For andregangsfødende: Hvor stor forskjell var det på din første og din andre graviditet?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Stine
  • Opprettet Opprettet
Temmelig lik, men forløpet var litt annerledes.

Nr 1: vannet gikk og d tok 5 timer før jeg fikk vondt. Tok så ca 2 timer før hun var ute.

Nr 2: vonde rier men med god tid i mellom i et par timer, så pangvondt ca klokka 17, ungen født 19:45. Vannet gikk under fødselen

Jeg hadde bekkenløsning med nr 1, bekkenlåsninger med nr 2. Og så var jeg mye mer kvalm med nr. 2. Ellers ganske likt:)

Fødselene var helt forskjellige:
1. Aktiv fødsel fra ca 9. Stoppet opp etterhvert, fikk epidural og drypp, vannet ble tatt kl 15, han ble født 17.10 etter 15 min pressrier.
2. Aktiv fødsel fra ca 10. Var 6 cm kl. 13. Hun ble født 13.35. Vannet gikk 2 min før hun kom:p

Fødsel nr. 2 gikk raskere og lettere enn fødsel nr.1.

Nr.1 startet med rier 4 dager etter termin. Fra første ri til han var ute tok det ca 22 timer og han ble forløst med vakuum. Ungen var 4.3 kg og hele 55 cm lang.

Nr.2 starter med misfarget vannavgang 22 dager før termin. Fra vannet gikk til hun var ute tok det ca 13 timer, men riene startet ikke før 5-6 timer etter vannavgang.

(Nr.3 var styrtfødsel og gikk mye bedre :) )

Nr 1. Hadde regelmessige rier hjemme i nesten ett døgn, men de var ikke særlig vonde. Aktiv fødsel ca 12 timer, ble forløst med vakum pga babyen satt fast og var stresset.

Nr 2. Regelmessige rier hjemme i ca 6 timer. Aktiv fødsel ca 3,5 t.

Første gang var jeg kvalm i nesten 6 mnd, og slet med halsbrann, men hadde få andre plager. Jeg var urolig i svangerskapet, men ikke spesielt redd for selve fødselen.
Fødselen varte i 3 timer og 30 min fra første tegn. jeg fødte i badekar.

Andre gang var jeg ikke så plaget med kvalme, men hadde bekkenløsning, var mye mere sliten og plaget med smerter. Hadde også halsbrann.
Jeg var mye roligere i svangerskapet, men var veldig redd for selve fødselen.
Fødselen varte i 2 timer og 20 min, og denne gangen fødte jeg i en seng.

Forskjell på første og andre hvaforno? Svangerskap, fødsel eller barnet? :p

Svangerskapet var lettere første gang, mer sliten denne gangen!

Fødselen nye lettere andre gang, og raskere! Måtte ikke sy og var i knallform rimelig kjapt etterpå!

Babyen er ganske lik! Snill, rolig og sover mye :) Nr.2 gulper mer og sovner ikke like lett av seg selv som nr.1 gjorde.

Forskjell på første og andre hvaforno? Svangerskap, fødsel eller barnet? :p

Svangerskapet var lettere første gang, mer sliten denne gangen!

Fødselen nye lettere andre gang, og raskere! Måtte ikke sy og var i knallform rimelig kjapt etterpå!

Babyen er ganske lik! Snill, rolig og sover mye :) Nr.2 gulper mer og sovner ikke like lett av seg selv som nr.1 gjorde.

Var nesten helt likt, bortsett fra urinveisinfeksjon med nr 2. Har vært heldig uten andre plager☺

Back
Topp