For kaldt ute i vogn

Miss_30

Forumet er livet
Septembergull'17
Når er det for kaldt for babyene å ligge ute i vogn? I dag er det visst -10 her. Jeg får han ikke til å sove på noen annen måte, så i vogna må han.

Jeg har grense på -10. I går var det -12.5 her på ettermiddagen. Da trilla jeg vogna inn på soverommet vårt der det er kjølig[emoji4]

Jeg triller ute, men setter vogna inne i gangen etterpå. Han har tjukk vinterpose md ikke alt for voldsomt med klær nedi. Så holder å åpne posen å brette godt ut. Nappe av han luen. Så sover han godt å lenge inne i gangen:)

-10 effektive kuldegrader er anbefalt til spedbarn og astmatikere. Setter du vogna lunt og har en god pose er det nok ikke noe i veien for å legge han ut i 10-12 minus. Her var det 17-18 minus i går, da satte jeg vogna inn på et rom og luftet godt i forkant. Hadde vinduet på gløtt i mens, så da var det ca rundt 0 grader på rommet.

Jeg triller ute, men setter vogna inne i gangen etterpå. Han har tjukk vinterpose md ikke alt for voldsomt med klær nedi. Så holder å åpne posen å brette godt ut. Nappe av han luen. Så sover han godt å lenge inne i gangen:)
Jeg trilla han inn i gangen i går ettersom jeg ble så usikker på hva som er innafor. Men det blir nok litt varmt for han, også våkner han så lett når jeg prøver å åpne posen, osv. Håpløs liten fyr:p

Jeg tenker at det er vanskelig med en eksakt grense for -10 i sur vind og våt luft er mye kaldere enn -10 i vindstille vær og tørr luft. Noen babyer er varme av seg andre fryser lett. Så her må man også se ann son baby. Husk også at det er lunere nedi vogna enn utenfor. Dvs at -10 ute ikke betyr -10 nedi vogna.

Jeg triller så lenge føre tillater det. Med storebror var jeg ute i -18 i vinter (da var han riktig nok nærmere 8 mnd) trakk posen godt oppover ansiktet hans. Han var hud og varm når vi kom hjem. Var verre med meg...

Jeg har fått beskjed fra hs at han ikke skal ut i vogn når det er kaldere enn -10. Dette fordi at den kalde lufta fryser lungene til bebis så han blir kald innvendig selv om han kjennes varm ut utenpå:oops:... frakting i bilstol mellom bil/hjem/butikk går fint selv om det er kaldere enn 10blå. :D

Her er det -7 Men med effektiv kjøling på -15 Så triller vi ikke ut eller sover ute i dag.
Jeg tenker grensen er når det er opplevd temp på mer enn -10 fram til 6mnd ca.

Jeg har ikkje tenkt så mye på dette med temperatur og trilling, da jeg triller hver dag som med storesøster. Men nå var storesøster eldre når vinteren kom, og tålte også mer. Igår var vi ute i nesten 2t, og når vi kom inn var lillesøster varm og god nede i posen sin. Men, hun var litt vel rolig, nesten så jeg ble bekymret. Hun kviknet raskt til inne i varmen, men det gjør at jeg vil være mer obs! fremover. Etter å ha sjekket yr igår så jeg at det var -15 effektive kuldegrader pga vinden, og det er nok kanskje for mye for de små lungene hennes. Hun var varm og god, men virket likevel litt "medtatt" når vi kom inn.

Hs la ut anbefalingene sine når det kommer til barn og kulde i kommunen her, og den var egentlig litt fin å lese gjennom syns jeg. Det finnes jo ingen nasjonale retningslinjer på dette teamet, men kommunen har utarbeidet noen anbefalinger til bhg og foreldre :)

https://www.trondheim.kommune.no/kulde_sma_barn/

Back
Topp