For mye vit A!

SiljetH

Flørter med forumet
Jeg har i 2 uker nå tatt omega 3 kapsler + vitamintilskudd og folat. Har egentlig tatt gravidvitaminer før dette. Og i dag oppdaget jeg at det er masse vitamin A i omega 3 kapslene så jeg har fått i meg dobbel dose. Jeg sjekket ut dette i dag fordi jeg leste tilfeldig at for mye vitamin A kan føre til alvorlige misdannelser og fosterskader, så nå er jeg kjempebekymret:-(:-( har fått i meg 750 ug om dagen...

Fant denne siden fra apotek 1 (http://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/vitaminer-mineraler/vitamin-a)
hvor de snakker om en grense på 800 microgram med vit. A som anbefalt daglig mengde for gravide. Selv om du er innenfor den har du nok kanskje fått i deg noe mer enn det fra kostholdet. De opplyser også om at du kan ringe giftinformasjonen for råd.

Takk for info, må ringe legen i morgen. Har det skikkelig fælt!:-( Håper ikke jeg har gjort noe som kan skade den lille...

Du trenger nok ikke bekymre deg :-) men.. tar du omega-3 (som ofte inneholder vit A og D) + folat så holder det massevis, du trenger ikke ta multivitaminer i tillegg :-) bare vær sikker på at omega-3 tilskuddet du tar er fra marine kilder og inneholder fettsyrene EPA og DHA. Omega-3 fettsyren fra vegetabilske kilder heter ALA og har ikke de samme positive effektene på kroppen :-)

Back
Topp