For dumt å sladre til nav om ei aleina mamma som ikkje bur aleine?

• Trådstarter Trådstarter lykkeliten123
  • Opprettet Opprettet
L

lykkeliten123

Guest
Dette er ei dame på 19 år, som har ein sønn på 17 mnd. Det vart slutt mellom ho og barnefaren for sikkert eit år sida. Ho fann seg ganske fort ein ny mann, som ho no bur i lag med.

Ho mottek enda støtte fra nav, for ho har ikkje meldt om at ho ikkje har omsorgen aleina meir. Ho har utbetalt ganske mykje peng i mnd, meir enn eg har og eg er utdanna og jobbar 100%! I tillegg har sambuaren hennas ei ganske god inntekt, så dei har vel utbetalt 50 000 kr i mnd, om ikkje meir..

Dei reiser til syden ekstremt ofte, da uten denne guttenungen. Mora flytta ganske langt unna, så barnefar kan ikkje kjøyra 10 timar for å hente og returnere ungen. Så ungen er vel av nokon slektningar av henne, når dei er på reis.

Kjenner eg blir veldig irritert over at ho lev livet heile dagen, shoppar, reiser på tur 1-2 veker kvar mnd.. Syns ikkje dette er heilt rett, eg blir veldig irritert.
Dette har vel litt å sei at både eg og sambuar jobba, og har langt fra lika god inntekt. Så skal ho som går heime heile dagen få svindla til seg meir peng enn det eg får utbetalt?

Eg har aldri brydd meg om noko slikt før, men syns kanskje det blir litt dumt å sladre? I hvertfall når ho er ein bekjent?

Kva vil evt. straffa bli? Vil det kunne gå over på guttungen? Tenker viss det skal bli slutt mellom ho og typen, vil ho fortsatt kunne ha rett på denne støtta seinare?

Kva ville dikka ha gjort? Blir så provosert når eg alltid kjem på facebook, så står det. Me reiser til Thailand/Egypt/spaweekend i..., kjøpt meg ny sofa, seng, ...

Det er jo ikke riktig av henne å gjøre sånn, men desverre så er det nok veldig mange som gjør det! Hva straffa blir aner jeg ikker, men ho må sikkert betale tilbake det ho ikke har hatt krav på i stønad. Spørsmålet er jo om typen hennes har adresse der ho bor!

Vet ikke hva jeg ville gjort, men det er stort fokus på dette hos nav for tiden.
Hadde på en måte skjønt det om hun ikke hadde inntekt kanskje?
Nei, vet ærlig ikke hva jeg ville gjort, men skjønner at du blir litt forbanna.
Det er så mange som ikke får det de har krav på, også er det andre som skal lure til seg for å leve luksus.
Syns ikke det er riktig ovenfor de som sliter jeg!

Jeg ville sagt fra til NAV!! Rett og slett for å bli kvitt alle disse som svindler til seg penger og ikke bidrar i samfunnet! Hun vet godt at det hun gjør er feil og da må hun bare bite i det sure eplet for det fortjener hun! Straffen blir å betale tilbake penger hun egentlig ikke skulle hatt i allefall!

Om det ikke er barnefaren hun er sammen med, så har hun fremdeles rett på penger i ett år, fra hun og han nye har samme adresse. (sånn var det iallefall da venninna mi fikk seg ny samboer for noen år siden)

Om de bor sammen, har de vel meldt flytting? Om de har bodd sammen lenge, uten å melde flytting, hadde jeg kanskje ringt å sagt at de bor sammen, sånn at nav er klar over det.

Juli Spire skrev:
Om det ikke er barnefaren hun er sammen med, så har hun fremdeles rett på penger i ett år, fra hun og han nye har samme adresse. (sånn var det iallefall da venninna mi fikk seg ny samboer for noen år siden)

Om de bor sammen, har de vel meldt flytting? Om de har bodd sammen lenge, uten å melde flytting, hadde jeg kanskje ringt å sagt at de bor sammen, sånn at nav er klar over det.

stemmer det.. jeg fikk meg ny kjæreste etter mitt første barn ( som nå er min mann ) og vi flyttet sammen etter en stund.. da ringte jeg nav for å høre om hva som forandret seg av rettigheter osv.. da fikk jeg til svar at jeg fortsatt hadde de samme rettighetene helt til vi hadde bodd sammen i ett år.. etter det ville han da bli regnet som forsørger i tillegg.. :)

Syntes absolutt ikke at det er riktig av henne å holde på slikt!  Og jeg forstår at du blir irritert.
Men dette har vel egentlig ikke du noe med?
Har du noe lovbelagt plikt i å melde fra? hvis ja så må du.
Men dette er hennes privatliv og moralske avgjørelser og egentlig ingenting med deg og ditt liv eller din inntekt å gjøre. I allefall min mening.
Kan hende det byr på mer problemer for deg enn du tenker også om det kommer ut.
Hadde tenkt igjennom to ganger.

er ganske sikker på at hun ikke gjør noe galt. Overgangsstønad og slik har man rett på selv om man får seg ny samboer

MariaKA skrev:
er ganske sikker på at hun ikke gjør noe galt. Overgangsstønad og slik har man rett på selv om man får seg ny samboer

enig i denne! Er ikke han som er forsørger uansett, det er barnets mor og barnefaren, med mindre han adopterer barnet da, men det jo ikke så vanlig..

