For lite melk - amme, pumpe, koke, amme, pumpe, koke, amme, pumpe, koke...

Snickers

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
Hvor lenge skal man holde på? Jeg har hatt nok melk, men nå har jeg mistet en del, så må gi bittelitt erstatning i tillegg. Vil forsøke å få opp produksjonen, så pumper og gi ekstra så lenge jeg har. Er det noen som har lyktes med å få opp produksjonen etter å ha mistet litt melk? Leser på ammehjelpen.no at det er svært få kvinner som ikke kan få oppproduksjonen tilstrekkelig, men hvor lang tid skal man gi det? Har holdt på en ukes tid nå, og er fortsatt et tykke fra mål. Føler hele døgnet går med til amming, pumping og koking av flasker. Og hva om jeg slutter å pumpe, vil produksjonen gå ytterligere ned?

Jeg brukte noen dager på å øke produksjonen. Pumpet etter hver gang jeg hadde ammet, pumpet litt ekstra og ammet oftere. I tillegg drakk jeg ammete, spiste havresuppe, cashewnøtter og avokado. Det funket her :) Slitsomt når det står på, ikke lett å finne tid til pumping og koking i en ellers hektisk hverdag! Men fikk råd fra en ammehjelper om å roe ned, hvile så mye som mulig, drikke nok og fokusere på å være et matfat ;) håper det ordner seg for deg :)

Jeg tror produksjonen vil minke om du slutter å pumpe. Hvor mye får du på hvert bryst? og hvor lenge har du pumpet? Jeg pumpet bare i 8 uker, men det var jammen med nok! Følte hele hverdagen min dreide seg om å få ut melk og slik du beskriver det i overskriften. Etter dette gikk jeg over til mme på fulltid. Det tok for mye energi, og hs rådet meg også til å slutte da jeg hadde fødselsdepresjon attpåtil. Er fornøyd med valget jeg tok da. Det jeg prøver å si er at pass på at det ikke tar over livet ditt og at du har energi nok til å mamme og ha et liv utenom pumping :) Jeg vet hvor mye styr det er.

Hvordan vet du at du mistet, bare lurer av nysgjerrighet. Jeg sluttet selv med ammingen fordi hun ble så innmari sint ved puppen :( Jeg har ikke forslag til hvor lenge du skal holde ut, det må du nok kjenne på selv. Men når jeg ser tilbake på tiden nå skulle jeg ønske at jeg hadde holdt ut bittelitt til...

Vurderer også å gi opp nå..
Begynte med mme i jula for at hun skulle legge på seg, og etter det har hun blitt ekstra hysterisk ved puppen.
Har styra med pumping og mme de siste dagene, og kjenner hvor slitsomt det er. Da er det nesten bedre å gi opp og gå helt over på erstatning tenler jeg. Jeg har jo klart å fullamme i to mnd, det er det ikke alle som får til. Og mme er jo like då bra mat som mm egentlig.
Jeg bet ikke helt jeg, men begge deler tærer i alle fall på!
Sent from my LT25i using BV Forum mobile app

Jeg tror produksjonen vil minke om du slutter å pumpe. Hvor mye får du på hvert bryst? og hvor lenge har du pumpet? Jeg pumpet bare i 8 uker, men det var jammen med nok! Følte hele hverdagen min dreide seg om å få ut melk og slik du beskriver det i overskriften. Etter dette gikk jeg over til mme på fulltid. Det tok for mye energi, og hs rådet meg også til å slutte da jeg hadde fødselsdepresjon attpåtil. Er fornøyd med valget jeg tok da. Det jeg prøver å si er at pass på at det ikke tar over livet ditt og at du har energi nok til å mamme og ha et liv utenom pumping :) Jeg vet hvor mye styr det er.
Fikk litt mer i dag enn i går. Fikk nesten 60 på det ene og 40 på det andre. Har alltid hatt mindre på det ene. I går kveld fikk jeg totalt 80, i kveld nesten 100 (det er ganske bra er det ikke?), men det kan også ha noe med hvor lenge det var siden hun hadde spist.

