For/imot to tette?

Freyr

Forumet er livet
Julibarna2014
Hva er bra og hva er dårlig/dumt med to tette?

Jeg ville jo ha to tette(og ei badehette), men føler jeg "svikter" Pernille litt..

Sett gjerne opp ei liste over for og imot argumenter, hvis dere gidder [:D]

Dette er argumenter vi har tenkt på da, så ikke sikkert det samme gjelder for deg/dere, for vet ikke hvordan økonomien og andre situasjoner er.

FOR:
- Vi skal bare ha to, så da hadde det vært godt å blitt ferdig tidlig
- De får mye glede av hverandre siden de er så jevngamle (men det gjør de nok om det er to/tre år imellom også)

IMOT:
- Blir trangt økonomisk, må jo kjøpe ekstra av mye som f.eks vogn, seng osv
- Har ikke plass, må få oss ny leilighet først
- Må helst ha ny bil (trangt med to bilstoler i den vi har + ikke plass til to vogner bak)
- Ser det er nok med en unge akkurat nå, skolen tar tid så da vil jeg bruke tida på BARE Oliver

For:

Hvis det er av samme kjønn er klærne den arver fremdeles moderne[;)]
Du er fremdeles vant til å få lite søvn.
Bilstolen er sikkert fremdeles godkjent og du husker hvordan det fungerer.
Du har ikke rukket å pakke bort alle lekene og klærne.
Du er vant til å ikke bli prioritert

Mot:
Før var det vel dyrt med to bleiebarn, men ikke nå lengre.
Du får mindre tid sammen med det første barnet, eller får du mindre tid til å prioritere det minste barnet? jaja, du får velge selv hva som skjer.
Du rekker jo ikke å få opp mer energi

Litt utnom det vanlige kanskje

ORIGINAL: Chisme

sorry at jeg er dum nå men hva menes me å ei badehette? Betyr d noe sånt som at hvis uhellet skulle være ute så blir d nr 3 eller....? har lyst på 2 tette jeg også, men prøver å bruke hue og da har jeg finni ut at økonomisk og pga lillegull så passer d best å starte prøving når lillegull er i hvert fall 1 år...[;)]
¨

To tett og ei badehette er bare et uttrykk 

For:
* Mye glede av hverandre

Fant ikkje masse for akkurat no nei.

Imot:
* Vanskelig økonomisk(så langt man ikkje har VELDIG god inntekt begge to)
* Lang tid vekke fra jobb og det sosiale
* Innkjøp av masse nye ting(som kan brukes om igjen om man bare venter ett lite ekstra år)
* Mangen trenger større bil
* Lite kjekt å gå gravid med baby om man e skikkelig dårlig og kvalm(kaster opp) osv. (eg hadde ett jævli sv.skap, glad eg ikkje hadde unge under sv.skapet)

Eg vil gjerne ha fleire småttiser, men IKKJE endå.. Eg elsker å berre ha Hedda akkurat no... Vil huske alt (i den grad ammetåka lar meg huske noke som helst) og ha masse tid og energi til berre Vesla.. Er ikkje garantert å få eit lett svangerskap, og eg vil vere så masse tilstede som muuuulig for mitt lille lykketroll... Dei første fire mnd av svangerskapet SOV eg, hadde null energi.. Det vil eg ikkje utsette vesla for...

huhm.. det var berre i mot det!! Ser heilt ærlig ikkje mange fordelane... Har sjøl vokst opp i en barneflokk på 4, der eldstemann er 32, og yngsten er 15.. Vi er likevel svært tette og sammensveisa.. Så det argumentet om at man har så masse glede av kvarandre om man er tett holder ikkje... Har minst like masse glede av ho som er 8 år yngre enn meg!

ORIGINAL: FrøkenS

Hva er bra og hva er dårlig/dumt med to tette?

Jeg ville jo ha to tette(og ei badehette), men føler jeg "svikter" Pernille litt..

Sett gjerne opp ei liste over for og imot argumenter, hvis dere gidder [:D]

For:
- Mye glede av hverandre
- Arve klær (noe iallefall) før det blir "utgått" på dato
- Spenningstiden: graviditet -> fødsel
.... Og det var det positive:p

Mot:
- Dyrt, veldig dyrt
- Dobbel bleiebarn - mye styr tror jeg
- Å skulle ha overskudd til et lite barn mens man er gravid og kanskje i dårlig form (jeg hadde ALDRI klart å ha et lite barn ved siden av min graviditet, og jeg hadde en "mild" utgave kun med kvalme, ryggproblemer og lite energi)
- At førstemann ikke får noe "alenetid" (for meg er det viktig å nyte førstemann!)
- Plassmangel i leiligheten

ORIGINAL: janpanmarsipan

sorry at jeg er dum nå men hva menes me å ei badehette? Betyr d noe sånt som at hvis uhellet skulle være ute så blir d nr 3 eller....? har lyst på 2 tette jeg også, men prøver å bruke hue og da har jeg finni ut at økonomisk og pga lillegull så passer d best å starte prøving når lillegull er i hvert fall 1 år...[;)]
¨

To tett og ei badehette er bare et uttrykk 

åja[:D] da kan jeg slippe å være "dum" lengre[8D] hehe

man er ikke dum om man ikke har hørt uttrykket før[:)]

FOR:
- Herlig babytiden kommer igjen
- Barna kan leke med hverandre
- Jeg får gå gravid, JA jeg savner det faktisk
- Blir fort "ferdig" med barna, så da kan man nyte tiden med alle barna få rutiner og glede seg til det kommer barnebarn. hihi...
- Lurt å få barn ikke så lenge etter for da kan man arve klær/ utstyr.
- Kan bli lite plass, men vi har faktisk et rom til overs.

