For korte hviler på dagen...

Januarmamma87

Elsker forumet
Januarlykke 2016
Begynner å få rutiner på sovingen til lille, men i det siste har hvilene blitt veldig korte. Vi har 3-4 hviler, den første allerede mellom 8 og halv 9, da er hun trøtt og trenger å sove, men sover ofte ikke lenger enn 40 min. Dette fører til at hun egentlig er trøtt igjen etter en time, og ofte er hun sutrete fra hun våkner. Hvil nummer 2 (som burde vært rundt 11-12), blir derfor i 10-tiden, også den kun 40 min. Tingen er at om jeg triller sover hun lenge (opptil 2 timer), og av og til når hun våkner for tidlig tar jeg henne i bæreselen og da sover hun 1 time til. Hadde hun bare vært uthvilt ville jeg ikke brydd meg, men det er hun ofte ikke.

Noen andre som har dette problemet? Hva gjør dere i så fall? Mener å huske at jeg trillet ekstremt mye med storesøster i samme perioden, men det er ikke alltid jeg har lyst eller tid til å trille for at hun skal få sove..

Her er det sånn at han tenger mindre søvn enn før. Så han sover vel 3 dupper pr dag på forskjellige lengder. Har ikke noen rutine på han fordi jeg holdt på å bli gal med storesøster. De forandrer seg fortere enn mam får fulgt med innimellom. Men jeg gikk jeg tur med han til han begynte å være oppe lengre om kvelden og da kuttet ned på lengden på duppene.

Samme problemet her. Hadde skikkelig gode rutiner før, men etter 3 mnds vaksinen ble alt kluss. Vet ikke om det kunne ha en sammenheng men. Før bare satte jeg vogna ut på verandaen, kobla opp Babycall og gikk inn, så sov hun gode og lange dupper og var uthvilt etter på. Noen ganger måtte jeg tilogmed vekke henne. Men nå må jeg konstant trille, ofte går ikke det heller.

Jo da... kjenner til den. I dag endte det opp med at jeg la meg sammen med henne og da sov hun i 2 timer... Syns også det varierer så veldig. Noen dager kan hun sove til hun er uthvilt, andre ganger våkner hun bare jeg stopper vogna :( det var veldig bra en stund (de første 3 mnd sov hun jo kun på meg..) og så har det gått litt over igjen... kjempevanskelig altså men tror det beste er å bare innfinne seg med at sånn er det en periode og at det går over. Det er vanskelig. Og ikke stresse med rutiner. Vi stresser ikke med rutiner men prøver å følge hennes behov. Prøver også å klare å fortelle meg selv at når man har baby får man ikke tid til annet enn å passe baby.. :)

Våkner når vogna stopper, så det blir for korte dubber og mye trasking på mor... Frustrerende. Hun pleide sove et par timer etter en times tur

Samme opplegget her. Han sover to lurer før 12 og to etter. De varer sjeldent lenger enn 30 min.,men i dag sov han plutselig 2 timer den ene hvilen. Ingen rutine her altså :) han sover ikke lenger av at jeg går tur med han i vogn heller, så må alltid ha bæretøy tilgjengelig (før sov han så lenge vogna var i bevegelse). Prøver å ikke stresse.

Sånn var mini her og, og når jeg er alene halve året ble det litt slitsomt for både han og meg når jeg må levere og hente i Bhg og ut på alle aktiviteter storesøster er med på.
Jeg begynte rett og slett med å legge meg med han til ca samme tid hver dag, og nå har det da gått fra typ samme "rutiner" som dere har, til at han sover fra 10-12.30 og fra 14.30-16.00.
Nå sover han og natta gjennom og våkner ikke før 8 om mårran, så det hjalp jo på dagsovinga når han startet med det og.
I begynnelsen var det en del underholdning, bleieskift, ligge naken osv for å få drøyd tida litt slik at han ble ordentlig trøtt da:p