Hvordan vet du at du mistet, bare lurer av nysgjerrighet. Jeg sluttet selv med ammingen fordi hun ble så innmari sint ved puppen :( Jeg har ikke forslag til hvor lenge du skal holde ut, det må du nok kjenne på selv. Men når jeg ser tilbake på tiden nå skulle jeg ønske at jeg hadde holdt ut bittelitt til...
Vet det fordi strålen nesten stod i veggen før. Lille druknet nesten i melk:) Så plutselig la hun ikke på seg noe særlig, ammeinnleggene var ikke lenger tunge av melk og hun ble illsint ved puppen:(

Jeg brukte noen dager på å øke produksjonen. Pumpet etter hver gang jeg hadde ammet, pumpet litt ekstra og ammet oftere. I tillegg drakk jeg ammete, spiste havresuppe, cashewnøtter og avokado. Det funket her :) Slitsomt når det står på, ikke lett å finne tid til pumping og koking i en ellers hektisk hverdag! Men fikk råd fra en ammehjelper om å roe ned, hvile så mye som mulig, drikke nok og fokusere på å være et matfat ;) håper det ordner seg for deg :)
Ah, skal kjøpe ammete i morgen. Spiser mye avokado, men kan jo teste ut havregryn og cashewnøtter også. Takk for tips!

Jeg har! Hadde nesten mista melken etter sykdom, men 1 uke med ammete, pumping hver andre time og pupping døgnet rundt så kom jeg tilbake til normalen. ;) ikke gi opp!

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Vørterøl er faktisk et veldig bra middel :) Om du får 100 ml ut med pumping er jo det utrolig bra! Det kan jo faktisk tyde på at du HAR nok melk nå :) Ellers er det vel amming døgnet rundt som gjelder....

Fikk litt mer i dag enn i går. Fikk nesten 60 på det ene og 40 på det andre. Har alltid hatt mindre på det ene. I går kveld fikk jeg totalt 80, i kveld nesten 100 (det er ganske bra er det ikke?), men det kan også ha noe med hvor lenge det var siden hun hadde spist.
Wow! Høres ut som om du er veldig godt i gang. Det jeg ble fortalt på da jeg søkte ammehjelp på sykehuset var at når man pumper for å øke skal man ikke bli lei om det ikke kommer så mye, det sender bare signaler til kroppen om at det må produseres mer. Så selv om det ikke kommer mot slutten, skulle jeg pumpe de 10/15 min på hvert bryst.

Vet det fordi strålen nesten stod i veggen før. Lille druknet nesten i melk:) Så plutselig la hun ikke på seg noe særlig, ammeinnleggene var ikke lenger tunge av melk og hun ble illsint ved puppen:(

Oi, du får jo ut masse melk! Er du sikker på at du "mister" eller føler du det selv?
Selv hadde jeg ekstremt mye melk før, alltid tunge ammeinnlegg, spruten sto. Det tok slutt med det rett og slett fordi brystet tilpasset seg behovet. Det er ikke mindre melk, men bare en tilpasning.
Lille her ble også rasende ved puppen, jeg trodde jeg hadde mistet melken.
Viste seg at jeg har overproduksjon, som gjorde at hun bare fikk formelk(som har mye sukker i seg), som gir magesmerter. Ikke nødvendigvis luft Så hu hylte etter to minutter amming og nekta å spise mer. Jeg prøvde å pumpe, og fikk ikke ut en ting, kanskje 10-20 ml, så var jo sikker på at nå forsvinner melka, men det var stresset rundt pumping som gjorde at ingenting kom ut omtrent.
Synes det høres ut som du har godt med melk. Mi veier 6,5 kg, og fikk da beskjed at ved hvert måltid (ca 3 time) får de da i seg rundt ca 75 ml. Men det er ingen fasit - de kan få i seg 100 ml det ene, og så 45 ml det neste. Men gjennomsnittlig 75.

