For/imot to tette?

For: Hmm...lite argumenter der[8D] Eller barna får stor glede av hverandre! MEN mellom meg og min søster er det 5 år, og vi er veldig gode venner<3

Mot:
Kroppen min trenger hvile.
Rasmus fortjener å være alene om oppmerksomheten noen år.
Dyrt med to små..bleier, barnehage o.l
Tenker med skrekk og gru: "Hva hvis neste barn får kolikk?!??!"
Ønsker å ut i arbeid for å friske opp kunnskapen min, og tjene penger.

For:
De får mye glede av hverandre, men: Det er jo først om et par år.
Hmm.... Jeg ser egentlig ikke så mange fordeler for foreldrene skal jeg være helt ærlig[&:][8D]

Nå har jeg to, det er 3 år imellom. Men det er som de sier: en er som ingen - to er som ti[&o]
Mye av kosen blir fort borte i rutiner og plikter. Tenk å ha en baby enda mens man går gravid, og kanskje med bekkenløsning i tillegg[:o] 
Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men jeg tror jeg ville blitt GAL skulle jeg gått to år i strekk hjemme med en liten baby. Det er mye kos, men det er liten utfordring for hjernen[8D] 
Og økonomisk sett, jeg hadde aldri tatt med råd til å gått på 80% av 80% lønn[:-] 

Nei, jeg ser ærlig talt ikke poenget..
Jeg ser hvor moro Mie har det når Emil hopper og danser rundt her for henne. (og han blir jo bare mer og mer gira opp hvis noen ler av han) Og det er faktisk litt hjelp i han, han vipper henne i stolen, gir henne leker.Synger for henne og er skikkelig flink og passer på henne mens jeg dusjer eller lager mat eller noe[:D] ...fikk jeg skryti litt av gutten min[:)]
Jeg husker hvor godt han måtte passes på når han var 1,5 (og han var ikke den værste, ting kunne stå i fred på bordet osv.) han måtte passes på mer eller mindre HELE tiden. Ser for meg å ha en baby i tillegg[&o][&o][&o] Kunne jo nesten ikke gått på do engang da jo..

ORIGINAL: FrøkenS

ORIGINAL: Tyrimor

Jeg er FOR jeg altså ;-)
Synes livet med 2 små er supert[:)]
Faktisk synes jeg det er lettere nå med 2 enn da vi bare hadde 1...

Hehe.. .var jo bare imot detta da!! [:D]

Vi tjener jo greit begge to.. har diger bil, har to senger, har jente- og gutteklær... har nok av soverom,  har to bilseter. men mangler da igjen søskenvogn.. men det tror jeg får av mamman min. Jeg var jo ikke dårlig spesielt dårlig, utenom div på slutten..
Det er 5 år mellom meg og min søster og vi har aldri gått over ens.. jeg kunne ikke fordra a når vi var små. Og jeg vil bli ferdig med å være gravid, sånn at jeg kan gå inn for å gå ned.. og bare være mamma. Jeg blir jo ikke mindre sosial.. har aldri vært og kommer aldri til å bli spesielt glad i å være blant andre edru. Jeg er vant til å gi 200% av meg selv til hunder, katter, hester, barn og hus. men men..time will show!

Så bra! [:)] jeg og tror to tette er bedre for meg enn å ha fire fem år mellom. Passer nok ikke for alle, men føler det blir mest riktig.. [:)] Du skal ikke se bort i fra at jeg spør det om råd, hvis ting går som det skal!!  [;)][;)][:)]

Bare spørr, jeg skal svare så godt jeg kan[;)]
Er nok en smakssak det der, men for oss fungerer det kjempebra.
Men merklig nok var det flere som "advarte" oss om hvor tøft det kom til å bli, enn de som gratulerte oss åpenhjertig....Haha, akkurat som om vi brydde oss med det[;)] Lykke til med valget uansett hva utfallet blir [:)]

Jeg har en søster som er 15 mnd yngre enn meg, og jeg har kun positive erfaringer av å ha en så tett søster.
Kan aldri huske at jeg var sjalu på henne, vi hadde like rutiner og vi har alltid vært bestevenninner.
Min mor planla 2 tette og hun syntes det gikk kjempefint selvom hun var 2 - barnsmor som 20 - åring [:)]

Uansett så er alle ulike og det er umulig å si hvordan ting blir.
Selv ønsker jeg 2 tette [:)]

Hva er bra og hva er dårlig/dumt med to tette?

Jeg ville jo ha to tette(og ei badehette), men føler jeg "svikter" Pernille litt..

Sett gjerne opp ei liste over for og imot argumenter, hvis dere gidder [:D]

Kjempekoselig! 18 mnd mellom mine, ble gravid når eldste var ni mnd. Tenker meg om og finner ingen ulemper, det passer meg perfekt!
Skal jeg ha en tredjemann så skal jeg kjøre på snart[8D]
men tror det bare blir to[:)] to hunder og vettu!
Siden hu eldste ikke er eldre så tror jeg ikke hun "husker" hvordan det var å bare være en, ser hvor mye glede hun har av lillesøs, veldig avhengig....

