Folsyre/Folat

tf

Forelsket i forumet
Hei.

Noen andre som tar kosttilskuddet Multi? Jeg tar dette, og lurer på om jeg trenger ta Folat i tillegg ved eventuelt svangerskap. Står "Folsyre, 100% av referanseverdi" på boksen, men ikke sikker på hva dette betyr [8|]  Går Folsyre og Folat som det samme?

Folsyre er det samme som folat.Er det det i kosttilskuddet du tar trenger du ikke å ta noe utenom[:)]

Vanlig kosttilskudd inneholder vanligvis 200 mikrogram folat, mens du under svangerskapet anbefales en daglig dose på 400 mikrogram. Det finnes kosttilskudd for gravide som har denne mengden folat i seg, og det finnes også egne folattabletter for gravide. [:)]

ORIGINAL: Kimminen

Vanlig kosttilskudd inneholder vanligvis 200 mikrogram folat, mens du under svangerskapet anbefales en daglig dose på 400 mikrogram. Det finnes kosttilskudd for gravide som har denne mengden folat i seg, og det finnes også egne folattabletter for gravide. [:)]

Ups,my bad[&:]Det visste ikke jeg,beklager min misinformasjon.Da har jeg lært noe idag og[:)]

Begge to er b-vitaminer, bare det at den ene er kunstig fremstilt(kjemisk) og den andre er naturlig.

Hehe, godt det ikke er bare jeg. Tar Multi pga cøliaki, så vil fortsette med det. Men hvor mye inneholder en tablett med vanlig Folat da? 200? Kan man ta Multi og en Folattablett liksom? Hm, komplisert ja... [8|]  hehe...

Det er mye bedre å ta litt mer folat enn anbefalt dagsdose for gravide (og prøvere) enn litt for lite. Derfor anbefales alle å ta egne folat tabletter selv om de også tar multivitamin. Det er imidlertid farlig å ta flere multivitaminer for å få riktig dose folat. Folat er et vannløselig b-vitamin så du tisser ut det kroppen ikke skulle trenge, så det er ikke farlig om du ender på 600 mcg i stedet for 400 som er den anbefalte dagsdosen. Jeg tok selv tidobbel dose på resept fra legen og det er ikke farlig det heller (men det gjør man bare i spesielle tilfeller).

Back
Topp