Folks reaksjon på barn nr 3

Seawave

Elsker forumet
Vi har blitt nødt å fortelle om svangerskapet siden jeg er innlagt med HG. Er gravid med nr 3, og folks reaksjoner har vært helt annerledes enn jeg kunne forestilt meg. Det har faktisk ikke vært så kjekt å annonsere nyheten denne gangen.
Det har vært alt fra sjokk, til negative reaksjoner.
Noen har kommet med kritiske spørsmål, noen har kommer med negative kommentarer, og noen har vi rett og slett måtta forsvare graviditeten ovenfor.
Og dem som ikke har vært direkte negative, har vært litt sånn halvveis likegyldige i måten dem har gratulert på.

Jeg forventer ikke at alle skal bli like glade som oss, men er likevel litt paff over mottagelsen av nyheten.
Dette gjelder rundt meg (familie og venner). Rundt mannen har alle hatt fine og positive reaksjoner.
Jeg mistenker at di likegyldige kommentarene kommer av at det er barn nr 3, og at det liksom ikke er så stort at jeg skal ha barn, det er jo bare «ett til i gjengen», og at di negative også kommer av at det er barn nr 3 og at dem ikke ser «poenget» med flere enn to e.l.

Rundt meg er det kun di to bestevenninnene mine, min bror og ei tante som har virket skikkelig positive. Men rundt meg er det også mange som bare har 2 barn, og litt kultur for at man får 2 barn også «har man det man trenger».
Mannen kommer fra bygda, og er selv 4 brødre og det drives gård og folk har flere barn for å ha hjelp på gården, sikre at noen overtar gården, og for at barna skal ha noen å leke med når det er langt til naboene. Jeg tror det er grunnen til at ingen der har reagert noe annerledes nå enn da vi ventet nr 1 og nr 2. Faktisk tror jeg dem er glade for at vi også fortsetter tradisjonen med flere barn.
Bygda har liksom en litt annen kultur enn den som har kommet på større steder, hvor det er karriere som er viktig og ett eller to barn er nok.

Men dette har vært skikkelig tungt. Jeg måtte sitte i 2 timer å forsvare svangerskapet og valget vårt ovenfor mamma, og tanten min fortalte at hun også hadde brukt en stund i tlf med min mor for å få forklart henne at fordelene overveier ulempene osv.
Og ei god venninne svarte bare at det var ett sjokk (ikke ironi), og så handlet resten av samtalen om hennes barn. Og det er bare noen av reaksjonene. Og jeg har fått flere «gratulerer» uten noe mer. Bursdagshilsner pleier å være mer givende.

Jeg føler meg på en måte litt alene eller ignorert i svangerskapet, fordi folk ikke bryr seg om det i det heletatt. Ingen spør om noe eller noe som helst.

Heldigvis fikk jeg en veldig fin melding av tanten min, hun viste støtte og interesse, og hun viste at hun også har skjønt at folk ikke er så positive til dette, så hun fikk frem hvor mye hun er positiv til det og hvor flott det er med mange barn, og at jeg må glede meg masse.

Vi bor nær min familie, men har lenge snakket om å flytte inn på gården til svigerfar (mannen min er odel, så det blir isåfall å bygge ett nytt hus der og på sikt overta driften). Da bor vi nær mannens familie, og ca 1t unna min familie. Altså motsatt av nå. Og jeg føler virkelig på dette nå, at jeg skulle ønske vi bodde der inne allerede. Der er det hvertfall støtte å få, og noen som gleder seg sammen med oss. Så dette forsterker planene om å flytte. Så kan min mor takke seg selv for at det eneste barnet og barnebarna hun har i nærheten, flytter bort. Hun har vært negativ til alle graviditetene, men denne var virkelig verst. Hun har vondt av meg som er så dårlig som jeg er, men om jeg så mye som nevner selve svangerskapet/frøet, så er hun helt likegyldig.

Trengte bare å dele dette med noen :sorry:
Noen andre som har opplevd noe lignende når man venter nr 3?
 
Så utrolig kjipt, skjønner kjempegodt at du synes det er litt triste tilbakemeldinger. For deg og mannen er det sikkert like stort som de to andre gangene! Nå er jeg førstegangsfødende så jeg kan ikke snakke av erfaring, men folk generelt er jo fort selvsentrerte og mange som ikke evner å sette seg inn i andres gleder...
Du får heller fokusere på de menneskene som er glade på dere vegne og som gir dere god energi❤️
 
Så trassig! Jeg vil gjerne ha 3 barn, synes det er kjekt med mange søsken selv. I vår omgangskretsen er det ikke negativt få mage barn hvertfall.. Man blir heller mer imponert over at man orker! Du må bare ignorere de negative kommentarene og tenke på de som er positiv!! Og leve på deres støtte gjen om svangerskapet!
 
