For godt til å være sant?

Freia97

Forelsket i forumet
Juliknøttene 2022
Marsmagi 2025
Natt til mandag kom datteren min til verden. Tiden etter det har gått veldig fint. Mannen min og jeg samarbeider godt, hun sover mye og kan fint ligge timesvis alene å sove. Hun har ikke hatt en eneste episode hvor hun har vært utrøstelig.

Jeg pumper og gir mme, noe som gjør at mannen også kan bidra med matingen.

Alt i alt er jeg veldig overrasket over hvor fjnt og "lett" alt er. Jeg var innstilt på at det kom til å bli et eneste stort kaos. Selvfølgelig kan det være overveldende, og slitsomt. Det er jo en helt ny hverdag, med masse nye behov og oppgaver - samtidig som man har langt mindre tid til seg selv.

Jeg er selvfølgelig veldig takknemlig over hvor fint ting går nå, og jeg er veldig klar over at dette kan endres over natten. Er det lov å si at barseltiden er fin? (enn så lenge)? At ting går bra, og ikke er et kaos? At man koser seg? At man har tid til å dusje, sminke seg litt og ta klesvasken?

Håper ikke noen tar innlegget mitt ille opp. Jeg var bare så forberedt på at jeg ikke kom til å få dusje, at jeg ville gå med de samme klærne flere dager på rad, så vidt se dagslys og at huset ville renne over med rot.

Klart det er lov å bli positivt overrasket :) Tenker at det må være like innafor som å synes den første tiden er pyton eller noe midt i mellom. Gratulerer så mye med den lille :)

Det kan fortsette lenge det der :) min eldste var en rolig baby og ble ikke mer enn litt urolig før 6 uker. Har bare ett tips og det er hvil, hvil, hvil. I tilfelle det snur. HS sa tilsig med det samme på hjemmebesøket. Mange nyfødte er i litt sånn nyfødtkoma de første 2-3 ukene før litt mer uro kan (men ikke nødvendigvis) melder seg. Min minste var helt rolig se første 2 ukene og plutselig kom uro, kolikk og hun kunne ikke sove for seg selv før 7 måneder. Så bruk tiden nå hvor hun er rolig til å hente deg inn etter fødsel, også vil det med god sannsynlighet også fortsette i tiden fremover og da er det bare å nyte :)

Last edited:
Så utrolig fint og koselig å lese! :love017 Tenker det må være lov å dele at man bare nyter og er positivt overrasket over den nye tilværelsen på lik linje som det motsatte.

Nyt videre og bruk tiden godt til å lade opp igjen etter svangerskap og fødsel! :Heartred

Det er bra at du føler det er lett; men også fint at du har vært forberedt på det verste. Med nyfødt, så vet du aldri. Det kan hende du får en "lett" baby, og alt holder seg fint; eller så kan det plutselig bli mer krevende. Jeg håper alt fortsetter å holde seg fint for dere! Nyt alt det fine ❤️

Gratulerer med din lille, og kos deg masse.

Selvfølgelig er det lov til å syntes det går strålende :Heartbigred :joyful::love7

De er jo så utrolig forskjellige disse småe. Det er jo din første, og høres jo ut som en perfekt "nybegynner" baby :joyful:
Bare å nyte og kose seg. Det er så lov :Heartpink

Og gratulerer såå mye :love7

Herlig ❤️ Gratulerer med lille gullet.

Jeg har tenkt på mye av det samme som deg, og det slo meg nå at jeg også sikkert har en perfekt baby for en nybegynner *bank i bordet*. Hun klager/sutrer når hun må bæsje, og klager/gråter når hun sier fra om at hun er sulten. Jeg ser det stort sett på henne når hun er sulten, og har for mye kontroll på inntaket hennes, fordi jeg fortsatt loggfører hvert milligram, så oftest rekker hun knapt å klage før hun får melken servert fra pupp eller flaske (delammer jeg også). Nå har hun over en periode i tillegg hatt 4-5 timer sammenhengende søvn hver natt. Noe vi har fått bekreftelse på at er helt ok, fordi vekten hennes (som var for lav ved fødsel) har hatt en veldig solid og jevn stigning disse tre ukene.

Natt til mandag kom datteren min til verden. Tiden etter det har gått veldig fint. Mannen min og jeg samarbeider godt, hun sover mye og kan fint ligge timesvis alene å sove. Hun har ikke hatt en eneste episode hvor hun har vært utrøstelig.

Alt i alt er jeg veldig overrasket over hvor fjnt og "lett" alt er. Jeg var innstilt på at det kom til å bli et eneste stort kaos. Selvfølgelig kan det være overveldende, og slitsomt. Det er jo en helt ny hverdag, med masse nye behov og oppgaver - samtidig som man har langt mindre tid til seg selv.

Jeg er selvfølgelig veldig takknemlig over hvor fint ting går nå, og jeg er veldig klar over at dette kan endres over natten. Er det lov å si at barseltiden er fin? (enn så lenge)? At ting går bra, og ikke er et kaos? At man koser seg? At man har tid til å dusje, sminke seg litt og ta klesvasken?

