For lite melk og ammete

Sjarmtroll

Glad i forumet
Jeg har ei datter på 12 uker. Jeg har slitt med amming i ca 2 uker nå. Mistet melkeproduksjon like før jeg fikk menstruasjon og vel ei uke etter det er ferdig, er enda ikke produksjonen tilbake. Jeg har prøvd å amme hypping og pumpe meg etter hver amming for å tømme brystene helt, både natt og dag.

Jeg har også fått Oksytocin nesespray av legen, men det hjelper bare utdrivningsrefleksen såvidt jeg har forstått. I tillegg har jeg bestilt hjelpebryst for å se om det kan hjelpe.

Nå har jeg kjøpt ammete, Kloster sin, og lurer på om dere har erfaring på hvor lang tid det kan ta før det virker? Jeg vil virkelig fortsette å amme, det er så styr med flaske :( er det eventuelt andre ting jeg også kan prøve?
 
Helst ikke gi flaske. Viktig å stimulere ofte og også lenge pr bryst. Bruk gjerne pumpe i tillegg om inne barnet vil die nok.

Nok søvn og hvile og vann
Havregryn
Vørterøl
Alkoholfritt øl
 
Hei!

Dessverre virker ikke amme-te direkte på produksjonen, og mange ammehjelpere anbefaler faktisk å ikke bruke det, da det ofte stresser mor mer, fordi hun tenker det skal hjelpe, også gjør det ikke det.
Det vil i beste fall får deg til å slappe av litt, noe som vil hjelpe melkeproduksjonen.

Det beste du kan gjøre, gjør du alt; pumpe etter babyen har diet, stimulere brystet før babyen skal die, og amme på natten.

Dårlig selvtillit er dessverre ammingens verste fiende, og jo mer man tenker at man ikke fikser det, eller at man har for lite melk, jo mindre melk får man.

Går babyen ned i vekt og/eller har tørre bleier?
Det er nemlig de eneste indikasjonene på at du har lite melk.
Tump pumpe, myke bryst, at du ikke føler utdrivningsrefleksen, at brystet ikke lekker, urolig baby osv, er ikke alene tegn på tomt bryst, eller lav produksjon.

Jeg synes du skal lese litt her:
http://www.emmapickettbreastfeedingsupport.com/twitter-and-blog/low-milk-supply-101

Bruk amme-te om du føler for det, men ikke tenk at dette er noe quick fix, for det er det dessverre ikke. :/

Du er kjempeflink som står på og prøver, men husk at det ikke er noe nederlag å måtte bruke erstatning, enten hele tiden, eller ved siden av ammingen.
"Flaskestyret" løser seg ved å kjøpe en sterilisator til mikrobølgeovnen. ;)
Da kan (evt.) partneren din mate også, og du vil få masse nærhet ved flaskemating også, selv om jeg absolutt skjønner at du vil fortsette med ammingen.

Håper det ordner seg for deg! <3
 
Takk for tips!

Jeg merket at hun fikk for lite da bleiene ofte var tørre, om natten kunne bleiene være tørre i 12 timer. Hun gikk ned fra 5500gr til 5220gr på noen dager, så pratet med fødeavdelingen da det var helg, og fikk beskjed om å begynne med MME. Alle tegnene på for lite melk var der.

Jeg håper virkelig at ammeteen kan hjelpe noe, om så bare å slappe av. Jeg prøver alt for at det skal fungere, så siden jeg fikk tips av helsesøster om å prøve, så tenkte jeg det kunne hjelpe.

Jeg hører alle sier det ikke er et nedelag, og jeg er enig, men blir lei meg når det for det første er så mye fokus på dette med amming. Og aldri har hørt helsepersonell (for eksempel jordmødre etter fødselen) fortelle at det er helt greit ty til MME, med mindre man aldri får melk :( i tillegg føler jeg selv at jeg VIL amme så intenst og det hjelper nok ikke.

Takk for gode ord og tips då langt, skal prøve å følge disse så godt jeg kan. Funker det ikke etter disse tingene jeg prøver nå (i tillegg til hjelpebrystet jeg har bestil), får det bare funke å delamme og må bli vant til tanken på det :)
 
Last edited:
Jeg mistet melka etter 4 uker med første og 8 uker med andre. Måtte gå over til flaska. Var absolutt ingen problem, får man ikke til å amme så må man ikke stresse seg halvt ihjel. Mye bedre at mor og baby er fornøyd med flaske enn misfornøyd og sliten av å prøve å få til amming. Lykke til!
 