MOT:
- Blir dumt hvis man får et komplisert svangerskap, at man er my dårlig og slik, føler man svikter den lille man har.
- blir lenge til man får begynne på jobb, gleder meg faktisk til det.
- blir jo mer hektisk

Altså fler for enn i mot, tror egentlig jeg er babyklar snart ja[:D][:D][:D][:D]

Vi har to tette!! 17 måneder i mellom storebror og lillesøster.[:D]
Jeg var kjempebekymret for at jeg ikke skulle få nok tid til begge.
Og selvfølgelig redd for at storebror skulle avvise meg når jeg kom hjem med ny bebis...
Men det har gått over all forventning!!![:D][:D][:D]
Storebror tok i mot lillesøster som den største selvfølge. Det var akkurat som om vi hadde vært en familie på 4 hele tiden.
Noen logistikk-utfordringer er det, bilen er litt liten til 2 vognbarn, vi måtte kjøpe dobbelt opp av utstyr som egentlig skulle arves osv..
MEN svangerskap nr 2, når man har en liten fra før, var krevende....[:'(] Var i tillegg myyyye dårlig og kastet opp nesten hele svangerskapet mens jeg ammet og byttet bleier og kastet litt mere opp...phu, tøft!

Hehe.. .var jo bare imot detta da!! [:D]

Vi tjener jo greit begge to.. har diger bil, har to senger, har jente- og gutteklær... har nok av soverom,  har to bilseter. men mangler da igjen søskenvogn.. men det tror jeg får av mamman min. Jeg var jo ikke dårlig spesielt dårlig, utenom div på slutten..
Det er 5 år mellom meg og min søster og vi har aldri gått over ens.. jeg kunne ikke fordra a når vi var små. Og jeg vil bli ferdig med å være gravid, sånn at jeg kan gå inn for å gå ned.. og bare være mamma. Jeg blir jo ikke mindre sosial.. har aldri vært og kommer aldri til å bli spesielt glad i å være blant andre edru. Jeg er vant til å gi 200% av meg selv til hunder, katter, hester, barn og hus. men men..time will show!

For :
eh.... ser vel ikke så mange foredeler i grunn, hvis jeg skal være ærlig[:-][8|]

Imot:
* Dyrt , bruker jo fortsatt babytinga til den første...
*pes med to stk der det ikke er sikkert noen av dem går enda en går
* mister mye av tiden der man bare kan NYTE førstemann, blir helt annerledes med en gang
andremann kommer (believe me)
*kvalme og plager under under svangerskapet... Datteren min var jo nesten 2 når jeg blei gravis, og hun er veldig selvstendig, og godt var det for jeg lå rett ut og spydde konstant, så henne nesten ikke de 4-5 første mnd, og samvittigheten er GRUSOM ! Kan bare i mitt værste mareritt se for meg og ha en bitteliten baby da....grøss[&:]
*kroppen... kroppen trenger vel minst to år mener jeg og ha hørt før den er 100% klar for og bære frem et nytt barn, så er vist støre sjangs for SA og sånt...
*plass : vi har allerede to, og har ikke mer plass før vi har bygget eller kjøpt oss nytt hus :)

Syns igrunn argumentet om at de har mer glede av hverandre faller litt i fisk, for de vokser seg fort like i alder selv om det er et par tre år imellom dem ... er de for like i alder er jo begge babyer samtidig, og får ikke så mye utbytte av det allikevel før er er eldre :)
Det argumentet om at man blir fort ferdig å skjønner ikke jeg helt, for det er jo så fantastisk og få barn og det skal nytes til fulle mener jeg, ikke "Bli ferdig" med det ...[:-]

Men det er meg da ;)

For:
- man blir ferdig med småbarnsstyret raskere (hvis det er et mål)
- de kan leke mye sammen i oppveksten (selv om jeg lekte mye med søsteren min som er 4,5 år yngre)

Mot:
- Slitsomt med to ganske små barn
- mindre tid til å nyte tiden med bare ett barn
- Kroppen får mindre tid til å komme seg etter forrige svangerskap (særlig bekkenløsning kan jo bli verre andre gangen)
- Hvis en har tunge svangerskap er det ekstra tungt å ha en liten fra før som trenger hjelp til alt

Hmm...fant visst ikke så mange grunner for jeg, men det er jo opp til hver enkelt[:)] Har man greie svangerskap og masse pågangsmot er det vel bare å sette i gang[:D]

Vi tjener jo greit begge to.. har diger bil, har to senger, har jente- og gutteklær... har nok av soverom,  har to bilseter. men mangler da igjen søskenvogn.. men det tror jeg får av mamman min. Jeg var jo ikke dårlig spesielt dårlig, utenom div på slutten..
Det er 5 år mellom meg og min søster og vi har aldri gått over ens.. jeg kunne ikke fordra a når vi var små. Og jeg vil bli ferdig med å være gravid, sånn at jeg kan gå inn for å gå ned.. og bare være mamma. Jeg blir jo ikke mindre sosial.. har aldri vært og kommer aldri til å bli spesielt glad i å være blant andre edru. Jeg er vant til å gi 200% av meg selv til hunder, katter, hester, barn og hus. men men..time will show!

