For kaldt for trilletur?

Sol*

Elsker forumet
Desemberglede 2015
Septemberhjertene 2018
Når synes dere det er for kaldt for å trille ute? Jeg skulle gjerne vært ute med vogna i dag, men kjenner jeg kvier meg litt for å gå ut når det er så kaldt!

Jeg hadde gledet meg til å gå tur med vogna for å komme litt i form igjen, men nå ser det ut til at jeg må vente noen dager :(

Kjenner at jeg lett blir litt bekymret for kald luft denne gangen. Sist holdt vi oss inne når det var under 10 minus.. Her vi bor nå så blåser det voldsomt så da blir det jo fort mange effektive! Så har bare vært ut på trilletur 2 ganger på 1 mnd :O

http://www.klikk.no/foreldre/article533377.ece

Leste nettopp denne. Tror jeg forholder meg til -5 når det gjelder trilleturer. Er ikke ofte vi har det så kaldt her i Bergen, men nå er det faktisk skikkelig kaldt her også!
Har ulldress og voksipose, men disse dagene har jeg hatt ulltepper i posen i tillegg. Synes posen blir så stor og romslig i forhold til den lille babyen.

På trøndelagskysten blåser det bestandig og nå når det er så kaldt har vi stortsett holdt oss inne. Igår løyet vinden og med gode klær, lue og votter i vognposen skulle det være behagelig for mini i vogna og vi drista oss ut i 5-6minus :) Jeg dro over Insektsnettet for å dempe vinden inn til vogna og regntrekket over for å skjerme godt for vinden :) Hadde jeg vært like flink i egen påkledning hadde det vært en fantastisk trilletur :p

Ikke blitt noen trilletur her enda heller. Først var det for mye vind og nå er det for kaldt. Drar ikke på trilletur når det er -10. Redd for den kalde lufta som babyen puster inn.
Håper virkelig på høyere temperaturer neste uke:)

Det som er viktig å huske på er at det kan være skadelig for de små å puste inn kald luft så derfor er det - 10 aktive som er " anbefalt" og det vil tilsvare max -5 med vind. Selvom det er lunt i vognen er luften skarp :/

Fikk høre at barn under to måneder ikke skal ut om det er mer enn 5- og barn over to måneder ikke ut når det er over 10-

Dette er ulempen med vinterbabyer :p
Jeg får nok ta meg en spasertur på egenhånd når pappan kommer hjem fra jobb. Må nesten få i gang denne kroppen etter graviditet, fødsel og et tonn julegodteri :D

Jeg bruker å måle tempen inni vogna med babycall. Og praktiserte med de andre at de sov ute dersom det var plussgrader inni der, det tilsvarte ca 10 minus på gradestokken. Kaldere ble vi inne.

Her er ikke så kaldt for tiden, men jeg velger å ikke ta henne med ut 45 minutter utelek på barneidrett for storesøster i kveld, faren kan heldigvis følge siden storebror ikke skal på fotball, han er syk.

Vi ser an været, særlig i forhold til vind. Men ved -10 blir vi inne. Vil bare si obs i forhold til Voksipose, vi puttet et termometer nedi der for å sjekke - og den er varm!!! Vi måtte virkelig revurdere påkledningen. Sjekker også nakken hans jevnlig, at den er varm og tørr - ikke svett.

Her har vi hatt 18 kalde i dag, så må nok se langt etter noen trilletur enda. Det er synd, for etter to uker på sofaen er hu mor ganske klar for å komme seg ut snart!

Her ligger det på -18 og oppover om dagen så blir bare inn og ut av oppvarmet bil gitt. Er så synd for vesla er veldig glad i å ligge i vogna på tur og både vi og hunden koser oss på trilleturer :)

Her har vi hatt 18 kalde i dag, så må nok se langt etter noen trilletur enda. Det er synd, for etter to uker på sofaen er hu mor ganske klar for å komme seg ut snart!
Samme her! Gleder meg til vi kan bruke vogna og beina når vi skal ut på ærender :)

Vi ser an været, særlig i forhold til vind. Men ved -10 blir vi inne. Vil bare si obs i forhold til Voksipose, vi puttet et termometer nedi der for å sjekke - og den er varm!!! Vi måtte virkelig revurdere påkledningen. Sjekker også nakken hans jevnlig, at den er varm og tørr - ikke svett.

Jeg har ikke fått prøvd ut voksiposen enda. Men har lurt veldig på hva jeg skal kle på nurket når hun skal ligge i
den!

Hva kler du på prinsen når han ligger i posen?

-20 her i dag, så det er iallefall ingen tvil om at vi ikke kan trille. Gleder meg til å komme meg ut en tur snart ☺

Jeg har ikke fått prøvd ut voksiposen enda. Men har lurt veldig på hva jeg skal kle på nurket når hun skal ligge i
den!

Hva kler du på prinsen når han ligger i posen?

Er ikke så god på det med påkledning enda, og nå er det for kaldt til å gå ut.. Men erfaringen tilsier at det er nok med innetøy (body og bukse eller strømpebukse), samt en tynn jakke, lue, votter og ullsokker. Prøvde med ulldressen inni posen, og det ble alt for varmt.. Tar på en tynn ullbukse hvis det er veldig kaldt, men som oftest har det blitt for varmt med den. Bytter ut bomullsbody med ullbody hvis det er kaldt, det hjelper mye:-) Nå er poden veldig varm av seg også da.

Er ikke så god på det med påkledning enda, og nå er det for kaldt til å gå ut.. Men erfaringen tilsier at det er nok med innetøy (body og bukse eller strømpebukse), samt en tynn jakke, lue, votter og ullsokker. Prøvde med ulldressen inni posen, og det ble alt for varmt.. Tar på en tynn ullbukse hvis det er veldig kaldt, men som oftest har det blitt for varmt med den. Bytter ut bomullsbody med ullbody hvis det er kaldt, det hjelper mye:-) Nå er poden veldig varm av seg også da.
Da har du en varm liten plugg ja.
Jeg måtte trille fra parkeringshus til fotografen i -7 og hadde da ullbody, ullstrømpebukse, sparkedress, ullsokker (inneklær). Ulldress, ullboots, lue og votter. I tillegg hadde jeg et teppe inni posen for at det skulle bli litt lunere og ikke så åpent. Vesla var ikke svett i det hele tatt og hadde småkalde tær.
Har nok en lite frostpinne jeg da. Hun hutrer bare vi går fort gjennom et kaldt soverom på vei til badet.

Last edited:
Er det mer enn 10 minus så triller jeg ikke tur, men jeg har måttet ha med meg lillebror ut nå disse dagene for å få levert og hentet storesøsken på skole og bhg.

Da har du en varm liten plugg ja.
Jeg måtte trille fra parkeringshus til fotografen i -7 og hadde da ullbody, ullstrømpebukse, sparkedress, ullsokker (inneklær). Ulldress, ullboots, lue og votter. I tillegg hadde jeg et teppe inni posen for at det skulle bli litt lunere og ikke så åpent. Vesla var ikke svett i det hele tatt og hadde småkalde tær.
Har nok en lite frostpinne jeg da. Hun hutrer bare vi går fort gjennom et kaldt soverom på vei til badet.

Oi, ja da er de forskjellige:-) Vi får jo nesten ikke brukt ulltøyet.. Må ofte bytte ut fiberdyna i vogga i stua med et tynt ullteppe, for det blir for varmt.

Back
Topp