Jeg mistet melka etter 4 uker med første og 8 uker med andre. Måtte gå over til flaska. Var absolutt ingen problem, får man ikke til å amme så må man ikke stresse seg halvt ihjel. Mye bedre at mor og baby er fornøyd med flaske enn misfornøyd og sliten av å prøve å få til amming. Lykke til!

Jeg forsøker å ikke stresse med det og har høvelig begynt å innse at jeg ikke kan amme. Ingenting jeg prøver hjelper på produksjonen. Det er bare synd flaske er styrete og jeg ville trivdes mer med amming da det (for meg) er mye mer avslappende enn å koke vann, måle opp, koke utstyret. Spesielt på natten da jeg sliter med å sove etter jeg har stått opp for å lage flaske. Ammingen (da jeg kunne fullamme) gjorde at jeg kunne slappe av mer. Trives ikke med flaske fordi det er upraktisk, men må nok innse at slaget er tapt :(
 
Et tips for at det blir mindre styr om natten: bruk de ferdigblandede erstatningene på kartong! De kan du gi som de er/ i romtemperatur/uten å varme, så da trenger du jo ikke å våkne i like stor grad.
Eller du kan koke vann om kvelden, måle opp og ha på termos og ha ferdig mengde pulver klart sånn at du bare kan riste flasken ved senga.

Så kanskje det blir lettere for deg å sovne igjen, hvis det blir sånn at du må flaskemate. Lykke til :)
 
ImageUploadedByBV Forum1460961565.535575.jpg
Tre gylne regler for melkeproduksjonen er:

1. Jo mer melk du lar barnet tar, jo mer melk lager du. Melkeproduksjonen reguleres etter hvor stor etterspørsel det er etter melken, i tillegg til hormonet prolaktin. Når melken tas ut av brystet, er det et signal til kroppen om å lage mer, og slik fungerer det. Jo mer melk du tar ut av brystet, jo mer melk vil kroppen produsere. Optimalt sugetak og en god ammestilling vil hjelpe barnet å tømme brystet godt (skjønt, tomt blir det jo aldri, det er omtrent 10-20 % igjen etter at barnet har spist det ”tomt”).

2. Jo oftere du legger barnet til brystet og stimulerer hormonproduksjonen, jo mer melk lager du. I tillegg til mengden melk som tas ut, spiller også hyppigheten på ammingen en rolle. Legger du barnet til (eller håndmelker/pumper) hyppigere, vil dette øke produksjonen av prolaktin, som igjen er med på å øke melkeproduksjonen. Antall måltider varierer fra barn til barn, og i perioder kan det bety minst 10-15 ganger i døgnet.

Etter hvert som barnet vokser, og det trenger mer melk, kan du merke at barnet har økeperioder. I perioder kan du også merke at barnet er veldig urolig på kveldstid og vil die meget hyppig, noe som ikke er uvanlig.

3. Jo lengre tid du lar barnet ligge ved brystet og stimulere hormonproduksjonen, jo mer melk lager du. Når barnet ligger til brystet (eller man håndmelker/pumper) stimulerer dette hormonet som produserer melken, prolaktin.Lenger tid ved brystet per døgn øker mengden prolaktin i kroppen din, som igjen øker melkeproduksjonen. Men, noen barn er veldig raske og noen mødre oppretter og opprettholder en rikelig melkeproduksjon selv om barnet dier bare 5-10 minutter hver gang.

Disse tre gylne reglene er til sammen med på å regulere hvor mye melk kroppen din produserer. Og husk – melkeproduksjonen er svært individuell og må anpasses hver enkelt mor og barn par. De fleste flergagsfødende kan beskrive forskjellige ammemønster, hyppighet og lengde.


(Hentet fra ammegruppen)
 
Jeg forsøker å ikke stresse med det og har høvelig begynt å innse at jeg ikke kan amme. Ingenting jeg prøver hjelper på produksjonen. Det er bare synd flaske er styrete og jeg ville trivdes mer med amming da det (for meg) er mye mer avslappende enn å koke vann, måle opp, koke utstyret. Spesielt på natten da jeg sliter med å sove etter jeg har stått opp for å lage flaske. Ammingen (da jeg kunne fullamme) gjorde at jeg kunne slappe av mer. Trives ikke med flaske fordi det er upraktisk, men må nok innse at slaget er tapt :(
Det er ei som ene og alene anbefaler alle å gå over til flaske til her inne - uansett. Bare grunnet at hun selv gjorde det. Og det er det eneste hun svarer/skriver her inne.
Dersom du ønsker å amme, råder jeg deg å ta kontakt med ammehjelper, så slipper du å stå i det alene :)
 
Vis vedlegget 172496
Tre gylne regler for melkeproduksjonen er:

1. Jo mer melk du lar barnet tar, jo mer melk lager du. Melkeproduksjonen reguleres etter hvor stor etterspørsel det er etter melken, i tillegg til hormonet prolaktin. Når melken tas ut av brystet, er det et signal til kroppen om å lage mer, og slik fungerer det. Jo mer melk du tar ut av brystet, jo mer melk vil kroppen produsere. Optimalt sugetak og en god ammestilling vil hjelpe barnet å tømme brystet godt (skjønt, tomt blir det jo aldri, det er omtrent 10-20 % igjen etter at barnet har spist det ”tomt”).