Jeg sniker fra mai men jeg kjente meg veldig igjen... min familie har derimot vist stor glede mens svigerfamilien ikke ser ut til å bry seg nevneverdig..hos oss er det motsatt - vi driver gården og det er altså «bygdefamilien» som ikke ser ut til å bry seg.. jeg får ikke riktig tak på hva det egentlig handler om men har en mistanke om at «tre var unødvendig» på en måte. Heldigvis begynner de å mykne opp litt nå (i uke 30).. prøv å ignorer det og hold sammen med de som glede seg med dere og gir dere energi! Jeg lever i håper om at de vil bry seg mer når babyen er født :)

klem til deg
 
Dobbelpost
 
Jeg sniker fra mai men jeg kjente meg veldig igjen... min familie har derimot vist stor glede mens svigerfamilien ikke ser ut til å bry seg nevneverdig..hos oss er det motsatt - vi driver gården og det er altså «bygdefamilien» som ikke ser ut til å bry seg.. jeg får ikke riktig tak på hva det egentlig handler om men har en mistanke om at «tre var unødvendig» på en måte. Heldigvis begynner de å mykne opp litt nå (i uke 30).. prøv å ignorer det og hold sammen med de som glede seg med dere og gir dere energi! Jeg lever i håper om at de vil bry seg mer når babyen er født :)

klem til deg
Jeg regner med dem vil endre seg når babyen er født. Men kjenner det blir tungt nå i starten. Siden jeg er innlagt på sykehus med alvorlig HG er det liksom enda verre å ikke ha støtte og folk å «glede meg sammen med», for jeg sliter skikkelig mentalt pga hvor dårlig jeg er, og da hadde jeg virkelig trengt å kunne fokusert på det positive oppi dette, som jo er det lille frøet i magen.
Mamma er den som hjelper mannen hjemme nå som han er alene om alt med huset og barna, og har endel store innleveringer og prøver i ukene fremover (videreutdanning), og han merker også at det er tungt at den som er tilgjengelig for å hjelpe til, er negativ til selve svangerskapet. Men hans foreldre og søsken bor for langt unna til å hjelpe i hverdagen :sorry: Så vi har egentlig bare mamma som kan hjelpe.
Og hun hjelper frivillig og gjerne, siden jeg er dårlig. Så lenge man ikke nevner selve svangerskapet, så går det greit, men det er tungt å ikke kunne snakke om den ene tingen som er motivasjonen vår til å komme igjennom dette.
 
Jeg regner med dem vil endre seg når babyen er født. Men kjenner det blir tungt nå i starten. Siden jeg er innlagt på sykehus med alvorlig HG er det liksom enda verre å ikke ha støtte og folk å «glede meg sammen med», for jeg sliter skikkelig mentalt pga hvor dårlig jeg er, og da hadde jeg virkelig trengt å kunne fokusert på det positive oppi dette, som jo er det lille frøet i magen.
Mamma er den som hjelper mannen hjemme nå som han er alene om alt med huset og barna, og har endel store innleveringer og prøver i ukene fremover (videreutdanning), og han merker også at det er tungt at den som er tilgjengelig for å hjelpe til, er negativ til selve svangerskapet. Men hans foreldre og søsken bor for langt unna til å hjelpe i hverdagen :sorry: Så vi har egentlig bare mamma som kan hjelpe.
Og hun hjelper frivillig og gjerne, siden jeg er dårlig. Så lenge man ikke nevner selve svangerskapet, så går det greit, men det er tungt å ikke kunne snakke om den ene tingen som er motivasjonen vår til å komme igjennom dette.

ja skjønner det er vanskelig. Slapp unna innleggelse selv men har vært sykmld siden uke 6, og de første 16 ukene var pga jeg kastet opp konstant.. svigers er nærmeste nabo og har ikke spurt eller hjulpet med noe... mannen hsr jo fjøset så har vært mye «alene» med barna.. heldigvis er størstemann veldig selvstendig og har hjulpet til med det meste!

svigermor var bekymret for meg fram til hun fikk vite hvorfor jeg var hjemme.. har ikke spurt stort etter ul eller noe
 
Jeg blir helt sjokkert over hvordan folk oppfører seg! Er det mulig :eek: 3 barn er da ikke mye, det er helt normalt. Voksne folk burde klare å glede seg på andres vegne selvom de ikke ville valgt det samme selv.