Prøv å finn noen med to tette som skulle ønske de venta lenger og spør hvorfor[8D]

ORIGINAL: Heidi_88

Prøvde meg på en sånn tråd for snart to måneder siden, og fikk også mye imot! [8D]
Likte denne lista jeg, da:
*Samlet småbarneperiode - slipper å starte på nytt
*Kan bruke samme rutiner på begge
*De har samme ferie - og aktivitetsønsker
*De lærer å dele og ta hensyn
*De kan gå sammen til skolen
*Kontantstøtte og permisjon samtidig
*Klær og leker går ikke av mote
*Kortere sammenlagt bleieperiode
*De har selskap i hverandre
*Mindre søskensjalusi
*Flytter hjemmefra samtidig
*Mammaklær går ikke av mote
*De leker selvstendig sammen*
*De legger seg samtidig om kveldene
*Kan lese eventyr for begge samtidig

Linken til min tråd: http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=21231280

Det var en flott liste [:)]
Merker det er mange som ikke vil ha fler på en stund.. [:D]

Tusen takk for veldig fine og saklige argumenter, både for og imot [:)]

Og takk til alle som kommer med gode "for" råd ! [:)]

ORIGINAL: Tyrimor

Vi har to tette!! 17 måneder i mellom storebror og lillesøster.[:D]
Jeg var kjempebekymret for at jeg ikke skulle få nok tid til begge.
Og selvfølgelig redd for at storebror skulle avvise meg når jeg kom hjem med ny bebis...
Men det har gått over all forventning!!![:D][:D][:D]
Storebror tok i mot lillesøster som den største selvfølge. Det var akkurat som om vi hadde vært en familie på 4 hele tiden.
Noen logistikk-utfordringer er det, bilen er litt liten til 2 vognbarn, vi måtte kjøpe dobbelt opp av utstyr som egentlig skulle arves osv..
MEN svangerskap nr 2, når man har en liten fra før, var krevende....[:'(] Var i tillegg myyyye dårlig og kastet opp nesten hele svangerskapet mens jeg ammet og byttet bleier og kastet litt mere opp...phu, tøft!

det e sånn som det e her det nesten:P
vi har to tette 13 mnd mellom dem her da[:D]
æå va kjempe bekymra for å ikke få nok ti te begge..
store søster va litt sånn sjalu å mamma va ikke helt bra nok de første ukan men det va itj nå sånn skikkelig avvisende nei..
og her får storesøster alenetid me mamman sin rett som det e for hu får det når lillesøster søv eller når lillesøster e lag me pappa å ut å fer eller på kvelden når lillesøster har lagt sæ å lille søster får alentid når storesøster e i barnehagen.
æ å hadd et dårlig svangerskap de siste 3 dagan lå æ på sykehuset me svforgiftning... men før det så va faktisk svangerskap 2 liker enn 1[:D]

For:
*Mye glede av hverandre
*Lærer å måtte vente/dele
*Klær/ leker kan arves
*Travelt i starten, men Etterhvert som barna blir mer selvstendige blir det MYE lettere
(de underholder seg selv)¨
*Herligt å se hvor godt forhold de allerede har til hverandre <3 Storesøster nærmer seg 2.5, lillebror snart 6 mnd.

Imot:
*Veldig travelt i starten
*Lite voksentid (tid til kino, restaurant, bybesøk osv)
*Dagen består av rutiner..
*MYE bleieskift

Hehe.. .var jo bare imot detta da!! [:D]

Vi tjener jo greit begge to.. har diger bil, har to senger, har jente- og gutteklær... har nok av soverom,  har to bilseter. men mangler da igjen søskenvogn.. men det tror jeg får av mamman min. Jeg var jo ikke dårlig spesielt dårlig, utenom div på slutten..
Det er 5 år mellom meg og min søster og vi har aldri gått over ens.. jeg kunne ikke fordra a når vi var små. Og jeg vil bli ferdig med å være gravid, sånn at jeg kan gå inn for å gå ned.. og bare være mamma. Jeg blir jo ikke mindre sosial.. har aldri vært og kommer aldri til å bli spesielt glad i å være blant andre edru. Jeg er vant til å gi 200% av meg selv til hunder, katter, hester, barn og hus. men men..time will show!

Høres ut som du egentlig er ganske sikker på hva du vil[;)] Jeg er skikkelig babysyk, hadde et fantastisk svangerskap med null problemer, og en flott fødsel og spedbarnstid. Tror nok jeg vil vente en stund likevel, vil bare kooose meg med lille snuppa mi og kun ha fokus på henne! (og sambo såklart[8D])

eg har bare i mot på mi liste so eg lar være å skrive noko anne enn:

LYKKE TE SNUPPA, høres ut som du er igrunn veldig klar for to tette.. dette klare du med glans

klem

Back
Topp