2. Jo oftere du legger barnet til brystet og stimulerer hormonproduksjonen, jo mer melk lager du. I tillegg til mengden melk som tas ut, spiller også hyppigheten på ammingen en rolle. Legger du barnet til (eller håndmelker/pumper) hyppigere, vil dette øke produksjonen av prolaktin, som igjen er med på å øke melkeproduksjonen. Antall måltider varierer fra barn til barn, og i perioder kan det bety minst 10-15 ganger i døgnet.

Etter hvert som barnet vokser, og det trenger mer melk, kan du merke at barnet har økeperioder. I perioder kan du også merke at barnet er veldig urolig på kveldstid og vil die meget hyppig, noe som ikke er uvanlig.

3. Jo lengre tid du lar barnet ligge ved brystet og stimulere hormonproduksjonen, jo mer melk lager du. Når barnet ligger til brystet (eller man håndmelker/pumper) stimulerer dette hormonet som produserer melken, prolaktin.Lenger tid ved brystet per døgn øker mengden prolaktin i kroppen din, som igjen øker melkeproduksjonen. Men, noen barn er veldig raske og noen mødre oppretter og opprettholder en rikelig melkeproduksjon selv om barnet dier bare 5-10 minutter hver gang.

Disse tre gylne reglene er til sammen med på å regulere hvor mye melk kroppen din produserer. Og husk – melkeproduksjonen er svært individuell og må anpasses hver enkelt mor og barn par. De fleste flergagsfødende kan beskrive forskjellige ammemønster, hyppighet og lengde.


(Hentet fra ammegruppen)

Jeg har i to og ei halv uke ammet ca hver 3. time og pumpet 1-2 ganger i mellom der. Jeg vet jeg ikke burde gi flaske da hun blir mett og kan vente flere timer til hun vil spise igjen, men med vektnedgang må jeg bite i det sure eplet.
Hun nekter også å suge hvis det er "tomt" (at hun ikke får ut mer). Jeg håper på å få hjelpebrystet jeg har bestilt da det kan hjelpe på stimuleringen til melkeproduksjon.

Nå har ikke vi ammehjelp i byen jeg bor, men har vært i kontakt med fødeavdelingen som mer eller mindre bare oppfordret til å slutte og amme. Snakket også med helsestasjonen og helsesøstera jeg har der og jeg tolket det hun sier som "jaja, det er ikke noe å gjøre med". Hun nevnte da at det eneste jeg kunne gjøre var å prøve ammete og pumpe/amme hyppig. Og nå har jeg prøvd det. Jeg ønsker heller ikke gi opp, i hvertfall ikke enda.

Jeg setter pris på oppmuntringen fra deg, så jeg skal fortsette å prøve selv om "alle" mener jeg skal gi opp :)
 
Jeg har i to og ei halv uke ammet ca hver 3. time og pumpet 1-2 ganger i mellom der. Jeg vet jeg ikke burde gi flaske da hun blir mett og kan vente flere timer til hun vil spise igjen, men med vektnedgang må jeg bite i det sure eplet.
Hun nekter også å suge hvis det er "tomt" (at hun ikke får ut mer). Jeg håper på å få hjelpebrystet jeg har bestilt da det kan hjelpe på stimuleringen til melkeproduksjon.

Nå har ikke vi ammehjelp i byen jeg bor, men har vært i kontakt med fødeavdelingen som mer eller mindre bare oppfordret til å slutte og amme. Snakket også med helsestasjonen og helsesøstera jeg har der og jeg tolket det hun sier som "jaja, det er ikke noe å gjøre med". Hun nevnte da at det eneste jeg kunne gjøre var å prøve ammete og pumpe/amme hyppig. Og nå har jeg prøvd det. Jeg ønsker heller ikke gi opp, i hvertfall ikke enda.

Jeg setter pris på oppmuntringen fra deg, så jeg skal fortsette å prøve selv om "alle" mener jeg skal gi opp :)
Gir du henne bunnmelken du pumper ut i tillegg til det hun drikker selv?

