For lite melk? Delammer med mme, hva gjør jeg videre?

Skal jeg fortsette å prøve å øke melkeproduksjonen eller gå helt over til mme?

• Prøve videre med melkeproduksjonen

Votes: 8 88,9%
  • Spare kreftene, gå helt over til morsmelkerstatning.

Votes: 1 11,1%

• Antall som har svart
    9

Lilledrøm0525

Andre møte med forumet
Hei! Jeg er førstegangsmamma og har en baby på snart 4 uker. Har pcos. Jeg slet med å få igang ammingen på sykehuset så jeg fant fort ut etter jeg kom hjem at delamming måtte bli løsningen. Da ble det mme og har pumpet vedsiden av. Har hele veien følt at han er mye mer sulten enn hva jeg klarer å pumpe ut, og får jeg han til å die er han enten veldig utålmodig eller så vil han ha mer uansett hvor lenge han har ammet.

En liten periode etter vi kom hjem fra sykehuset hadde jeg rikelig med melk når jeg pumpet, hadde da en håndpumpe. Fikk tak i elektrisk pumpe og har brukt den et par uker nå, men har i takt med tiden fått ut mindre og mindre melk! Gikk fra over en dl per pumping til 30-50 ml og jeg pumper ca hver 4 time. Veldig slitsomt å bruke tid og ressurser på pumping når jeg bare får ut 1/3 av hva han spiser...

Noen som har opplevd det samme som evt har noen råd på hva jeg skal gjøre videre? Jeg vurderer om jeg skal prøve mer eller gi opp og gå helt over til bare mme...

Jeg hadde det på samme måte med sønnen min. Ville gjort et forsøk på «powerpumping» i noen dager før du ga deg. Jeg pumpet eller ammet annen hver time hele døgnet i ukesvis og gjorde powerpumping hver kveld. Ammet frem til 8 mnd, men måtte hele tiden gi mme ved siden av. Ammer/pumper du på natt? Det som øker produksjonen mest. Og hvor lenge pumper du om gangen?

Får en ny baby i juli, bestemt meg for at hvis jeg ikke får til amming innen et par mnd skal jeg gi meg. 8 mnd var altfor lenge sist.

Husk at han sannsynligvis får ut mer av puppen enn du får ut ved pumping.

Jeg hadde det på samme måte med sønnen min. Ville gjort et forsøk på «powerpumping» i noen dager før du ga deg. Jeg pumpet eller ammet annen hver time hele døgnet i ukesvis og gjorde powerpumping hver kveld. Ammet frem til 8 mnd, men måtte hele tiden gi mme ved siden av. Ammer/pumper du på natt? Det som øker produksjonen mest. Og hvor lenge pumper du om gangen?

Får en ny baby i juli, bestemt meg for at hvis jeg ikke får til amming innen et par mnd skal jeg gi meg. 8 mnd var altfor lenge sist.

Husk at han sannsynligvis får ut mer av puppen enn du får ut ved pumping.
Tja, jeg har lagt merke til at selv ved amming spiser han bare ca 30 ml mindre mme på flaska rett etterpå... Jeg prøver å pumpe på nettene også, hvertfall 1 x iløpet av natta men hva er powerpumping?

Har du sjekket om lille har stramt tungebånd?
Nei, men han sliter ikke med å drikke. Har klart å amme men han holder på bare en kort stund for da virker det tomt. Har da prøv å pumpe mer uten å få ut så mye mer og han har alikevel drukket nesten like mye mme etterpå som han ellers pleier å få...

Tja, jeg har lagt merke til at selv ved amming spiser han bare ca 30 ml mindre mme på flaska rett etterpå... Jeg prøver å pumpe på nettene også, hvertfall 1 x iløpet av natta men hva er powerpumping?
Hvis du ikke ammer også på natt er 1 gang pumping per natt altfor lite for å opprettholde og øke melkeproduksjon. Ville tatt noen netter hvor du ammet annen hver time så vil produksjonen øke betraktelig. Powerpumping er å pumpe 10 min, pause 10 min, også gjøre dette 4 ganger rett etter hverandre. Pumper du begge bryst når du pumper? Og hvor lenge pumper du om gangen?