Oi, du får jo ut masse melk! Er du sikker på at du "mister" eller føler du det selv?
Selv hadde jeg ekstremt mye melk før, alltid tunge ammeinnlegg, spruten sto. Det tok slutt med det rett og slett fordi brystet tilpasset seg behovet. Det er ikke mindre melk, men bare en tilpasning.
Lille her ble også rasende ved puppen, jeg trodde jeg hadde mistet melken.
Viste seg at jeg har overproduksjon, som gjorde at hun bare fikk formelk(som har mye sukker i seg), som gir magesmerter. Ikke nødvendigvis luft Så hu hylte etter to minutter amming og nekta å spise mer. Jeg prøvde å pumpe, og fikk ikke ut en ting, kanskje 10-20 ml, så var jo sikker på at nå forsvinner melka, men det var stresset rundt pumping som gjorde at ingenting kom ut omtrent.
Synes det høres ut som du har godt med melk. Mi veier 6,5 kg, og fikk da beskjed at ved hvert måltid (ca 3 time) får de da i seg rundt ca 75 ml. Men det er ingen fasit - de kan få i seg 100 ml det ene, og så 45 ml det neste. Men gjennomsnittlig 75.
Jøss.. Har samme utfordringene her, at det virker dom for lite melk. Alltid hatt overproduksjon, så dette er litt nytt for meg.
Ga henne mme tre kvelder, og da la hun endelig på seg, mer enn hun har gjort de siste fem ukene tilsammen! Så følte det underbygget min følelse. Og dessuten også mye kaving og skriking ved puppen - ved hvert måltid! Bare slit..
Men fikk du endret det på noe vis, eller hva gjorde du?

Jøss.. Har samme utfordringene her, at det virker dom for lite melk. Alltid hatt overproduksjon, så dette er litt nytt for meg.
Ga henne mme tre kvelder, og da la hun endelig på seg, mer enn hun har gjort de siste fem ukene tilsammen! Så følte det underbygget min følelse. Og dessuten også mye kaving og skriking ved puppen - ved hvert måltid! Bare slit..
Men fikk du endret det på noe vis, eller hva gjorde du?

Ja, mi gikk opp 500gr i uka, og så plutselig 150 på to uker, så ned 5 gram. Så ble ganske stressa selv, men de strekker seg jo i lengden, så er vanlig å stagnere litt. Som ammehjelpen sa, om de skal gå opp 500 gram i uka videre, det går jo bare ikke rett og slett.

Jeg fikk hjelp av ammehjelpen, og tømte begge brystene med pumpe på morningen. Satt meg ned med musikk og pumpa i 15-20 min på hvert bryst, selvom stråla ikke kom effektivt. Fikk da ut en ca 80 ml per pupp. Så satt jeg henne på brystene, og lot henne suge ut ettermelka- mindre magevondt og hu slutta å hyle. Så intervallammet jeg da, 2 ganger hvert bryst før bytte, og det måtte ha gått minst 3 timer på ett bryst.
Merket bedring av det, for hu begynte å drikke igjen.

Fikk også syntocinon-spray, fordi hun jobber ikke for å få etter-melka nå, hun er så vant til spruten som bare står omtrent, så den er god hjelp her i gården!

Åhhh... Kanskje det var det det var her i gården også, for hun hylskrek ved puppen til slutt og jeg ga bare opp... Vi gikk og fikk hjelp på sykehuset for å øke produksjonen, men da den åpenbart var økt og hun fortsatt ble så sinna, skjønte jeg ikke hva det var.

Ja, mi gikk opp 500gr i uka, og så plutselig 150 på to uker, så ned 5 gram. Så ble ganske stressa selv, men de strekker seg jo i lengden, så er vanlig å stagnere litt. Som ammehjelpen sa, om de skal gå opp 500 gram i uka videre, det går jo bare ikke rett og slett.

Jeg fikk hjelp av ammehjelpen, og tømte begge brystene med pumpe på morningen. Satt meg ned med musikk og pumpa i 15-20 min på hvert bryst, selvom stråla ikke kom effektivt. Fikk da ut en ca 80 ml per pupp. Så satt jeg henne på brystene, og lot henne suge ut ettermelka- mindre magevondt og hu slutta å hyle. Så intervallammet jeg da, 2 ganger hvert bryst før bytte, og det måtte ha gått minst 3 timer på ett bryst.
Merket bedring av det, for hu begynte å drikke igjen.

Fikk også syntocinon-spray, fordi hun jobber ikke for å få etter-melka nå, hun er så vant til spruten som bare står omtrent, så den er god hjelp her i gården!
Hmmm.. Har prøvd fen metoden tidligere jeg og, hjalp litt for en periode, men ikke lenge..
Sprayen har jeg også, ikke veldig hell med den heller.. Hjulpet to ganger; første gang jeg tok den, og i dag morges, etter å ha gitt mme i natt og ikke pumpet på ca åtte timer..
Akk.. Jaja, tror jeg har bestemt meg for å gi opp nå!