Ammehjelper kan svare deg over telefon og mail. Det er jo ikke praktiske ting som å legge til du trenger hjelp til. Kan få masse råd og tips der.

Husk at det er aldri alt eller ingenting når det kommer til amming, ved delamming får barnet i seg like mye antistoffer som ved fullamming. Og vil dra nytte av mm ift forstoppelse og andre ting selv om det får mme i tillegg :)
 
Last edited:
Gir du henne bunnmelken du pumper ut i tillegg til det hun drikker selv?

Ammehjelper kan svare deg over telefon og mail. Det er jo ikke praktiske ting som å legge til du trenger hjelp til. Kan få masse råd og tips der.

Husk at det er aldri alt eller ingenting når det kommer til amming, ved delamming får barnet i seg like mye antistoffer som ved fullamming. Og vil dra nytte av mm ift forstoppelse og andre ting selv om det får mme i tillegg :)

Hun får melken jeg pumper ut også ja :) er ikke mye jeg får pumpet ut, tre-fire dråper etter hun har diet. Hvor lenge bør jeg pumpe etter hun har diet? Pumper ca 5 minutter på hver side etter det ikke kommer mer.

Har vært i kontakt med ammehjelp fra ammehjelpen.no og de sier vel det samme. Det nye de kom med var hjelpebryst som jeg venter på å motta.

Jeg skal fortsette delammingen! Hadde bare lyst å fullamme igjen om det ville la seg gjøre :)
 
Hun får melken jeg pumper ut også ja :) er ikke mye jeg får pumpet ut, tre-fire dråper etter hun har diet. Hvor lenge bør jeg pumpe etter hun har diet? Pumper ca 5 minutter på hver side etter det ikke kommer mer.

Har vært i kontakt med ammehjelp fra ammehjelpen.no og de sier vel det samme. Det nye de kom med var hjelpebryst som jeg venter på å motta.

Jeg skal fortsette delammingen! Hadde bare lyst å fullamme igjen om det ville la seg gjøre :)
Jeg fikk mer ut ved å vente en time etter siste amming. Pumpet i minimum 10 min, ventet i 10-15 min og pumpet på nytt så jeg fikk en ny utdrivningsrefleks.

Er pumpen din i riktig størrelse?

Skjønner godt du vil fullamme, er jo mye mer praktisk :)
 
Jeg fikk mer ut ved å vente en time etter siste amming. Pumpet i minimum 10 min, ventet i 10-15 min og pumpet på nytt så jeg fikk en ny utdrivningsrefleks.

Er pumpen din i riktig størrelse?

Skjønner godt du vil fullamme, er jo mye mer praktisk :)
Da kan jeg prøve det! Kanskje det hjelper :)

Vet du, det vet jeg ikke. Jeg spør kanskje dumt, men hvordan vet man at den er riktig størrelse? Vet bqre jeg har ei MAM manuell pumpe kjøpt på apoteket.
 
Da kan jeg prøve det! Kanskje det hjelper :)

Vet du, det vet jeg ikke. Jeg spør kanskje dumt, men hvordan vet man at den er riktig størrelse? Vet bqre jeg har ei MAM manuell pumpe kjøpt på apoteket.
Ikke dumt :)

ImageUploadedByBV Forum1460983918.219045.jpg
ImageUploadedByBV Forum1460983925.658797.jpg
 
Nå har jeg ikke så lest igjennom alle svarene du har fått, men tipser allikevel: Få i deg drikke! Jeg har slitt med det samme som deg med de to første, men ingen tipset meg om at jeg måtte drikke mer. Var tydelig forskjell når jeg bevisst begynte å få i meg nok væske:)
 
Nå har jeg ikke så lest igjennom alle svarene du har fått, men tipser allikevel: Få i deg drikke! Jeg har slitt med det samme som deg med de to første, men ingen tipset meg om at jeg måtte drikke mer. Var tydelig forskjell når jeg bevisst begynte å få i meg nok væske:)
Kanskje det er der jeg sliter, jeg er sånn som drikker når jeg er tørst, så får forsøke å hive i meg vann med hver anledning jeg har! :)
 
Spør etter Afipran kur, ring nasjonalt ammesenter så har de "oppskiften" og tablettene får du av legen.
Det hjalp her.

Lykke til :)
 
Spør etter Afipran kur, ring nasjonalt ammesenter så har de "oppskiften" og tablettene får du av legen.
Det hjalp her.

Lykke til :)
Åh, tusen takk! Skal snart på 3mnd-kontroll, så da skal jeg spørre legen om Afipran-kur og om dette kan være aktuelt for meg!
 
Back
Topp