Folsyre eller vitamintilskudd?

blirdetfire?

Forelsket i forumet
Augustlykke 2022 ❤️
Jeg sendte samboeren for å kjøpe folsyre idag, og han kom hjem med folsyre og et alternativ til. En multivitamin. Men ser denne inneholder en del A-vitamin, som jeg mener man bør styre unna. Noen som vet?
 

Vedlegg

  • IMG_2254.jpeg
    IMG_2254.jpeg
    1,4 MB · Visninger: 15
  • IMG_2255.jpeg
    IMG_2255.jpeg
    1,5 MB · Visninger: 15
Jeg sendte samboeren for å kjøpe folsyre idag, og han kom hjem med folsyre og et alternativ til. En multivitamin. Men ser denne inneholder en del A-vitamin, som jeg mener man bør styre unna. Noen som vet?
Jeg kjenner ikke til akkurat den, men jeg tar selv nycoplus multi. Den inneholder halvparten A-vitamin ift. den der. Ellers er de ganske like. Kanskje du kan ta den annenhver dag f.eks. hvis du får i deg mye A-vitamin ellers? :)
 
Jeg bruker Metode multivitamin og det inneholder folsyre :joyful:
 
Bruker den her jeg. Har brukt den i de to tidligere graviditeten også.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    1,8 MB · Visninger: 7
Det skal en god del A vitamin til så du kan fint bruke den som er kjøpt. Personlig bruker jeg nycoplus, den har litt mindre A vitamin.
 
Metode multivitamin har Vitamin A på 250. Vet ikke om det er for mye eller ikke :hilarious:
 
Det har jeg ikke sjekka :hilarious: Kan se etterpå, men spiller det inn noe rolle med litt eller mye A-vitaminer i graviditeten?
det står dette på Apotek1 «Gravide bør være forsiktige med å unngå høyt vitamin A-inntak, via kosttilskudd eller leverprodukter, da dette er kjent å øke risikoen for fosterskade».

Men jeg aner ikke hva som er for mye eller hvilke kosttilskudd som menes.:happy8
 
det står dette på Apotek1 «Gravide bør være forsiktige med å unngå høyt vitamin A-inntak, via kosttilskudd eller leverprodukter, da dette er kjent å øke risikoen for fosterskade».

Men jeg aner ikke hva som er for mye eller hvilke kosttilskudd som menes.:happy8
10 000 IU hver dag er regnet som for mye. Det er langt unna et normalt kosthold + ett multivitamintilskudd.
Ca 2300 IU er daglig anbefaling for kvinner.
 
Tips, velg methylert folat. 25% av gravide klarer ikke ta opp folat om det ikke er methylert :)
 
Vurderer å bytte over til den gule esken, som er ment for gravide da vet jeg at man har den riktige dosen for oss som er gravide :angelic:
 
Back
Topp