Hvis du ikke ammer også på natt er 1 gang pumping per natt altfor lite for å opprettholde og øke melkeproduksjon. Ville tatt noen netter hvor du ammet annen hver time så vil produksjonen øke betraktelig. Powerpumping er å pumpe 10 min, pause 10 min, også gjøre dette 4 ganger rett etter hverandre. Pumper du begge bryst når du pumper? Og hvor lenge pumper du om gangen?
Skjønner, med den elektriske pumpa pumpes begge på en gang i 20 min

Nei, men han sliter ikke med å drikke. Har klart å amme men han holder på bare en kort stund for da virker det tomt. Har da prøv å pumpe mer uten å få ut så mye mer og han har alikevel drukket nesten like mye mme etterpå som han ellers pleier å få...
Min slet ikke med å drikke heller, men klarte ikke tømme brystet godt nok og klarte derfor ikke å stimulere produksjonen godt nok :)

Hvor lenge du holder på med begge deler må bli helt opp til deg og hva du opplever at fungerer for at dere skal ha det godt.

Jeg har ammet tre barn, men aldri klart å pumpe ut mer enn 50-60 ml. Babyen får ut mye mer enn en pumpe klarer.

Det fine er at brystet blir faktisk aldri helt tomt, og det produseres ny melk kontinuerlig. Hvis babyen har tålmodighet til å jobbe mellom utdrivelsene, vil det komme nye utdrivelser stadig vekk. Ca. hvert 10-15 min. Det er en fordel å amme fra samme bryst hver gang innenfor 3 timer. Neste gang han skal ha mat etter tre timer fra første gang han tok det ene brystet, bytter du til det andre. Da samler det seg opp mer i det andre, som kan hjelpe med tålmodigheten.

Hvis han ikke har tålmodighet til det, kan du forsøke å få han til å sove etter han har gitt seg, og ikke lenger ønsker å koble seg på. Kan anbefale sjal på de minste. Ha han oppi sjalet, og forsett å amme ham fra samme bryst. Gå rundt mens han henger på om du får det til. Kanskje han kan bli hengende fast på puppen mens han sover? Da vil det komme nye utdrivelser stadig vekk mens hans sover, så lenge han «patter» litt på brystet mens han sover. Hvis du ikke får til å amme i sjal kan du prøve å gå rundt mens du ammer. Babyene kobler seg oftere på da. Når han sover kan du sette den ned, og forhåpentligvis henger han på en stund mens han sover.

Hvis du får trent opp tålmodigheten hans, til å tåle å henge der mellom de store utdrivelsene, får du gjerne gjort en del med produksjonen også.

Et annet tips er å bruke hjelpebryst. Da gir du ikke morsmelka eller erstatningen via flaske, men via hjelpebrystet som er en beholder med en slange, hvorpå slangen er festet til brystet ditt. Med førstefødte min brukte jeg dette i en måned fra hun var 3 mnd til nesten 4 mnd, til jeg hadde både økt hennes tålmodighet ved brystet og egen produksjon. Du kobler da til babyen til brystet med slangen i munn samtidig. Hvis babyen mister tålmodigheten, kan du åpne opp slangen ved ikke lenger å klemme av denne. Viktig å klemme av og slippe opp litt med jevne mellomrom, for å etterligne brystet hvor strømmen ikke er jevn. Ungen må jobbe litt for det. Ved bruk av hjelpebryst stimulerer babyen brystet hele tiden, samtidig som han får mat. Virkelig vinn-vinn!

Det er litt kronglete å bruke det, men min opplevelse var at det var verdt det. Ammet første så ofte hun ønsket til hun var tre år (fikk god hjelp med produksjonen av hennes 1 år yngre bror). Har ikke trengt å bruke den siden den gang. Tredjemann nå sover på puppen og spiser hele dagen ca. fra 09.30 til 13.30. Så spiser og sover han litt innimellom på kvelden og gjennom natten med liggende amming. Om nettene sover han fint uten puppen i munn. Vi har droppet smokk denne gangen. Vil heller at han skal stimulere brystet når han har sugebehov. Bra for hjernens utvikling er det også : )

Du må også tenke på din egen helse og hva du orker. En glad mamma som gir flaske er mye bedre for sin baby enn en helt utslitt og deprimert mamma som ammer. Jeg personlig ville prøvd ALT og litt mer, fordi det er ikke bare bare å slutte å amme hvis du egentlig har lyst til å få det til.
Har du fått sjekket av fagpersonell om babyen har godt sugetak?