Nei, hold hodet hevet og vær stolt og glad for at du er så heldig å få 3 barn! :Heartred
 
Ser det er fleire som skriv at dei bekymra seg over korleis venner og familie vil ta nyheten om ny baby på veg.. Syns det er trist at ein skal bli møtt med slike reaksjonar over ein slik gledelig nyhet!
Eg er sjølv frå bygda og eg kjenner meg igjen i at fleire barn er "meir akseptert" der. Tre barn er vel meir normalen.
Har dessverre ingen gode råd å gi, anna enn at babyen vert nok elska like høgt som dei andre barna dine når han/ho kjem til verda:)
 
Vet du, jeg vet akkurat hvordan det der er. Jeg har to stk fra før og så har vi ei sammen. Jeg har ALDRI fått pos. reaksjon fra min side på NOEN av svangerskapene. Ingen faktisk. Først så var jeg så ung, 18 år. Nr 2 var jeg alene. Og på nr 3 så hadde jeg jo to stk. Selv om jeg var i ett godt forhold, samboer og alt på stell. Type perfekte forhold for barn.

Det vi nå har gjort er å ikke legge skjul på at vi ønsker to tette. Alle som spyr ut av seg kommentarer om at ja nå er det vell nok? Så sier jeg nei, neida vi skal ha en til! Vi ønsker det.

Så her er det ikke hemmelig at vi ønsker å få to tette. Bedre det enn all dritten når man så gjerne ønsker å dele noe gledelig.

På hans side så er det helt motsatt, tårer å glede over nyheten (den første, de vet ikke at vi venter en til).

Så jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal annonsere dette på min side. Det blir sikkert ikke noe stormende jubel.

Men når det er sagt så er det heller ikke mange som har gledet seg så mye som å bli mormor feks som min mor og hun har stilt opp, strikket, handlet vært med på fødsel og alt altså. Helt fantastisk selv om nyheten aldri har truffet godt :D

Det er trist, det er jo det største vi kan dele med noen andre liksom. Det skal ikke være nødt å forsvares :(

Du har all min sympati ❤️❤️❤️
 
Vet at vi nok kommer til å få samme reaksjoner fra min familie også... Har allerede diskutert ørti ganger med mamma om at vi ønsker oss et barn til så blir det bare "Det må vel holde med to og du og den helsa de.. det blir bare verre for deg. Du bør tenke deg veldig nøye om...." Så vet at reaksjonene blir litt opp og ned - mest ned..

Folk må rett og slett endre holdningene sine og være litt mer medmennesker :rolleyes:
 
Huff, så trist at det skal være sånn :( Jeg har ikke noe erfaring med det selv (heldigvis), men kan det tenke seg at når det kommer til din nærmeste familie at det bunner litt i bekymring for deg? Ettersom jeg ser det så er dere ikke i en helt optimal situasjon (ikke at det har noe å si!), men kan det da tenke seg at moren din feks er bekymret for at det skal bli tøft for deg, og at bekymringen hennes for deg overskygger det positive med det lille frøet? Folk gjør og sier både rare og dumme ting når de er engstelig, spesielt når de er engstelige for noen de er veldig glad i, bare sånn en liten tanke til å ha i bakhodet, du kjenner selvsagt moren din best og er i en bedre posisjon for å vurdere om det jeg sier har noe for seg :) Uansett masse lykke til, så håper jeg at du snart får den støtten du fortjener, for det er ikke noe gøy å føle seg alene! Du har i hvertfall oss på forum som er glade på dine vegne ;)
 
Gratulere so masse:D er kjipt når de blir slik er heilt enig. Eg grua meg til og fortelle til familien om nr 5:oops: svigers meinte eg skulle sterilisere meg etter nr 4 for de hadde ho gjort. Men blir no etter nr 5:wacky: so eg er forberedt på masse negativt eg og:wtf: eg hadde flytta om eg var deg til familien til mannen din. Surmaga folk trenge enn ikkje i livet sitt. Lykke til:rolleyes:
 
Vi venter nr 3, men har ikke fortalt det til noen enda. Usikker på hvordan familie og venner vil ta det, men tror ikke vi vil få så store negative reaksjoner som du har fått. Min mamma og søsken vet at jeg vil ha 3 barn, og mamma sa til meg at min fars familie var skikkelig negative når de skulle ha nr 3, lillesøsteren min. Hun syntes ikke det var noe gøy, men det var deres valg og hun skulle ønsket at de kunne respektere det. Jeg vet jeg har hennes støtte, hun sa at ingen skal få legge seg oppi hvor mange barn vi velger å få, det er vårt valg. Mamma er en av 5 søsken, pappa en av 3. Jeg har 3 søsken, det samme har samboeren min. Svigermor er en av 3 også. Så jeg har litt å slå i bordet med hvis de blir negative:hilarious: Vi blir de første som får nr 3 av mine og samboers søsken.
Synd at du opplever å få slike reaksjoner på en så stor ting som det er å få barn:Heartred
 
