Folsyre?

Stemmer, da er den delen av fosterutviklingen som påvirkes av folsyre ferdig :)

Man må ikke slutte! Den gamle anbefalingen er å ta hele første trimester, da det ansees som den viktigste perioden, det alle organer dannes. Nye anbefalinger sier at en gjerne kan ta folattilskudd hele svangerskapet og ammeperiode, da det er vanskelig å dekke folatbehovet gjennom normalt kosthold :)

Mener å ha lest at det ikke er bra med for mye folat heller, at man ikke skal ta det for lenge sammenhengene....

Jeg gikk tom for 1.trimester vitaminer i uke 10, så etter råd fra apoteket kjøpte jeg bare den pakken som en skal ta resten av graviditeten/ammeperioden, tror ikke det er folat i den

Fikk beskjed om å slutte etter uke 12, noen ny anbefaling har det aldri vært men en anntydning på at folat gjenom hele sv.skapet kan redusere faren for tidlig morkakeløsning og sv.skapsforgiftning, en kontrabeskjed er at ny forskning også viser også at Folat kan føre til tykktarmkreft.

Foreløbig er anbefalingene 12 uker, sa legen min til meg, og siden vi har en del kreft i familien ble jeg frarådet å overdrive inntaket.

Lifeline care vitaminer for gravide og ammende inneholder folat, (gul pakke fra apoteket) men tror dosen er nedjustert noe fra den første pakken...

Fikk beskjed om å slutte etter uke 12, noen ny anbefaling har det aldri vært men en anntydning på at folat gjenom hele sv.skapet kan redusere faren for tidlig morkakeløsning og sv.skapsforgiftning, en kontrabeskjed er at ny forskning også viser også at Folat kan føre til tykktarmkreft.

Foreløbig er anbefalingene 12 uker, sa legen min til meg, og siden vi har en del kreft i familien ble jeg frarådet å overdrive inntaket.

De studiene som har vist negativ effekt av folsyre er ekstremdoser. Det var blant annet piller med ti ganger så mye folat som vi skal ta. :)

*Taster på app på mobilen*

Last edited:
Vanlig multivitamin inneholder gjerne 0,2 mg folat, halvparten av det vi skal ta i 1. trimester. Det er anbefalt mengde "til vanlig", men siden alle celler trenger folat så er det ekstra viktig at vi har nok hele svangerskapet og så lenge vi ammer - babyen lager nye celler hele tiden. Jeg skal slutte med ekstra folat ved 12 uker, men kommer til å fortsette med multivitamin slik at jeg får 0,2 mg per dag. :)

De studiene som har vist negativ effekt av folsyre er ekstremdoser. Det var blant annet piller med ti ganger så mye folat som vi skal ta. :)

Og nå måtte jeg slå opp for å sjekke på nytt, foreløpig har ingen studier vist at tilskudd med folat kan øke risiko for kreft ved folat-behandling i 5 (!) år:

http://www.uib.no/igs/nyheter/2013/02/folattilskudd-og-kreftforekomst

:) Og det er flere av studiene som har ganske ekstreme doser med folat, så 0,2 mg vil nok ikke gi noen effekt overhode.

Jeg kommer til å ta et par uker til :)

**slettes så ingen skal vite hvem jeg er :) **

Last edited by a moderator:
Shit, her var det motstridende argumenter :) Trodde jeg hadde bestemt meg men nå aner jeg ikke :)

Er det farlig å ta et par uker ekstra, da? Bare sånn for å være på den sikre siden?

Et par uker ekstra vil neppe spille noen rolle

Kvinner anbefales jo å ta folat når de begynner å prøve, så det er jo mange som går på folat lengre enn 2-3 mnd

Sant det! Da tar jeg litt til ;)

Er det farlig å ta et par uker ekstra, da? Bare sånn for å være på den sikre siden?

Det er ikke vist noe sted at 0,4 mg folat øker risiko for kreft. Derimot er det vist at det er positivt for fosteret. :)

**slettes så ingen skal vite hvem jeg er :) **

Last edited by a moderator:
Jeg står fast på høydose, 2,5mg dgl. Har brukt det i begge svangerskapene, og det har gått fint :) Men det er jo livsviktig for meg å ta det, så det blir jo litt annerledes. Men tror kroppen skal skille ut overskuddet uansett :)

I første trimester ja:) kan ikke skjønne at det er vits å ta noen lenger. Det er 1 trimester at celledelingen skjer, at stamcellene deler seg og blir til alle organer, lemmer osv. Etter første timester er celledelingen sånn sett ferdig, fosteret er "ferdig" og skal bare vokse. Så da er det vel ingen vits å ta noe som skal fremme og hjelpe på celledeling :) kan hende jeg er helt på jordet, da får dere fortelle meg hvor skapet skal stå, men det er det jeg Har lært Og lest i ettertid også )et kjapt googlesøk på folat + kreft gir treff på at der kan være kreftfremkallende hos de som har forstadier til kreft. Og om man har det kan man jo aldri vite, da alle mennesker har kreftceller i kroppen til en hver tid, men som immunforsvaret som regel hanskes med.

Når det er sagt så tviler jeg på at det er farlig i det hele tatt å ta det i 2 uker ekstra, altså, og hvertfall ikke når man tar såpass lite :) bare ser ikke poenget :) spiser en del spinat så satser og grønt så satser på at jeg får det jeg trenger derfra :)

Google er en fryktelig dårlig kilde til medisinsk informasjon. Du burde bruke PubMed. Hvis du leser oppsummeringsstudien jeg la ut link til over, som er publisert i Lancet, så ser du at man i de store medisinske studiene ikke har klart å finne noen sammenheng mellom inntak av folat tilskudd og kreft. I de fleste studiene har forsøskspersonene tatt tilskudd med folat i gjennomsnitt fem år, og allikevel er det ikke vist økt risiko for kreft. Det er også høydose folat, gjerne mer enn 1 mg. Til sammenlikning skal vi ta 0,4 mg i 1. trimester.

Det er heller ikke riktig at folat fremmer celledeling. Man må ha folat tilstede for at cellene skal lages, men tilstedeværelse av folat alene gir ikke celledeling. Det er bare en av flere byggeklosser.

Så lenge man lager nye celler trenger man folat. Alle mennesker lager nye celler hver dag og derfor trenger alle folat. Derfor har de fleste multivitaminer 0,2 mg folat. Fosteret og den nyfødte babyen vokser spesielt fort, derfor anbefaler veldig mange som har ernæringskunnskap at man er nøye med å få i seg folat hele svangerskapet og ammeperioden. Det kan f.eks. løses ved å ta folattilskudd på 0,4 mg hver dag fra 1 måned før svangerskapet og hele 1. trimester, og deretter 0,2 mg resten av svangerskapet og ammeperioden enten ved å ta folat annenhver dag eller ta multivitamin. :)

Folat er vannløselig og skilles ut i urin. Så det gjør det også umulig å sammenligne inntak av 0,2 mg per dag med inntak av over 1 mg per dag.

Back
Topp