Uansett hadde jeg nok ikke sagt noe. Og hvis du skal si noe, så er det mye bedre å gå rett til di personene det gjelder uansett. rett å slett spørre om hvordan sånne ting fungerer eller lignende.

Eg må nok tenke meg godt om. Vil ikkje at dette skal gå ut over barnet, viss ho ikkje skal ha rett på noko peng seinare..

Ho har ikkje meldt om flytting, adressa hennes står på mora. Ho "leige" hybel av sin mor. Så det er mora så tek imot all posten.. Kan godt henda ho har rett på overgangsstønad i eit år, men eg veit at ho ikkje har tenkt til å nyttesseg av denne stønaden i berre eit år..

Eg har ingen plikt til å fortelja om dette, men eg har ein del informasjon gjennom jobben(hadde eg hatt all informasjonen min gjennom jobben, måtte eg ha sagt noko). Men no har eg litt privat og. Så eg er ikkje pliktig til å rapportere dette. Uansett så føler eg at det er litt umoralskt gjort av meg å ikkje innrapportere det.

Einaste støtten ho møsta etter at dei har budd i lag i ca 1,5 år, er kontantstøtta. For da er guttungen 2 år..

Blir berre så irritert på at folk har samvittighet til å utnytte dette, tenker på alle dei som faktisk er arbeidsledige og hadde trengt meir peng. Dei må slita med å kunne leva normalt, mens andre utnytta alt for å grave til seg ekstra peng.. Men men, får tenka litt meir over det..

Trilletrill skrev:
Syntes absolutt ikke at det er riktig av henne å holde på slikt!  Og jeg forstår at du blir irritert.
Men dette er hennes privatliv og moralske avgjørelser og egentlig ingenting med deg og ditt liv eller din inntekt å gjøre. I allefall min mening.

Hvordan skal samfunnet bli hvis ingen har noe med at andre begår lovbrudd og svindler felleskassen som vi andre bidrar til å fylle opp hver måned? Dette kan selvfølgelig ikke sammenlignes direkte, men hva du virkelig mener dette, så er i kanskje også av den oppfatning at man IKKE skal melde fra til barnevernet ved mistenke om f,eks barnemishandling fordi 1. Det har ingenting med din familie å gjøre, og 2. Man risikerer å splitte opp en familie? Selvfølgelig har man en moralsk plikt til å melde om lovbrudd. Men til ts: kanskje du skal spørre venninnen din om situasjonen? Det virker jo ikke om hun prøver å skjule det, så da vil hun kanskje svare også? Så er du i det minste sikker. Hvis du bestemmer deg for å si ifra, kan du jo gjøre det anonymt.

jeg vet at fra den dato de er samboere med felles adr har hun rett til alt hun har i 1 år, men man kan jo være kjærester lenge før man velger satse slik at man flytter helt sammen og får felles adr. er jo ikke riktig heller for den som ikke er far, at han skal måtte betale på andres barn bare fordi han er sammen med mora.. men såklart, om det er slik at det er utnytting av systemet kan det være en ide å melde anonymt så får de sjekket det.. straffen er bot, og muligens fengselstraff (men vet ikke hvordan de gjør det når hun har ansvaret for barnet) . selv ville jeg feid for egen dør og latt andre feie sin.. jeg tror at alle får sin straff og eller fortjeneste for alt man gjør i løpet av livet uansett..

Jeg er svært sterkt imot at folk utnytter systemet på den måten.

Og ville sladret til nav ja.

Er mange nok som sliter med å få det di har krav på.
Så kommer slike som dette og ødelegger for alle andre som heller sårt kunne trengt denne støtten.
Nav har jo også stort fokus på å ta disse som utnytter systemet i denne graden.

Tina_81 skrev:
Det er jo ikke riktig av henne å gjøre sånn, men desverre så er det nok veldig mange som gjør det! Hva straffa blir aner jeg ikker, men ho må sikkert betale tilbake det ho ikke har hatt krav på i stønad. Spørsmålet er jo om typen hennes har adresse der ho bor!

Vet ikke hva jeg ville gjort, men det er stort fokus på dette hos nav for tiden.
Hadde på en måte skjønt det om hun ikke hadde inntekt kanskje?
Nei, vet ærlig ikke hva jeg ville gjort, men skjønner at du blir litt forbanna.
Det er så mange som ikke får det de har krav på, også er det andre som skal lure til seg for å leve luksus.
Syns ikke det er riktig ovenfor de som sliter jeg!

Jeg er enig med tina_81.. 
- synes dette er veldig dårlig ovenfor ALLE andre!!