At voksne folk kan oppføre seg slik synes jeg er helt idiotisk!
Veldig spent på reaksjoner her, var veldig tydelig på mat vi bare skulle ha 1. Ikke fordi vi ikke ønsket oss flere men pga dårlig helse og andre faktorer jeg ikke vil skrive i åpent forum. Men så bestemte vi oss, i samråd med lege, å prøve i 6 måneder og skjedde det noe var det flott, skjedde det ikke noe er det greit. At den skulle sitte i første måned var en overraskelse
Veit vi kommer til å få kommentarer på hvor tette de er og veit jobben blir litt irritert fordi jeg ikke kommer tilbake til høsten slik avtalt
 
Høres ut som en god ide å bo nærme mannen som familie som støtter dere. Man trenger gode folk rundt seg :Heartred av og til er det nødvendig med en opprydning i nettverket å gjerne ikke la de som er negative få være i den innerste sirkelen.
 
Så leit å høre. Vi venter nr 4 og fikk ikke en akkurat positiv reaksjon da jeg fortalte det til min mor. Så jeg gidder ikke si noe til pappa. Han får bare finne ut av det selv. Er så dårlig og det siste jeg trenger er negative familiemedlemmer og venner som ikke kan vise støtte og kjærlighet. Jeg skal ta det opp med mamma når jeg er bedre. Har ikke fått en eneste positiv reaksjon på noen av svangerskapene, men hun forguder jo barna og stiller opp. Tror ikke hun mener noe vondt med det, men vil likevel si hvordan jeg føler det.
 
Huff, dette høres dessverre velkjent ut:oops: Jeg venter med å offentliggjøre graviditeten så lenge jeg kan. Så håper jeg kan holde det skjult mange mnd ennå.
Det er så utrolig sårende å få slike kommentarer og tilbakemeldinger på noe som er det største vi kommer til å oppleve:( Uansett om det er nr 1,2,3,4,5 eller 6, så er det desidert det største i ens liv- man skal bli mamma❤ Og det er så vondt å få høre at" er dere sikre på dette?" "Det holder vel, nå?", "dere trenger jo ikke å befolke verden alene!?", "du skal vel sterilisere deg nå?":smiley-angry002 Folk burde skaffe seg litt folkeskikk:rulez Vi blander oss aldri i andres liv(familien) , men de føler alltid for å blande seg i vårt og helst gjerne kritisere:angry7 Jeg elsker min herlige store familie og INGEN skal ta fra meg den gleden:love7 Elsker barna og gleder meg masse til å gå gravid igjen- tenk så heldige vi er:Heartred
 
Har hørt flere som får slike reaksjoner når man får flere enn to barn :(
Vi venter nr. 3 nå, men har ikke sagt det til noen ennå. I vennegjengen vår har de fleste tre barn, så det er normalen. Mange av vennene våre vet at vi har prøvd å få nr. 3 en stund, og kommer nok til å glede seg meg oss når vi sier det. Svigers har mast lenge om nr. 3. Da vi hadde en spontanabort i desember i fjor, sa de "jaja, men da vet vi i hvert fall at det kommer en til om en stund da" (akkurat som det var en selvfølge). Litt mer usikker på min egen familie sine reaksjoner, men tror nok de blir glade.
 
Vel, med nr 1 ble folk overrasket over timingen, nr 2 ble positivt tatt imot, nr 3 var folk mer overrasket over igjen og så ikke helt poenget og med nr 4 trodde folk vi var gale og fine lite positive responser... Litt fra svigers, de er hyggeligere enn min familie :knegg:

Nå ventes nr 5, og jeg har ikke lyst til å fortelle det til noen. Ikke familie, ikke venner, ikke kollegaer, nada. Er 6+5 og kun sambo og jeg vet... Skulle ønske vi kunne ha det sånn i 30.uker til
Vi ville ha en til, eller, vi tenkte at vi ville ha en til men mer som en atpåklatt, om 5-7 år... Når de vi har fra før er større og mer selvstendige.
Men sånn ble det ikke!
Og etter at det har sunket inn gleder vi oss selv. Skal ikke si noe annet enn at det er både travelt og dyrt, men kjærlighet finnes det masse av i vår lille flokk :Heartred
Sa bokstavelig talt til mannen at vi booker steriliseringen hans før vi sier noe som helst til noen! :confused2
 
Back
Topp