"For høy BMI"

Ja, s

så at mellomrommet hadde sneket seg inn på feil sted. Joda, jeg skjønner hva du mener. Men jeg lurer på hva som menes med komplisert fødsel egentlig. Når man har to normale fødsler bak seg så syns jeg det er voldsomt å tro at fødsel nr tre kan bli komplisert fordi BMI er litt høyere enn ønsket. ( som ved de to forrige fødslene) svangerskapsforgiftning har jo ganske kraftige symptomer, så det er jo greit å oppdage. Veldig fornøyd med at alt ser fint ut med meg, liker bare ikke at der er så svart/hvitt på sykehuset.
Tror man har større sjanse for at babyen må tas med tang eller sugekopp bla. Om det regnes som komplikasjon eller ikke er jeg usikker på.

Jeg er i motsatt ende av denne skalaen, jeg har lav bmi og i alle svangerskap har jeg blitt fulgt opp ekstra pga dette. Er ikke morsomt at alle i helsevesenet tror at man har spiseforstyrrelser, men har satt pris på at de har fulgt opp slik at babyen har det bra! :)

Som flere sier her så er det vel ikke direkte risiko at barnet kan bli stort pga høy bmi, men at det er fare for andre komplikasjoner. Vil tro det skjer ved for lav bmi også. Vet ikke hvor grensene går jeg for ekstra oppfølging? Jeg lå akkurat på grensa til undervektig før jeg ble gravid.
De måler vel symfyse når med tanke på svangerskapsdiabetes osv også ettersom jeg har forstått?
Men trist at du føler det på den måten du gjør da. Det burde vært unngått.

Gutten var 3650 gram ved termin og 50 cm
Jenten 2930 en uke før termin og 48 cm

Jeg veide over 100 kg, og begge ungene (født +/- terminen) har vært under fire kilo. Har gått til ekstra vekstkontroller, og to sukkerbelastninger i hvert svangerskap. Synes det er helt greit med ekstra oppfølging :-)

Svigerinnen min har i hvertfall født ganske store barn, og de har blitt større jo større hun ble (hun har blitt mindre igjen nå da, med en flokk unger å løpe etter).

Første jenta var rett under 4 kg, siste jenta var 5,2 kg

Ingen komplikasjoner av betydning under fødselen som jeg har fått nyss i hvertfall, ingen diabetes, men gode og tjukke barn var det jo.

Selv hadde jeg rett over normal BMI ved svangerskapets start, la på meg 10 kg for mye i fht anbefalt og fikk en god og rund tulle på 4,2 kg. Helt problemfritt

Back
Topp