Dette må jo være hennes sak. Har selv vært alene en gang, å da jeg fikk meg samboer fikk jeg stønadene i ett år etter vi flyttet sammen. D har man rett på. Å så lenge di ikke har felles barn har hun også rett på skatteklasse to så leng hun ikke bor med barnefaren. Å det gjør jo noe betraktelig med inntekten også. Da jeg og sambo ble samboere hadde vi ett barn hvær. Begge var altså skatteklasse to. Så fort vi fikk et barn sammen måtte vi åver til skatteklasse en. Dermed nesten 30.000 mindre i mnd siden sambo har en lønn som gjør at han må betale åver 20000 i skatt i mnd. Sykt.

Troikamama skrev:
Dette må jo være hennes sak. Har selv vært alene en gang, å da jeg fikk meg samboer fikk jeg stønadene i ett år etter vi flyttet sammen. D har man rett på. Å så lenge di ikke har felles barn har hun også rett på skatteklasse to så leng hun ikke bor med barnefaren. Å det gjør jo noe betraktelig med inntekten også. Da jeg og sambo ble samboere hadde vi ett barn hvær. Begge var altså skatteklasse to. Så fort vi fikk et barn sammen måtte vi åver til skatteklasse en. Dermed nesten 30.000 mindre i mnd siden sambo har en lønn som gjør at han må betale åver 20000 i skatt i mnd. Sykt.

Vel, nå er jo ikke disse stønadene til for å sørge for at foreldre har unormalt god økonomi, men for å hjelpe aleneforeldre med å faktisk få økonomien til å gå rundt hver måned. Det er en bonus at samboere faktisk får beholde støtten i et år tiltross for at man da faktisk har dobbelt inntekt. Hvis samboeren din må betale 20.000 i skatt i mnd, betyr det også at han har minst 60.000 i mndslønn, eller hva? Da synes jeg ikke man skal klage på at man ikke lenger får et tilskudd som ingen andre samboere/ektefeller får.

Imsa skrev:

Trilletrill skrev:

Hvordan skal samfunnet bli hvis ingen har noe med at andre begår lovbrudd og svindler felleskassen som vi andre bidrar til å fylle opp hver måned? Dette kan selvfølgelig ikke sammenlignes direkte, men hva du virkelig mener dette, så er i kanskje også av den oppfatning at man IKKE skal melde fra til barnevernet ved mistenke om f,eks barnemishandling fordi 1. Det har ingenting med din familie å gjøre, og 2. Man risikerer å splitte opp en familie? Selvfølgelig har man en moralsk plikt til å melde om lovbrudd. Men til ts: kanskje du skal spørre venninnen din om situasjonen? Det virker jo ikke om hun prøver å skjule det, så da vil hun kanskje svare også? Så er du i det minste sikker. Hvis du bestemmer deg for å si ifra, kan du jo gjøre det anonymt.

Beklager men å sammenligne dette med en situasjon hvor et barns liv er i fare blir feil. Og hvordan trakk du den slutningen at jeg er enig med deg om at det denne ungjenta gjør er i samme kategori som et barn som blir forsømt hjemme? Ergo kan ikke disse to situasjonene sammenlignes. Det er bedre å snakke med denne jenta enn å gå bak ryggen hennes og melde henne til NAV.

Lurt å prate med henne om det. Si at du syns det er feil og at hun bør registrere det. For hvis du går til nav. Så må hun betale alt tilbake + hun får ALDRI hjelp mer om det blir slutt med nåværende kjæreste. 

Det er ikke riktig. Men bedre å ta det med henne og ikke nav. 

Jeg kjenner ei som gjør det samme... Hun og gutten har adresse til hennes familie, så bor hun sammen med kjæresten og mottar stønader + at hun jobber svart. Har mange ganger hatt lyst å melde fra til Nav, men har funne ut at jeg lar det ligge, er så åpenlyst at jeg tror ho blir tatt en dag likevel...

Blir så irritert på slike folk! Er trist at det faktisk er fleire der ute i verden..
Eg har lest kommentarane dikkast, og har komme fram til at eg fyst kontaktar denne jenta. Men eg gjer ho egentlig berre eit valg, og det er å gå til nav. Går ikkje ho, så kjem eg til å tipsa dei. Om ho innrømme at dei har budd i lag ei god stund, eller om ho seier dei akkurat ha flytta i lag. Legg eg meg ikkje bort i, men ho skal få melde om flyttinga.

Dette er vel den beste løysinga for dei, då blir det ikkje mykje styr for ho seinare.

Når ein mann let ei jenta med unge flytta inn, så syns eg han egentlig teke valget for å bli med å dela omsorgen for ungen.. Å når ein i tillegg får den vanlige støtta fra nav i 1 år, så burde han greie å stilla seg inn som ein farsfigur og kunne støtta ungen litt..

Eg hadde aldri villa blitt i lag med ein mann, som ikkje ville vore "far" for min unge, eg vil leva som ein familie... Har den nye kjæresten så store problem med å dela litt på pengane sine, så får han tvinga kjæresten sin ut i arbeid.. Er ikkje verre enn det..

Imsa skrev:

Trilletrill skrev:

Enig med Imsa. :) 

Back
Topp