Jeg ammet nr 1 og ammer nå nr 3. Fikk det aldri til med nr 2, og det var veldig vondt å innse at vi måtte over til mme etter noen uker. Prøvde å pumpe i over en måned, men jeg ble helt utslitt av pumping + gi flaske + vaske flaske + om igjen... Samtidig ble det riktig avgjørelse da babyen var mye urolig (vi fant ut etter hvert at han hadde stramt tungebånd og slett derfor også med å drikke fra flaske). Jeg måtte gå hos psykolog i en periode pga ammesorg, og det hjalp veldig.

I dag ser jeg ikke noe forskjell (utviklingsmessig, helsemessig) på barn nr 1 og nr 2. Begge to er friske og raske.

Klippet :) og fullammet :) Tok litt tid etter klipp men kom meg dit :)
Enig med det du skriver her og neste post. Mitt barn hadde også problem med tungebånd og ble klippet og jeg begynte å amme på natt. Fikk aldri nok melk fordi jeg alltid hang litt etter, men klarte å få til kun en flaske mme på kvelden. Men det krevde amming hver time i en periode, også på natt Det går seg til, men da må man amme mye og ofte. En baby på få uker spiser jo gjerne hver/annen hver time det er jo det som er det normale :). Men når de får mme kan de spise hver tredje time, så kommer jo litt an på hva man orker selv også.

Du må også tenke på din egen helse og hva du orker. En glad mamma som gir flaske er mye bedre for sin baby enn en helt utslitt og deprimert mamma som ammer. Jeg personlig ville prøvd ALT og litt mer, fordi det er ikke bare bare å slutte å amme hvis du egentlig har lyst til å få det til.
Har du fått sjekket av fagpersonell om babyen har godt sugetak?

Jeg ammet nr 1 og ammer nå nr 3. Fikk det aldri til med nr 2, og det var veldig vondt å innse at vi måtte over til mme etter noen uker. Prøvde å pumpe i over en måned, men jeg ble helt utslitt av pumping + gi flaske + vaske flaske + om igjen... Samtidig ble det riktig avgjørelse da babyen var mye urolig (vi fant ut etter hvert at han hadde stramt tungebånd og slett derfor også med å drikke fra flaske). Jeg måtte gå hos psykolog i en periode pga ammesorg, og det hjalp veldig.

I dag ser jeg ikke noe forskjell (utviklingsmessig, helsemessig) på barn nr 1 og nr 2. Begge to er friske og raske.
Veldig sant, man skal jo klare å ta vare på både baby og seg selv uten at det skal gå på bekostning av både den fysiske og psykiske helsa. Og som du sier all jobben med pumping er utmattende. Hittil har jeg prøvd å ha han til brystet så lenge han har hatt tålmodigheten til det (ofte med godt sugetak), fortsatte å mate med mme og pumpet etterpå. Og innimellom alt dette skal man vaske flasker og pumpeutstyr, lage mme, bleieskift, og jeg selv må ha tid til å spise og sove så lenge han klarer å sove uten å bli bært...

Jeg vil jo ikke gi opp, men jeg vil ikke slite meg ut heller... kanskje løsningen for meg bare er å amme for en "snack" mens man venter på at mme varmes opp, og bare pumpe når jeg har tid og overskudd til det for å opprettholde en viss melkeproduksjon ‍♀️❤️ er litt sånn det har blitt de siste dagene...

Veldig sant, man skal jo klare å ta vare på både baby og seg selv uten at det skal gå på bekostning av både den fysiske og psykiske helsa. Og som du sier all jobben med pumping er utmattende. Hittil har jeg prøvd å ha han til brystet så lenge han har hatt tålmodigheten til det (ofte med godt sugetak), fortsatte å mate med mme og pumpet etterpå. Og innimellom alt dette skal man vaske flasker og pumpeutstyr, lage mme, bleieskift, og jeg selv må ha tid til å spise og sove så lenge han klarer å sove uten å bli bært...

Jeg vil jo ikke gi opp, men jeg vil ikke slite meg ut heller... kanskje løsningen for meg bare er å amme for en "snack" mens man venter på at mme varmes opp, og bare pumpe når jeg har tid og overskudd til det for å opprettholde en viss melkeproduksjon ‍♀️❤️ er litt sånn det har blitt de siste dagene...
Jeg skjønner deg så godt, jeg slet meg helt ut med pumping og amming i måneder. Jeg var alltid litt bakpå med melkeproduksjon fordi så lenge man også gir flaske så klarer man aldri komme helt i mål med mengde morsmelk. Et alternativ er jo at du dropper mme helt da og bare fullammer. Da kommer jo barnet til å spise mye oftere og stimulerer brystet sånn at det ikke skal ta mer enn et par dager før du har nok melk. Gi det en uke og hvis ikke baby virker fornøyd så dropper du det hele eller gjør en kombo. Hvis du orker så vil jo powerpumping i 3 dager virkelig øke produksjonen.