Dette var en interessant tråd. Jeg fullammer min jente på 9 uker, men i det siste synes jeg det har blitt mye tull. Hun blir illsint når jeg skal gi henne mat. Suger kanskje i 1 min, før hun hyler til. Sånn holder vi på og hun gulper også masse.. Ofte vil hun ikke ta puppen i det hele tatt :s Synes hun har lagt på seg lite også.. Helsesøster var ikke heelt fornøyd på 6-ukers kontrollen. Da hadde hun gått opp fra 3640 til 4910. Nå 18 dager senere veier hun 5,1. Er ikke dette lite?

Har masse melk, og den kommer fort.. Lurer på om det er det som er problemet, for hvis jeg pumper og gir på flaske spiser hun rolig og fint.

Men hvorfor reagerer hun på dette først nå? Synes det er så rart..

Jeg gav opp det styret når Celina var 4 uker jeg. Det overtok hele hverdagen og alt av kos med baby ble borte.. Det var bare en evig jobb og jeg var så sliten og lei. For ikke å snakke om han på 4 som ble så bortprioritert og ikke fikk noe av det han trengte av mamman sin. Jeg brukte mangfoldige timer i døgnet på amming, pumping og flasking.
Etter jeg gikk over til kun mme fikk jeg en helt ny baby, og en helt ny hverdag! Endelig koste vi oss med babytiden og hadde det fint sammen alle sammen - slik det skal være! :) Aldri angret på det.

Man skal ikke presse seg selv for langt, for det beste for babyen er ikke nødvendigvis en mamma som ammer, når hun er så sliten og lei at all gleden blir borte i maset. Det beste for babyen er en mamma som er tilstede og har det bra sammen med babyen sin! ;-)

Det blir folk av mme barn og!

Sent from my HTC One X+ using BV Forum mobile app

Hmmm.. Har prøvd fen metoden tidligere jeg og, hjalp litt for en periode, men ikke lenge..
Sprayen har jeg også, ikke veldig hell med den heller.. Hjulpet to ganger; første gang jeg tok den, og i dag morges, etter å ha gitt mme i natt og ikke pumpet på ca åtte timer..
Akk.. Jaja, tror jeg har bestemt meg for å gi opp nå!

Den hjalp for en periode her også. Så begynte hun å tulle litt igjen forrige uke. Så jeg tømte en gang, men ammet annenhvert bryst som vanlig. Da ble det noe bedre.
Nå masserer jeg brystet mens hun drikker på det, for da sitter hun litt lengre på brystet.
Har noe luft i magen, men betydelig mindre syns jeg. Ikke den paniske gråten lenger, og hun spiser uten å gråte.

Dette var en interessant tråd. Jeg fullammer min jente på 9 uker, men i det siste synes jeg det har blitt mye tull. Hun blir illsint når jeg skal gi henne mat. Suger kanskje i 1 min, før hun hyler til. Sånn holder vi på og hun gulper også masse.. Ofte vil hun ikke ta puppen i det hele tatt :s Synes hun har lagt på seg lite også.. Helsesøster var ikke heelt fornøyd på 6-ukers kontrollen. Da hadde hun gått opp fra 3640 til 4910. Nå 18 dager senere veier hun 5,1. Er ikke dette lite?

Har masse melk, og den kommer fort.. Lurer på om det er det som er problemet, for hvis jeg pumper og gir på flaske spiser hun rolig og fint.

Men hvorfor reagerer hun på dette først nå? Synes det er så rart..
Jenta mi er 13 uker, og det startet faktisk først ved rundt 8 uker her.
Anbefaler fler å lese den her:
http://ammehjelpen.no/artikkel/69/brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon veldig fin artikkel om det!

Jenta mi hadde gått opp 160 gram på to uker, for så å gå ned 5 gram. Helsesøster fikk meg helt panisk pga dette, for de henger seg veldig opp i kurve. Prata med ammehjelp (som også var jordmor hu jeg fikk tak i) som synes kurven til lille her var kjempefin, og siden de strekker seg så godt (nesten 1 cm i uka her), så er det vanlig at det stagnerer litt.
Så lenge hun har gode tissebleier, og gir kontakt, smiler og ikke virker slapp hadde jeg ikke bekymret meg. :)

Back
Topp