Håper ikke noen tar innlegget mitt ille opp. Jeg var bare så forberedt på at jeg ikke kom til å få dusje, at jeg ville gå med de samme klærne flere dager på rad, så vidt se dagslys og at huset ville renne over med rot.
Så deilig å høre! ❤️ Du må sikkert føle at du har fått en sikkelig god start sammen med partner, og det er jo nydelig! Nå kommer ikke mitt siste tilskudd før i morgen (pks) men skal sies at med storebror på 3, Han sov 2-4 timers lurer og spiste, var ikke gulpebaby, elsket vogn, og var jevnt over veldig fornøyd med livet! ☺️ Helt enig med de andre at det kan absolutt snu, og dere kommer nok til å få tøffere dager innimellom - men nyt og kos dere med en rolig liten skatt ☺️

Klart det er lov å bli positivt overrasket :) Tenker at det må være like innafor som å synes den første tiden er pyton eller noe midt i mellom. Gratulerer så mye med den lille :)

Signerer denne :)

Det er helt lov :) :Heartred

Hadde det sånn med førstemann og nå tredjemann. Andremann var babyen som bare gråt og som slet oss fullstendig ut, så kan vre store forskjeller.

Jeg har kjent på det samme, at gu så fint det går. Nå har jo det tatt seg opp litt da, pga søvn og sånt. Er jo dobbelt opp :smiley-ashamed004 her er det litt verre å få dusja for å si det sånn!

Men selvfølgelig er det lov å bli positivt overrasket :happy: kan dog hende, som andre sier, at det blir mer lyd etterhvert :smiley-ashamed004 det ble sånn her, men nå er jo mine premature så det er ikke så rart.

Herlig ❤️ Gratulerer med lille gullet.

Jeg har tenkt på mye av det samme som deg, og det slo meg nå at jeg også sikkert har en perfekt baby for en nybegynner *bank i bordet*. Hun klager/sutrer når hun må bæsje, og klager/gråter når hun sier fra om at hun er sulten. Jeg ser det stort sett på henne når hun er sulten, og har for mye kontroll på inntaket hennes, fordi jeg fortsatt loggfører hvert milligram, så oftest rekker hun knapt å klage før hun får melken servert fra pupp eller flaske (delammer jeg også). Nå har hun over en periode i tillegg hatt 4-5 timer sammenhengende søvn hver natt. Noe vi har fått bekreftelse på at er helt ok, fordi vekten hennes (som var for lav ved fødsel) har hatt en veldig solid og jevn stigning disse tre ukene.
Sniker fra juni. Her er lille blitt 6 uker, og er fremdeles veldig rolig og ganske lik som det du beskriver din lille :Heartred min hadde også for lav vekt ved fødsel, men følger nå sin egen kurve og sover som din på natt. Selv loggfører jeg hvert måltid og skriver ned hvor mye ml det ble drukket. Litt godt å se flere som må ha kontroll på det, samtidig så er det jo også lett å skjønne at det er mat henne vil ha hvis det er mer enn 3 timer siden forrige måltid og eventueltut fra inntaket ved det måltidet :joyful:

Det går fortsatt veldig fint her! Lever tilnærmet ganske normalt. Kroppen føles grei ut, søvnen varierer - men er ok. Lille er mer «tilstede» enn ved fødsel og har lenger våkenperioder, men det er i grunn bare koselig. Oftest kan hun bare ligge og se rundt seg. Kan oppleve litt kveldsuro til tider, men det er en gylden mulighet for å gi henne ekstra kos og nærhet.

Har tidvis litt barseltårer og er veldig lettrørt både når det gjelder fine og utfordrende ting.

Det jeg kjenner er mest utfordrende nå, er overgangen med mannen. Vi samarbeider veldig godt, kysser og koser - men samtidig rart at vi nå må dele oppmerksomheten med lille. Og samtalene dreier seg som oftest om henne, men det går vel seg til❤️

Sånn omtrent har vi det også. Frøkna spiser og sover, gråter sjelden. Det er lite søvn fordi jeg fullammer, men det går seg liksom til da mannen tar henne og lar meg sove når jeg trenger det etter amming. Første par dagene var jeg i koma pga søvnmangel og smerter etter keisersnittet, men aller mest og særlig nå bare koser vi oss.

Kjenner meg igjen i det du sier, foreløpig i alle fall! Her er lille frøkna 9 dager gammel og sover stort sett hele tiden, våken for å få mat og ellers litt. Stopper å gråte straks vi tar henne opp og er rolig og herlig, stikk motsatt av hva storesøster var Så håper det varer, men må vel være forberedt på alt! Søvn blir det alltid litt manko på pga amming osv, men det gjør det uansett mye lettere å takle med en rolig og fornøyd frøken!

Jeg synes også det var overraskende enkelt i starten, men mer slitsomt nå enn med nyfødt :laughing002

Back
Topp