For dumt å sladre til nav om ei aleina mamma som ikkje bur aleine?



Trilletrill skrev:


Imsa skrev:


Trilletrill skrev:
Syntes absolutt ikke at det er riktig av henne å holde på slikt!  Og jeg forstår at du blir irritert.
Men dette har vel egentlig ikke du noe med?
Har du noe lovbelagt plikt i å melde fra? hvis ja så må du.
Men dette er hennes privatliv og moralske avgjørelser og egentlig ingenting med deg og ditt liv eller din inntekt å gjøre. I allefall min mening.
Kan hende det byr på mer problemer for deg enn du tenker også om det kommer ut.
Hadde tenkt igjennom to ganger.



Hvordan skal samfunnet bli hvis ingen har noe med at andre begår lovbrudd og svindler felleskassen som vi andre bidrar til å fylle opp hver måned? Dette kan selvfølgelig ikke sammenlignes direkte, men hva du virkelig mener dette, så er i kanskje også av den oppfatning at man IKKE skal melde fra til barnevernet ved mistenke om f,eks barnemishandling fordi 1. Det har ingenting med din familie å gjøre, og 2. Man risikerer å splitte opp en familie? Selvfølgelig har man en moralsk plikt til å melde om lovbrudd. Men til ts: kanskje du skal spørre venninnen din om situasjonen? Det virker jo ikke om hun prøver å skjule det, så da vil hun kanskje svare også? Så er du i det minste sikker. Hvis du bestemmer deg for å si ifra, kan du jo gjøre det anonymt.

Beklager men å sammenligne dette med en situasjon hvor et barns liv er i fare blir feil. Og hvordan trakk du den slutningen at jeg er enig med deg om at det denne ungjenta gjør er i samme kategori som et barn som blir forsømt hjemme? Ergo kan ikke disse to situasjonene sammenlignes. Det er bedre å snakke med denne jenta enn å gå bak ryggen hennes og melde henne til NAV.




Fordi begge situasjonene grunner på det samme - du sier at man ikke skal bry seg om hva andre velger å gjøre i sitt privatliv. Jeg sier ikke at du er av de som IKKE ville meldt fra om barn om hadde det vondt, det kan jeg ikke vite siden jeg ikke kjenner deg. MEN vi vet at det finnes mange mennesker som tenker at "det som ikke angår meg og min familie ligger jeg unna", og det er ikke en bra ting.
 
Jeg er veldig uenig. Dersom hun er skyldig i TRYGDESVINDEL, så skal det meldes. Ser du en person begå innbrudd, så ringer du vel politiet?

Kriminell=kriminell.
 
Vel, flere og flere kommer til å utnytte disse velferdsgodene de ikke har krav på dersom folk ikke sier ifra. Staten kan umulig holde kontroll på alle. Skal de innføre ekstra kontroll blir det mer skatt på yrkesaktive. Følg moralen din og legg inn et anonymt tips til NAV.
 
uenig. Bedriver man først trygdesvindel, så har man hatt god tid til å tenke seg om hva man gjør. Fra man fyller ut skjemaer til man mottar støtte, måned til måned til måned. 
 
Eg har ikkje meldt ho enda. Eg har sagt at ho får ta kontakt med nav sjølv, og ordna opp i det. Tek ho ikkje kontakt med nav, så kjeme eg til å melde henne.
No har ho sjølv sjangsen til å ordne opp i det sjølv, før evt. eg gjer det for ho..
 
Back
Topp