatt:eek: Søstera mi og mannen røyker, men aldri inne. Når de en sjelden gang var barnevakt før i tiden for min eldste, så sa jeg aldri noe på røykinga ettersom det var ute. Da hadde hun blitt dritsur:P

Jeg hadde aldri latt noen røyke innendørs med mine barn. Jeg godtar det faktisk ikke for egen del heller. Nei, jeg synes ikke det er strengt. Røyking er veldig kreftfremkallende og irriterer luftveiene også æ, særlig for de med sensitive luftveier. De som røyker kan etter min mening gå ut og røyke. Skal de passe dine barn tenker jeg det må være et krav.

Svigermor røyker. Hun røyka under kjøkkenvifta før, men med barnebarna sluttet hun. Hun vil ikke de skal vite at hun røyker. Og fakrisk har de vært 10-12 år gamle før de oppdaget det. Hun går ut, og vekk så de ikke skal se henne. Hun lukter jo likevel men det har de ikke reagert på. (det skal sies da. Vi bort 40 min unna så treffes ikke så ofte. Men da bor vi hos henne eller hun hos oss)

Du er ikke for streng. Bestemor kan røyke ute og vaske hender når hun er sammen med barnebarn

Mener du at hun ikke kan gå ut å ta en røyk når hun har barnebarn eller at hun ikke får røyke inne?
Det er for strengt om du ikke godtar at hun går ut for å ta en røyk, men det er helt greit å si at mitt barn får ikke være der om du røyker inne når vi er der.

Vi ønsket ikke at barna skulle oppholde seg i hus hvor det blir røkt inne, og tillot ikke at noen holdt barna før etter halvtimen etter de hadde røkt. Pga det er gjerne røyk i pusten en stund etter de har røkt.

Hvis moren din passer barnet ditt en helt dag, kan det nok bli for vanskelig for henne å ikke røyke så lenge. Kanskje hun kan røyke ute og holde fysisk avstand til barnet en liten stund etter at hun har røkt. Røyklukt av barnet kan vel kanskje også komme av å ha sittet inn til henne og hun har røyklukt på seg?

Hei!

Jeg er veldig i mot å utsette barna mine for røyking.
Har sagt at bestemor ikke kan røyke når hun er barnevakt etter at baby kom hjem fra henne og det luktet røyk av h*n.
For min del er det mange som ikke respekterer og kritiserer meg fordi jeg er streng på dette. Har forsøkt å forklare meg å henvise til forskning, men blir bare avvist.

Jeg lurer på hvordan holdningene rundt dette er hos andre familier?
Du er absolutt ikke for streng! Jeg er helt enig med deg og har det slikt selv. Her får de ikke vape i bil engang med vindu åpent når hun sitter på. Stå på ditt. Det kan faktisk være like farlig å sitte i et rom med røyk, som å røyke det selv.:shifty:

Svigermor røyker under viften når vi ikke er der.
Når vi skal dit lufter hun ordentlig før vi kommer og røyker ikke inne den dagen vi kommer.
Når vi er der går hun ut.

Så lenge de røyker ute uten barna i till seg så går det jo greit. Men husk at røyklukt smitter. Så selv om Hu ikke røyker når barna er der så kan lukta fortsatt sitte i klærne. Jeg er eks røyker og kjente det selv da hvor mye det smitter og enda mer nå. Mannen lukter jo røyk etter å ha vært ute med en kompis som røyker. Alle jakkene i gangen lukter litt røyk etter at han har vært her. Men han røyker altid ute og gjør det hjemme hos seg selv også.

Takk for alle svar!

Hun røyker under vifta eller ute.
De hadde vært ute den gangen jeg kjente røyklukt av barnet vårt. Jeg har sett henne stå å blåse røyk rett i ansiktet på barnebarnet sitt som har astma når de har vært ute. Syns ikke det er greit uansett hvilket barn det er!
Barnet vårt er i en alder der h*n ikke kan forlates alene. Når hun passer er det 2-3 timer å h*n er våken. Vet ikke hvordan hun skal passe på og samtidig unngå passiv røyking/vifterøyking. Det virker også som hun tror at passiv røyking ikke er skadelig, så jeg håper jo at dette kanskje kan endre holdningen hennes.
Syns det er vanskelig da dette er svigermor å jeg ikke har lyst å starte noen konflikt/lage dårlig stemning:(

Hadde vært uaktuelt å ha barna mine der om det ble røyket inne. Kan ikke si så mye på det om hun røyker ute, men da må en jo gjøre det mens barnet er ute med en siden barnet er for lite til å være alene inne.
Har selv en i familien som røyker. Han sluttet med det inne da det kom barnebarn, men må si jeg er ikke superfan av at han er borti ungene etter en røyk. Velger å ikke være så streng, da. Han har røyket siden han var 14 og nærmer seg 70 så slutter vel ikke nå :hilarious:

Takk for alle svar!

Hun røyker under vifta eller ute.
De hadde vært ute den gangen jeg kjente røyklukt av barnet vårt. Jeg har sett henne stå å blåse røyk rett i ansiktet på barnebarnet sitt som har astma når de har vært ute. Syns ikke det er greit uansett hvilket barn det er!
Barnet vårt er i en alder der h*n ikke kan forlates alene. Når hun passer er det 2-3 timer å h*n er våken. Vet ikke hvordan hun skal passe på og samtidig unngå passiv røyking/vifterøyking. Det virker også som hun tror at passiv røyking ikke er skadelig, så jeg håper jo at dette kanskje kan endre holdningen hennes.
Syns det er vanskelig da dette er svigermor å jeg ikke har lyst å starte noen konflikt/lage dårlig stemning:(
Om det er svigermor eller mor din spiller ingen rolle, du har lov å si nei eller varsle fra. Om hun blåser rett i ansiktet til andre, ville jeg ikke latt henne passe barnet mitt. Vettu hva.:shifty:

Svigermor røyker inne. Mini er 1,5år og har vært hos henne maks 5 ganger sikkert det siste året. Ventet 6-8 mnd før vi tok han med inn til henne i det hele tatt, med krav om utlufting først. Pga helsen hennes valgte vi å la han være med på korte besøk med sjeldne mellomrom. Jeg besøkte henne ikke hele svangerskapet pga røyken. Samboer sin familie synes vi oppførte oss tullet. Jeg har nok påvirket han der, for han har ikke brydd seg særlig om røyklukt før han traff meg.

Røyklukt setter seg utrolig raskt og er nok vanskelig å unngå hvis hun røyker fast. Men hun bør klare unngå å røyke rett oppi unger.

Back
Topp