Er ikke sånn at det nødvendigvis har kun med alderen å gjøre da:) Det er 11 år mellom meg og min eldste søster, og vi er nærmest bestevenner!

Er nok mye meninger om dette temaet, personlig kunne jeg ikke tenkt meg å ha en til.

Jeg husker godt hvor slitsomt det var å være gravid og ønsker ikke å gjøre det før både jeg og kroppen har fått god tid til hvile[:)]

Jeg føler litt at det kan gå utover andrea også siden en ny baby faktisk tar nesten all tid og andrea er jo selv så ung ennå at hun egentlig trenger mye av min tid, som hun da ikke kunne fått.

Det er hyggelig med to tette siden de sikkert får mye glede av hverandre, men det tror jeg de får om det er tre år imellom også. Forresten, meg og søsteren min er det 6år imellom, men vi møtes flere ganger i uken og er gooode venner, så alderen er ingen garanti[8D]

Det jeg personlig ser som mest pluss ved to tette er at man blir ferdig med babyer ganske fort og får mye voksentid når de vokser opp[:)]

Jeg er FOR jeg altså ;-)
Synes livet med 2 små er supert[:)]
Faktisk synes jeg det er lettere nå med 2 enn da vi bare hadde 1...

ORIGINAL: Tyrimor

Jeg er FOR jeg altså ;-)
Synes livet med 2 små er supert[:)]
Faktisk synes jeg det er lettere nå med 2 enn da vi bare hadde 1...

Så bra! [:)] jeg og tror to tette er bedre for meg enn å ha fire fem år mellom. Passer nok ikke for alle, men føler det blir mest riktig.. [:)] Du skal ikke se bort i fra at jeg spør det om råd, hvis ting går som det skal!!  [;)][;)][:)]

Prøvde meg på en sånn tråd for snart to måneder siden, og fikk også mye imot! [8D]
Likte denne lista jeg, da:
*Samlet småbarneperiode - slipper å starte på nytt
*Kan bruke samme rutiner på begge
*De har samme ferie - og aktivitetsønsker
*De lærer å dele og ta hensyn
*De kan gå sammen til skolen
*Kontantstøtte og permisjon samtidig
*Klær og leker går ikke av mote
*Kortere sammenlagt bleieperiode
*De har selskap i hverandre
*Mindre søskensjalusi
*Flytter hjemmefra samtidig
*Mammaklær går ikke av mote
*De leker selvstendig sammen*
*De legger seg samtidig om kveldene
*Kan lese eventyr for begge samtidig

Linken til min tråd: http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=21231280

syns det va kjekt å få de tett æ ferr min del da for æ sjer det at allerede kan dæm "leik" sammen dæm e liksom litt avhengi av hverandre...
selvfølgelig det ha vært litt trangt økonomisk i vendingan men vi har klart oss vi har vært 4 stk som har klart oss på ca 15000 imnd me et huslån på ca 7000 i mnd å vi har klart oss fint...
fikk to jenta så minsta arve alt ette ho størsta...
har du venner i nærheten med samme kjønn som du ska ha så går det ant at di kanskje får arv kleia ette den ongen da...
sånn som no så har vi ei vennine som ska ha ei jente i januar februar å ho arve alt fra veitjan våres:D

spørs hva du mener med to tette[8|] er det pseudotvillinger du tenker på? eks hvis du skulle blitt gravid nå?
isåfall:
for:
-nærheten mellom barna, selskapet dem i mellom..men det der er veldig individuelt, det er jo kjent at mange søsken er tette, andre ikke.
-godt å "bli ferdig" tidlig med gravid- og spebarnstiden..lengre voksentid når barna er store.

mot:
-kroppen trenger å hvile mellom hver graviditet, det bør visstnok gå to år mellom hver gang(fra fødsel-graviditet)
-du kan aldri vite hva som vil skje med deg som gravid, jeg ble avhengig av krykker andre gangen- ikke første. Det gjorde at jeg ikke kunne løfte, bære, følge alene til bhg osv..kjipt!
-barnet skal ikke bare fødes, det skal følges opp. En ettåring er veldig krevende i sin utforskningsfase, dvs det er hektisk uansett om du har andre unger eller bare dette ene barnet.
- Du kan ikke gi like mye til førstemann som du ønsker, og det har ihvertfall slitt på følelsene mine[&o] verken under graviditeten og etter fødsel..

Back
Topp