Hei! Jeg er førstegangsmamma og har en baby på snart 4 uker. Har pcos. Jeg slet med å få igang ammingen på sykehuset så jeg fant fort ut etter jeg kom hjem at delamming måtte bli løsningen. Da ble det mme og har pumpet vedsiden av. Har hele veien følt at han er mye mer sulten enn hva jeg klarer å pumpe ut, og får jeg han til å die er han enten veldig utålmodig eller så vil han ha mer uansett hvor lenge han har ammet.

En liten periode etter vi kom hjem fra sykehuset hadde jeg rikelig med melk når jeg pumpet, hadde da en håndpumpe. Fikk tak i elektrisk pumpe og har brukt den et par uker nå, men har i takt med tiden fått ut mindre og mindre melk! Gikk fra over en dl per pumping til 30-50 ml og jeg pumper ca hver 4 time. Veldig slitsomt å bruke tid og ressurser på pumping når jeg bare får ut 1/3 av hva han spiser...

Noen som har opplevd det samme som evt har noen råd på hva jeg skal gjøre videre? Jeg vurderer om jeg skal prøve mer eller gi opp og gå helt over til bare mme...
Ville spurt en ammehjelper om råd, du finner info på ammehjelpen.no. Tror absolutt det kan løse seg om du er motivert og uten at du sliter deg ut, men tror løsningen er å legge til oftere, mindre MME, og et visst antall med pumping i tillegg. Det kan det være greit å få mer proff veiledning på :)

Jeg vil jo ikke gi opp, men jeg vil ikke slite meg ut heller... kanskje løsningen for meg bare er å amme for en "snack" mens man venter på at mme varmes opp, og bare pumpe når jeg har tid og overskudd til det for å opprettholde en viss melkeproduksjon ‍♀️❤️ er litt sånn det har blitt de siste dagen

Lurer på hvordan det går med deg og babyen nå? Jeg er i akkurat samme situasjon - ammer litt i starten, så mme flaske så pumping ca 5 ganger døgnet for å opprettholde noe melkeproduksjon. E så sliten og veldig lei meg. Baby har dårlig sugetak, vet ikke helt hvordan man går fram med å utrede for stram tungebånd da de på helsestasjon sier - nah, e vel normalt det. Vil ikke heller utsette stakkars unge for unødige ting, men virker at hun jobber så hard de 10 minuttene ved puppen men får lite igjen (det e da melk der, men hun får det ikke ut)

Lurer på hvordan det går med deg og babyen nå? Jeg er i akkurat samme situasjon - ammer litt i starten, så mme flaske så pumping ca 5 ganger døgnet for å opprettholde noe melkeproduksjon. E så sliten og veldig lei meg. Baby har dårlig sugetak, vet ikke helt hvordan man går fram med å utrede for stram tungebånd da de på helsestasjon sier - nah, e vel normalt det. Vil ikke heller utsette stakkars unge for unødige ting, men virker at hun jobber så hard de 10 minuttene ved puppen men får lite igjen (det e da melk der, men hun får det ikke ut)
Hvor gammel er hun og hvor bor du? Etter min erfaring kan helsestasjonen veldig lite om tungebånd.

Hvor gammel er hun og hvor bor du? Etter min erfaring kan helsestasjonen veldig lite om tungebånd.
Baby er 4 uker i morgen. Nå suger hun på skjold, da blir ikke brystvortene klemt i hjæl i hvertfall, men fortsatt slapp suging, blir sliten fort og sovner. Bor I Oslo. Har googlet litt og fant at man kan gå privat til Volvat eller en klinikk som heter Bekken og Barn. Aner ikke hvor man skal asså

Baby er 4 uker i morgen. Nå suger hun på skjold, da blir ikke brystvortene klemt i hjæl i hvertfall, men fortsatt slapp suging, blir sliten fort og sovner. Bor I Oslo. Har googlet litt og fant at man kan gå privat til Volvat eller en klinikk som heter Bekken og Barn. Aner ikke hvor man skal asså
Greit å få det sjekket, vet flere har fått sjekk og klipp på aleris. Ja, dra til bekken og barn, de er veldig bra!

Back
Topp