Her er det sånn at han tenger mindre søvn enn før. Så han sover vel 3 dupper pr dag på forskjellige lengder. Har ikke noen rutine på han fordi jeg holdt på å bli gal med storesøster. De forandrer seg fortere enn mam får fulgt med innimellom. Men jeg gikk jeg tur med han til han begynte å være oppe lengre om kvelden og da kuttet ned på lengden på duppene.
Har lurt litt på om hun trenger mindre søvn, men i går spesielt var hun ikke uthvilt da hun våknet. Sutret fra hun våknet ;-) Rutinene kommer litt av seg selv her, fordi hun klarer maks 2 timer våkentid før det er krise og hun må sove :-P

Samme problemet her. Hadde skikkelig gode rutiner før, men etter 3 mnds vaksinen ble alt kluss. Vet ikke om det kunne ha en sammenheng men. Før bare satte jeg vogna ut på verandaen, kobla opp Babycall og gikk inn, så sov hun gode og lange dupper og var uthvilt etter på. Noen ganger måtte jeg tilogmed vekke henne. Men nå må jeg konstant trille, ofte går ikke det heller.
Ja, vi hadde også gode lange hviler for noen uker siden (selv etter 3 mnds vaksinen), men jeg måtte ut å trille for at hun skulle sove :-) Kanskje det er utviklingsspranget som er i denne alderen? Håper det bedrer seg, jeg rekker liksom ingenting før hun våkner igjen, må velge, enten slappe litt av eller rydde litt i huset :-P Ender opp med å slappe av, og heller ta husryddigen når hun er våken ;-)

Poden vil nesten ikke sove i det hele tatt på dagen med mindre han sover på meg, da sover han lenge. Han kan sovne i vogna på tur detter mye om og men, men våkner så fort vogna er stille. Samme med bilstol, og senga nytter ikke lenger om dagen da han våkner etter ti min uansett. Sover også godt i sjal/sele. Kan ikke trille så altfor mye siden jeg har storesøster heime og hun kan ikke gå i et par timer og jeg er for svak i ryggen til å bære henne i sele så lenge.
Derfor blir han å sove mye på meg når anledningen byr seg og det går ganske fint, virker som det er det Jan trenger, bare ikke alltid like praktisk :P

Her og er det også 3-4 lurer, varierer litt med hvor lenge han sover ved hver lur.

Poden vil nesten ikke sove i det hele tatt på dagen med mindre han sover på meg, da sover han lenge. Han kan sovne i vogna på tur detter mye om og men, men våkner så fort vogna er stille. Samme med bilstol, og senga nytter ikke lenger om dagen da han våkner etter ti min uansett. Sover også godt i sjal/sele. Kan ikke trille så altfor mye siden jeg har storesøster heime og hun kan ikke gå i et par timer og jeg er for svak i ryggen til å bære henne i sele så lenge.
Derfor blir han å sove mye på meg når anledningen byr seg og det går ganske fint, virker som det er det Jan trenger, bare ikke alltid like praktisk :p

Her og er det også 3-4 lurer, varierer litt med hvor lenge han sover ved hver lur.
Hva med søskensete eller søskenbrett? Vi bruker det på lange turer, så storesøster også kan være med på tur hver gang.

Det er kjedelig da. Hu her synes det er kjempe stas med begge deler. Men bruker helst brettet siden hu veier en del.

Håper hun klarer å venne seg til det så det blir enklere å gå turer, men hun har jo vært så bastant på å skulle gå sia hu var 18-19 måneder..

Vi er også inne i en skikkelig rotete periode på søvnfronten. Eneste nattesøvnen som fungerer. Vanligvis sover hun en kort dupp på morgen/tidlig formiddag og neste dupp fra ca kl 12 og den har som regel vært rundt 4 timer. Men nå holder mor snart på å bli gal for nå er de bare masse smådupper med alt fra 15-30 min. Håpe vi kommer i en bedre rytme asap!

Back
Topp