Fontanellen

Miripiri

Flørter med forumet
Pulserer fontanellen på deres babyer? Jeg har fått en kanskje litt fjollete bekymring fordi jeg ikke kan se at den pulserer på min gutt. Har ikke sjekket den bakre, men den foran klarer jeg ikke se at pulserer. Må den det? Blir redd for vannhode, iom at han har litt stort hode også. Syns jeg, da. 40cm ho, 7 uker og veier 5,8 nå. :confused:

Frøkna mi har ganske mye hår, så har ikke sett etter. Men husker at broren kunne jeg se det på. Hør med helsestasjonen i morgen om det bekymrer deg. Sikkert alt i orden :)

Pulserer fontanellen på deres babyer? Jeg har fått en kanskje litt fjollete bekymring fordi jeg ikke kan se at den pulserer på min gutt. Har ikke sjekket den bakre, men den foran klarer jeg ikke se at pulserer. Må den det? Blir redd for vannhode, iom at han har litt stort hode også. Syns jeg, da. 40cm ho, 7 uker og veier 5,8 nå. :confused:
Har aldri sett at den pulserer på min gutt, men de ble sjekket av hs på 6 ukerskontrollen og jeg regner med jeg hadde fått hørt det om noe var galt :) min gutt har forsåvidt for lite hode, i forhold til kurven sin. Men de sier det er fra 6 ukerskontrollen til 3 mnd kontrollen som teller, da hodet ofte er litt "deformatert" rett etter fødselen :)

ehm.. hva er dette? aaldri hørt om jeg :s *uvitende førstegangs*
Dårlig forklart er det hulrommet som er mellom beina i hodet. De er der slik at man skal få presset ungen ut og at hjernen skal få vokse, gror sammen etter hvert :) Derfor det er viktig at man ikke skal trykke hardt ned på de osv :)

Dårlig forklart er det hulrommet som er mellom beina i hodet. De er der slik at man skal få presset ungen ut og at hjernen skal få vokse, gror sammen etter hvert :) Derfor det er viktig at man ikke skal trykke hardt ned på de osv :)

aahh! har ikke sett at det puøserer her iallefall.. men har ikke sett etter det heller da..

Niesen min sin fontanell pulserte, men jeg husker såklart ikke hvorfor. :P Tror ikke det er farlig, men hør med helsesøster. :)

Ikke bestandig.

Ikke bestandig.

Ikke bestandig at den pulserer?

Har deres babyer også blodårer på hodet? Synlige altså? Ser at det også er et av symptomene ved vannhode. Min har to synlige på hver side av hodet nå som jeg ser etter... Ellers har han ingen symptomer utenom litt stort hode, men som hs sa, han har også stor kropp, så kurvene er riktige ifht persentilen. Jeg har bare klart å skape meg denne frykten nå. :wacky::sorry:

Ikke bestandig at den pulserer?

Har deres babyer også blodårer på hodet? Synlige altså? Ser at det også er et av symptomene ved vannhode. Min har to synlige på hver side av hodet nå som jeg ser etter... Ellers har han ingen symptomer utenom litt stort hode, men som hs sa, han har også stor kropp, så kurvene er riktige ifht persentilen. Jeg har bare klart å skape meg denne frykten nå. :wacky::sorry:
Min har også synlige blodårer på hodet :) er ofte de blodårene de bruker å legge veneflon i på barneavdelingen ;) Så tror ikke det er unormalt? :)

Hentet fra Google :
"Jeg ser babyens puls i fontanellen:

Det er helt normalt. Ettersom de ulike delene i kraniet ikke har vokst sammen ennå, er fontanellen myk. Blodårer blir derfor mer synlige enn senere i livet."

Her er det godt synlige blodårer og jeg ser fontanellen pulserer noen ganger, andre ganger ikke. Hvis hele babyen er stor trenger du sikkert ikke bekymre deg, men er det noe vi mødre kan så er det jo nettopp dette. Ta det opp med helsesøster om du ikke klarer å legge det fra deg :)

Back
Topp